Gå til innhold

Tilbyr 25 GB gratis nettlagring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skal benytte meg av dette må jeg vite at jeg har trygg og gratis tilgang på filene mine senere. Dvs. at tjenesten må være:

1. Tilgjengelig fra Linux, OSX, BSD, Solaris etc.

2. Overføringen må ha en åpen standard slik at ikke MS kan finne på noen krumspring og gjøre tilgangen vanskelig.

3. Sikkerheten må opplyses om. Hvor ofte mister kunder data pga diskkrasj, raidkontroller-krasj osv. Som kjent er ingenting 100% sikkert, så jeg vil gjerne vite om det er f.eks 1% eller 0,1% sannsynlighet for å miste data i løpet av et år.

Lenke til kommentar
Gratis 25Gb til "hele verden". Hvor mye diskplass er det de egentlig har? Skal det være en viss sikkerhet trenger de redundans i tillegg. Skjønner ikke hvordan de kan tjene penger på noe sånt, men vi skal vel bare takk og bukke for alt vi får uten å betale for det (i alle fall direkte betaling).

Det er som Gmail, de gir alle 7GB, men kun 2% bruker over 100MB(vill gjetning).

Lenke til kommentar
Gratis 25Gb til "hele verden". Hvor mye diskplass er det de egentlig har? Skal det være en viss sikkerhet trenger de redundans i tillegg. Skjønner ikke hvordan de kan tjene penger på noe sånt, men vi skal vel bare takk og bukke for alt vi får uten å betale for det (i alle fall direkte betaling).

 

Din siste parentes var bra. Trolig betaler vi så det holder gjennom pris på andre produkter, reklame etc.

 

Det er noe av det jeg misliker med gratistjenester, de er ikke gratis på noen måte. Men betalingsmodellene er slik at jeg som ikke vil ha tjenesten (da den ikke tilfredsstiller mine krav) kan risikere å betale mer av prisen enn en som bruker den.

 

Nei, fri lunch finnes ikke.

Lenke til kommentar

Ser at "the usual suspects" som alltid er fulle av positiv motvilje. ;)

 

SkyDrive funker fint også i OSX og Linux:

 

http://skydrive.live.com/welcomemoreinfo.aspx

http://slikjegserdet.wordpress.com/2008/04...drive-og-linux/

 

Det funker med IE og FireFox (uttalt fra MS) men også med Opera og Chrome (testet av undertegnede). Drag-and-drop har jeg foreløpig kun fått til å fungere med IE og FireFox.

Lenke til kommentar
Tipper de kommer til å låse den til Iexplorer og Vista/win7, derfor er den gratis :(

Også kommer de garanter til å snuske igjennom en del filer, osv. Så det blir sikkert ikke mye mer en et påskudd for å beholde markede.

 

Fungerer fint under firefox med windows i hvertfall. Har brukt Skydrive litt i det siste og det har fungert ganske bra. Fint at de oppgraderer til 25 GB, siden det da vil være mer aktuelt for backup av blant annet bilder (til det blir de gamle 5 GB litt lite).

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal benytte meg av dette må jeg vite at jeg har trygg og gratis tilgang på filene mine senere. Dvs. at tjenesten må være:

1. Tilgjengelig fra Linux, OSX, BSD, Solaris etc.

2. Overføringen må ha en åpen standard slik at ikke MS kan finne på noen krumspring og gjøre tilgangen vanskelig.

3. Sikkerheten må opplyses om. Hvor ofte mister kunder data pga diskkrasj, raidkontroller-krasj osv. Som kjent er ingenting 100% sikkert, så jeg vil gjerne vite om det er f.eks 1% eller 0,1% sannsynlighet for å miste data i løpet av et år.

Klok research!

 

For meg er det ganske viktig at det jeg benytter meg av funker fint i både Linux og Windows, men prøver å forsikre meg om at det jeg benytter meg av også kan benyttes i OS X. Det har vist seg at en del av tjenestene i Live-serien ikke funker så bra med Linux, styrer forsovidt unna dette. Du kan jo ta en titt på dette bildet, bruker Firefox 3.0.3 som burde holde, men som regel ender det opp slik:

post-143435-1226592272_thumb.jpg

Har også lest at noen har hatt problemer med å opprette kontoer med Linux.

 

Lurer på hvor mange som tenker: "Hmmm, dette funker bra nå som jeg bruker Windows, men vil dette funke like bra om jeg f.eks ønsker å benytte meg av Mac i fremtiden?".

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Ser at "the usual suspects" som alltid er fulle av positiv motvilje. ;)

Med Hotmail-fadensen friskt i minne vet vi hva Microsoft kan finne på når de skal "oppgradere" tjenestene sine. Linux-brukere av Hotmail fikk plutselig ikke logget inn lenger, med beskjed om å oppgradere browseren sin :thumbdown:

 

Spørsmålet er jo om dette var en glipp eller bevisst fra MS sin side. Men én ting er i hvertfall sikkert: det holder i massevis å sjekke av browser-id'en om man sitter med firefox, man trenger ikke å vite OS. For om man bruker firefox på windows eller linux har selvsagt ingenting å si for renderingen av sidene - browseren er den samme. Men Microsoft nektet altså adgang for brukere med Linux (om man da ikke selv endret browser id).

 

 

Men tilbake til Skydrive: hovedproblemet i dag er ikke at man "bare" har 5GB, men snarere det begredelige grensesnittet. Dette kritiserte jeg også da skydrive ble lansert. Hele opplegget er altfor "newbie" med svært få muligheter for filbehandling. Helt fundamentale ting mangler, som å kunne merke flere filer samtidig (f.eks. for å kunne slette mange filer av gangen) eller flytte filer mellom mapper. Håper alt dette kommer på plass i den nye versjonen. Først da vil man kunne bruke skydrive seriøst til lagring av større mengder filer.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Hvorfor kan de ikke bare gjøre det slik at "nettdisken" kan monteres som en vanlig disk? Det kunne de gjort feks ved å bruke ssh, noe som i tillegg hadde gitt kryptering, mulighet for passordløs autentikasjon og full kompatibilitet med andre OS.

De kunne gjerne hatt et browser-basert grensesnitt i tillegg, men det burde ikke være nødvendig å knote med dette alltid.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...