Gå til innhold

Snart klart for Fedora 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Positivt med sammenslåingen av repo'ene (RPM Fusion). Dette har vært et av ankepunktene mine mot Fedora tidligere - at det har vært knotete, spesielt for nybegynnere, å velge hvilke repo'er man skal aktivere. I tillegg har det jo vært inkompatibilitet mellom ulike repo'er, slik at valget man tok kunne få kjipe konsekvenser. Sånn sett har Fedora vært litt vrien sammenliknet med distroer som Ubuntu, som har et mye større offisiellt repo, slik at man ikke har hatt denne problematikken.

 

Men nå er dette forhåpentligvis løst :)

Lenke til kommentar
wow, støtte for flere webkameraer.. Linux fortsetter å brilliere, det er isåfall en

av de funksjonene jeg har ventet lengst på.

 

Tro det eller ei, finnes en god del brukere som har klagd på nettopp dette. Selv om det kanskje er mest interessant for deg at skjermkort fra AMD og Nvidia blir støttet i Linux-kjernen, så kan jeg love deg at det er en DEL som har sett frem til bedre driverstøtte for webcams.

 

Skal også nevnes at Linux-kjerne 2.6.27 har forbedret en del funksjoner med Ext4 filsystemet (som nå er ferdig utviklet og kommer med 2.6.28), har et nytt filsystem for block-less baserte disker og en del nyvinninger som gjør Linux raskere i systemer med 128 kjerner eller mer... Men webcam støtten virket mer logisk å trekke frem når det var snakk om en brukervennlig Linux-distribusjon som hovedsaklig ikke brukes i server-miljøet :p

Lenke til kommentar
Det ble skrevet at Fedora har en mer oppdatert pakkebrønn enn Ubuntu. Men det er vel ikke sånn rolling-release-opplegg ala Arch?

 

Jeg har lyst på en nybegynnervennlig distro, som Ubuntu, men som også holder seg mer oppdatert. Er Fedora et godt valg?

 

Fedora er ikke rolling-release nei. Vil si at Fedora er et godt valg, men det vet man jo ikke før man har prøvd ;)

Lenke til kommentar

Inkludert med kjernen blir mer riktig å si, da det er snakk om moduler som på mange måter er uavhengig av kjernen. Det betyr at du ikke trenger å kompilere ("lage") en ny kjerne når du trenger flere drivere. Men driverene må lages for din kjerneversjon så det er en mindre grad av binærkompatibilitet enn feks på Windows.

Lenke til kommentar
Inkludert med kjernen blir mer riktig å si, da det er snakk om moduler som på mange måter er uavhengig av kjernen. Det betyr at du ikke trenger å kompilere ("lage") en ny kjerne når du trenger flere drivere. Men driverene må lages for din kjerneversjon så det er en mindre grad av binærkompatibilitet enn feks på Windows.

 

Sikker? Er det ikke bare det at Windows ikke oppdaterer kjernen så ofte? :S

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke påberope meg veldig god kunnskap om Windows på kjerne/driver-nivå. Var ikke spesielt interessert i det når jeg hadde Windows, og det meste er jo ganske lukket så det er begrenset hvor mye informasjon man kan klare å tilegne seg.

Men erfaringsmessig var det i de fleste tilfeller ikke noe problem å bruke drivere skrevet og kompilert for xp på 2000 eller vica versa. Disse har to ulike kjerner, men slik jeg har forstått det, beholdt de fleste driver-interfacene det samme ABI'et og derfor var mange drivere binærkompatible.

 

Det er klart at windows kjernen sin trege utviklingssyklus også er et betydelig moment. Jeg ser heller ikke bort ifra at vi kan se en stabilisering av driver ABI'ene i linux kjernene etterhvert som det modnes litt. Men dersom trenden med firmaer som åpner driverene sine og bidrar til åpen utvikling fortsetter så er dette slett ikke sikkert.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Driver for webcams har altså blitt lagt inni kjernen...
Poenget er at det er laget en ny forent driver (i motsetning til mange drivere alt etter produsent), og denne driveren skal visstnok dekke stort sett det som fins av web-kameraer
*Må* drivere for ymse leamikk ligge i kjernen? Kan du få til støtte for ny hardware uten å lage ny kjerne?
Nei, men drivere må gjerne kompileres opp for kjernen, og der kommer viktigheten av å ha kildekoden til driveren tilgjengelig. Det er verdt å nevne Dell sitt bidrag med automatisk oppdatering av driver ved bytte av kjerne:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dkms

Du kan altså legge til nye drivere, men de trenger gjerne å kompileres opp for den kjernen du kjører, og da trenger du gjerne tilgang til din kjernes header-filer, som ligger i egen pakke. I Ubuntu får du alt annet du trenger for å bygge dine egne drivere i pakken build-essential.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...