Gå til innhold

Sniktitt: Hvilket OS er dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke lett å forskjellen på disse og hvordan de så ut i Windows 2000, og klonearbeidet her imponerende.
bortsett fra to ord som mangler (se, er) så må dette være den tøffeste/morsomste setningen jeg har lest noensinne på hardware.no :D Endret av bjorna
Lenke til kommentar

Kanskje aktuelt om 10 år. Jeg vil ihvertfall ikke ha et operativsystem på en pc jeg er avhengig av som såvidt er forbi proof-of-concept stadiet.

Men det er helt utrolig hva open source utviklere får til. Jeg er enig i at det er et meget spennende konsept med et OSS operativsystem som er binærkompatibelt med verden største desktop-OS. Men jeg tror desverre at det er et litt håpløs prosjekt, med mindre det kommer mange flere utviklere til. Er redd de alltid kommer til å være laangt bak MS, og da er fort folk langt mindre interesserte.

Lenke til kommentar

Morsom test observasjon/sniktitt. Synd å si det etter så mye innsats, men jeg tror ikke dette OSet kommer til v1.0. Til det er konkurrentene fra alle kanter for sterke:

- Windows har gått langt allerede og kommer til å gå mye lengre før v1.0 kommer.

- Linux har fått imponerende bra GUI, programstøtte og støtte for Windows-programmer via Wine. Linux er altså milevis foran allerede. Med tanke på mengden utviklere til Linux vs ReactOS tror jeg differansen bare vil øke med tiden.

- OSX er også milevis foran i dag og jeg tror ReactOS vil sakke stadig lengre etter det OSet også.

- Til og med Solaris og *BSD tror jeg vil utvikle seg raskere enn ReactOS.

 

Heldigvis er kildekoden til ReactOS åpen, slik at erfaringene og kodesnutter derfra kan gjenbrukes i andre OS. Så helt fånyttes blir det ikke uansett hvor raskt det stopper opp. Gjenbruk er en bra ting, også når det kommer til kode :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

De skal ha for innsats. Desverre er vel dette prosjektet litt bortkasta, da innen v1.0 kommer er vel flere windows utgivelser allerede funnet sted. Tror jeg holder meg til originalen enda.

 

Ellers slenger jeg meg på Simen1 her, det er for mange gode alternativer til at ReactOS er en reell konkurrent.

Lenke til kommentar
Dette er ganske spennende greier, men i anledning kloner må jeg få spørre om det finnes noen god klone av os/2 warp og den sorten der. Etter som jeg forstår var dette et svært godt program når det ble lansert.

 

eComStation er det du leter etter.

2.0 RC5 er etter hva jeg kan se siste versjon.

Lenke til kommentar
vil DirectX virke i dett OS'et?

Per dags dato, neppe. Dersom det kommer opp på et bra nivå så vil det faktisk støtte alt windows støtter akkurat på samme måte som "ekte" windows gjør! En helt utrolig tanke, men muligheten er faktisk der. Men, som poengtert i artikkelen, det er utrolig mye og vanskelig arbeid. Ting på dette nivået er har ikke spesielt god offentlig tilgjengelig dokumentasjon, og det skal være ganske bra perfekt for at ting skal gå smooth.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...