Gå til innhold

Prisen på stormaskin stuper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heh, det var jo litt morro.

Jeg befinner meg akkurat nå på IBM Nordic Forum Kista utenfor Stockholm. Er på kurs.

Kan sikkert sjekke priser osv dersom noen har lyst på :p

 

Står en hel haug med stormaskiner borti gangen her. Skikkelig utstillingsvidu med de faktiske serverene som brukes her. Hadde jo värt litt stilig med en sånn hjemme :cool:

Lenke til kommentar
Superpi støtter bare en kjerne :fun:

 

og tror ikke den hadde fått mye ut av disse maskinene uansett.

 

dem er mer filservere den tungregnemaskiner.

 

mener å ha lest en gang at selve cpuen er på 1990 nivå, mens hver lagringskontroller har en egen cpu som kun har som oppdrag å håndtere dataoverføringer. tror dem kunne pumpe 10GB/s uten å blunke.

 

og når en så klasker på med dedikerte enheter for java og database så trenger en ikke mye til cpu for å håndtere resten.

 

det en trenger derimot er bøttevis med ram, og da med hotswap mulighet, slik at en kan åpne døra, trykke på en knapp og ploppe ut ram-modulen mens maskina fortsatt rumler i vei...

 

pokker og, om jeg husker rett så går ikke slike på vanlig 230V fra veggen. en må gjerne inn med egne kabler rett fra høyspenten, fortrinnsvis fra to forskjellige kilder i tilfelle.

 

vi snakker med andre ord om dataverdenes svar på en panservogn.

 

forøvrig: http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_System_z10

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Hmm her er litt mer forklarende info om tilbudet på baby mainframen som det er snakk om:

 

http://www.networkworld.com/news/2008/1021...mainframes.html

 

er en liten sak men som dere ser er det snakk om seriøst jern sammenlignet med x86 arkitekturen..

 

Flere ting som jeg liker med disse maskinene er at spare cpu byttes automatisk uten at bruker "merker" det. Krysset minnehåntering. Brannskott mellom partisjonene. Internt netverk, kun begrenset av minnehastighet. FICON. En seriøs datasetpusher :D

 

Leste IBM Redbook som virkelig startet dette i desember 99/januar 2000 mens jeg ventet på milleniumsbuggen :D Selvsagt i draft versjonen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...