Gå til innhold

Lasertråden – for oss interesserte


Anbefalte innlegg

Lasertråden

 

Hei og velkommen til Lasertråden. Vet ikke om dette vil ha noe særlig gjennombrudd, da det ikke er så veldig mange med akkurat denne interessen. Men er du en av de laserfrelste så er dette tråden om du har spørsmål/svar/anbefalinger, eller noe annet å diskutere angående lasere.

 

Alle dere som har lasere eller har planer om å kjøpe en:

Obs! Les denne siden og spre den til alle laserentusiaster:

LaserPointerSafety.com

 

Hva er disse laser-greiene?

«Laser» står for:

Light

Amplified by the

Stimulated

Emission of

Radiation

 

Denne tråden tar for seg hovedsaklig håndholdte lasere, altså ikke de store projektor-lignende.

Den vanligste fargen for håndholdte lasere (heretter referert som laser) er rød, selv om de spesielt interesserte har muligheter for å kjøpe både grønne, lilla og blå samt oransje og gule.

 

De fleste her på forumet har vel hatt én eller flere røde lasere. Populære å kjøpe på feriesteder, og ligger vanligvis på under 0,5 mW til 5 mW. Ikke farlige saker.

 

0,5 mW til 5 mW? Hva betyr mW?

mW står for milliwatt. Desto mer milliwatt en laser består av, jo sterkere er den. Enkelt sagt, desto høyere mW, jo høyere styrke, dott og stråle, men også mer farlig.

 

Hva bestemmer fargen på en laserstråle?

Bølgelengden bestemmer fargen. Vanlige bølgelengder er 405 nm (lilla), 473 nm (blå), 532 nm (grønn), 593,5 nm (oransje/gul), og 650 nm til 670 nm (rød).

Klikk her for et bilde som beskriver dette bra.

Som du ser, vil bølgelengder over 750 nm bli infrarød, også kalt IR. (Noen kan også se 808 nm lasere, men ikke alle.)

 

Hvordan fungerer en laser?

En laser består av en diode, en driver og batteri(er) samt andre småting som er nødvendige. (For eksempel justerbare knotter for optimalisering av laserstrålen, linser, og så videre.)

 

Har lyst på en laser! Men hvor skal jeg kjøpe en?

Det kommer an på hva du skal bruke den til. Øyet er mest sensitivt for rundt 530 nm-bølgelengder og du kan se strålen på en kveld eller natt, faktisk også i dagslys (i et hus). Skal du ha noe som brenner plastikk, sprekker ballonger, lager merker i vegger, tenner fyrstikker, eller tenner sigaretter og så videre, anbefaler jeg en sterk rød laser, da de er mye billigere enn grønne per mW. Om du ønsker å investere mer penger i lasere, er også grønne lasere også tilbudt (dog disse er vanligvis priset på over 1000 kr.), tatt i betraktning at man er på utkikk etter kvalitetlasere.

 

Om du ønsker å…

  • …anvende laseren for å se laserstrålen: I dette tilfellet er en sterk laser ikke nødvendig. Alt fra 5 mW til 30 mW (grønn) bør holde i massevis.
  • …brenne ting: Sterk rød laser, ca 200 mW, eller en sterk grønn laser.
  • …eie noe unikt: Gul eller blå laser.

Hvilke sider bør jeg kjøpe på, og hva er bra og dårlig med sidene?

Her er de mest kjente sidene med mine kommentarer:

 

DealExtreme

Veldig gode priser, OK kvalitet, gratis frakt, grei service.

 

WickedLasers

Overpriset, har et dårlig rykte i lasermiljøet.

 

DragonLasers

OK priser, gode lasere, bra service.

 

NovaLasers

God butikk, veldig godt rykte i lasermiljøet. Gode priser, med tanke på den høye kvaliteten på laserne.

 

LaserGlow

God butikk, godt rykte, samt billige lasere der.

 

Optotronics

Ligger i samme bås som Novalasers og Laserglow. God butikk med godt rykte.

Endret av Enzyme X
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte jeg skulle teste litt, så jeg bestilte en grønn "50mW" laser pointer jeg. :p

Tøft. De er veldig morsomme å tulle rundt med, spessielt i disse tider da det er mye tåke.

 

Uansett, havte fun, bestilte du "true" eller ikke "true"? Jeg bestilte ikke "true" 50mW og tok 3 uker før jeg fikk brev i postkassa at jeg kan hente den på kontoret. Well worth the wait, though.

Bare husk å kjøp rechargeable AAA batterier, og ikke bruk den innendørs! ;)

 

Skal ha naturfagsprøve i morgen. Vi må kunne nanometerene for laserstrålene.

Synes det er vanskelig å lære alle tallene utenat.

Lykke til! Bare sett deg inn for det så greier du det nok.

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar
Øh, vet ikke jeg. Bare kjøpte en av de billige for å se. ;p

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2390

Du kjøpte den samme som min, og den er veldig bra. :D

 

Har lenge sett litt på et par slike, og får nesten mer og mer lyst på en :p

Om jeg kjøper en blir det en grønn.

 

Hvor lenge varer en slik, om man ikke fikler med den og behandler den pent?

Hmm… behandler du dem pent og ikke tuller og tøyser og ikke overheater selve laseren (dette kan skje om du holder laseren inne for lang tid) så kan de holde veldig veldig lenge, flere måneder/kanskje opptil flere år. Har ingen grunn til å ryke om du behandler de som et maskingevær.

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar
Endelig en laser tråd :w00t: Har veldig lyst på en grønn 35mw laser så jeg kan se strålen på himmelen, men er så redd for øynene mine :(

Du bør ikke være redd for å kjøpe en. Bare husk å behandle den pent og ikke bruk den innendørs om:

  • Du ikke har beskyttende briller
  • Du har ikke IR filter på laseren

Ellers er den trygg å bruke utendørs, bare ikke reflekter den tilbake på deg selv. Og ikke treff noe annet levende.

Lenke til kommentar
Er det faren for at den reflekterer som er grunnen til å ikke bruke innvendig, eller hva er det?

Grønne lasere (iallefall de på DealExtreme) produserer IR (infrarød) i store mengder, så selv om du ikke blir reflektert tilbake av den grønne strålen så vil du garantert bli reflektert tilbake med infrarød på øynene dine. Spesielt på hvite vegger, de er verst. Alt over 70mW fraråder jeg dere sterkt å bruke innendørs. Jeg har en 50mW og jeg pleier å bruke den innendørs noen få ganger, og jeg kjenner det blir "varmt" og litt ømt på øyene mine.

 

Men med en 30mW så er det ikke farlige greiene. Kan godt bruke den innendørs, men jeg skrev det bare for å informere hvis han ikke visste så mye om grønne lasere.

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar
Er disse laserne skikkelige greier? At de gjør mennesker blinde? Ikke det at jeg skal prøve. Men vet iallefall som unge var det kult å bruke laser. Antar det er sterkere saker enn det.

 

Og jeg har faktisk hørt at det finnes lasere som er så sterke at de svir hull i feks det man lyser på.

Ja, de røde, små laserne ungene leker med, er ikke mer enn rundt 1mW. Ikke farlige greier. Den jeg har akkurat nå (og den fredrik har kjøpt) er 50mW, altså opp til 50x sterkere enn de små røde laserne. Og det er sant at du kan svi hull i vegger, teip, osv osv hvis du har enn på 150mW+. Alt rundt 30/40+ kan sprekke svarte ballonger eller ballonger det har blitt tegnet en svart runding på (med sprittusj.)

 

EDIT: Alt over 10mW kan være skadelig for øynene.

 

Hvor lang batteritid er det på den med 50 mW som trådstarter har?

Noen timer. Så man må kjøpe oppladbare batterier, ellers blir det forferdelig dyrt i lengden!

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar

Noen som har peiling om DealExtreme pakker kommer inn i landet?

Det går en stor diskusjon i en annen tråd der alle pakkene fra DealExtreme sendes i retur av posten i norge...

 

Man skal kunne "kjøpe" noe på dealextreme slik at de "dekker" til logoen. 0.01 dollar...

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11047

 

Denne laseren?

Kan man få tak i ladder og oppladdbart batteri som er CR123A hos DealExtreme?

Jepp det gjør de... Søk etter det. Eneste prob er og finne det beste kjøpet av batterier...

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar

Det virker som om Dealextreme har fått grønt lys igjen i Norge nå. Fikk min etterlengtede pakke for noen dager siden, og mange andre (her på diskusjon.no) har bestilt og mottatt i det siste. :)

 

Kudos for at du faktisk startet en lasertråd The Prophet, bra innføring :D

Tror jeg skal kjøpe True green 30mw fra DX nå. Noen grunn til at jeg burde kjøpe ikke-true 50mw som dere har istedet?

Lenke til kommentar

DealExtreme pakker kommer inn til landet, mine har iallefall gjort det.

 

Untrue 50mW (den jeg og fredrik har kjøpt) har ingen garanti på at den faktisk leverer 50mW. Den han ligge på 30mW, eller over 70mW (eller faktisk 50 da, noe som det er stor sjanse for).

 

Hvis du kjøper en true 30mW så kan du være 100% sikker på at en er minst 30mW, sikkert mer og om du er heldig.

Så:

 

True 30mW: Garanti

Untrue 50mW: Gambling

 

Men uansett, begge laserne leverer over 30 iallefall! ;)

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...