Gå til innhold

Addonics Quad-CF PCI adapter, verdig "fattigmanns" SSD alternativ?


Prelude

Anbefalte innlegg

Addonics lanserte for nesten en mnd siden ett PCI kort som tar fire Compact Flash type I/II kort og lar brukeren bruke dem som en stor harddisk i RAID 0, 1, 10 eller som individuelle disker og man skal kunne kjøre hvilket som helst operativsystem fra dette kortet.

 

ad4cfprj_diagram.jpg

 

Specifications

 

* Connect up to 4 Compact Flash Type I cards

* CF slot 1 and 2 support Type II and MicroDrive

* 4 CF's can be set as individual drive or as RAID 0 (Striped), RAID 1 (Mirrored), and RAID 10 (Mirrored Striped)*

* CF card can be bootable device containing OS and application

* Includes standard height and low profile bracket

* SiICfg Management Utility under Windows for RAID and device status / report

* LED connector for Power and Drive Activity

* PCI BUS slot compatible

* Supports UDMA, DMA, and PIO modes

* Features one 256-byte FIFO (32-bit x 64 deep) for host reads and writes

* Features command buffering from the PCI to CF

* Features Virtual DMA: Bus master transfer on the PCI bus and PIO transfer on the ATA bus

* Compliant with PCI Specification, revision 2.2

* Integrated PCI DMA engines

* 32-bit, 33MHz fully compliant PCI host interface

* Fully RoHS compliant

* Supports DOS, Windows 98/ME, NT 4.0, 2000, XP, Vista, Linux kernel 2.4+

* Dimensions: 16.7mm(W) x 1mm(D) x 6.5mm(H)

* 1 year warranty

 

Dette Quad-CF kortet koster ikke mer enn 49.95$ (ca 270,- NOK +frakt og evt. moms/tull) på Addonics hjemmesider og 4GB CF kort starter på litt over 200kr stykket så burde dette kortet være drømmen for den som ønsker seg en SSD harddisk med både ytelse og kapasitet. 32GB med fire CF kort på 8GB og oppgitt ytelse på hvert kort er ~40MB/s burde gi topp ytelse i RAID 0 vil jeg tro :)

 

 

Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg ett kort eller to for å prøve, noen andre som har hørt om dette kortet eller kanskje har ett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, så du kan altså kjøre 4 av disse på et RAID-0 fra samme kort? det høres jo spennende ut. Hva slangs CF kort er det du tenker å bruke som har denne hastigheten da? Jeg var under inntrykk av at CF kort var langt fra så raske som 40MB/sec

 

Men hvis det stemmer så vil jo det gi 160MB/sec i 4xRAID-0 og det er jo heftig! Har du specs på disse kortene du vurderer? er 40MB/sec read eler write, eller begge deler? Dette høres nesten for godt til å være sant i forhold til den ytelsen den vil gi for en skerve tusenlapp...

 

EDIT: hva slagsreponstid er det på dise CF kortene forresten? Det er jo ganske viktig i forhold til en god SSD

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

dette hørtes virkelig spennende ut :)

blir jo noe av det samme opplegget som var for noen år siden hvor man kunne bruke standard sdrambrikker, eneste problemet selvfølgelig var hvis strømmen skulle gå og backupbatteriet på kortet var dødt men siden det her er snakk om cf slepper man jo det...

 

finnes det noen norske nettbutikker som selger dette kortet da? :)

Lenke til kommentar

fjernet unødvendig quote..

 

Stigma.

Nyere 4 og 8GB CF kort som er stemplet 266/300x klarer fint å lese 40MB/s, skriving er noe tregere på de testene jeg har sett på men aberet er at dem er noe dyrere enn vanlig. Transcend CompactFlash 266X 4 GB f.eks er oppgitt til 40/40 i prisguiden men yter 40/35 på les og skriv.

 

Sånn jeg forstår det så er det ett "lite" problem med dette kortet. For å kunne kjøre RAID-0 på CF brikkene så må dem bli registrert av maskinen som "fixed disk" mens brorparten av alle CF kort som er er produsert blir registrert som "removable disk" av datamaskiner så hva slags CF kort jeg kommer til å bruke, det vet jeg rett og slett ikke.

 

Jeg vet at Transcend 4GB og 8GB CF kort samt A-DATA CF kort er "fixed disk". Transcend koster skjorta (778,- for 4GB mens andre 4GB 266x koster rundt 500) og A-DATA er ikke tilgjengelig i Norge ifølge prisguiden.

 

En annen sak.. dette er (uheldigvis) ett PCI kort og PCI bussen makser ut på 133MB/s så virkelig ytelse vil nok være litt under der ;)

 

Edit:

Stigma, responstiden på CF kort ligger sånn ca på 40ns eller lavere mens de beste harddiskene har 8ms så det skulle ikke mangle på ytelseforbedring :thumbup:

 

Lightning, jeg vet ikke om noen norske butikker som selger dette kortet. Jeg kommer til å forhøre meg hos Addonics om dem sender internasjonalt.

Endret av Prelude
Lenke til kommentar

Hmm vel, jeg ville trodd at om kortene normalt sett kommer opp som removable disk så ville det ikke spille noen rolle, siden det er kortet som interfacer mot datamaskinen her og ikke en CF-leser.

 

Jeg mener, kortet simulerer vel et IDE eller S-ATA inferface, gjør det ikke? (det må vel nesten gjøre det for å kunne kjøre RIAD i det hele tatt), og da må de vel også komme fram OS som fixed disk eller hva?

 

Det er mulig jeg ikke ser det fulle bildet her, men forklar jeg gjerne hvor jeg tenker feil dersom jeg overser noe her...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Litt synd at det ikke er PCIe, den teoretiske maksbåndbredden er veldig begrenset av PCI-busen, spesielt hvis en har flere PCI-kort. Men det blir vel en god del raskere enn mekaniske disker til OS uansett, grunnet veldig lav søketid.

 

Jeg mener, kortet simulerer vel et IDE eller S-ATA inferface, gjør det ikke? (det må vel nesten gjøre det for å kunne kjøre RIAD i det hele tatt), og da må de vel også komme fram OS som fixed disk eller hva?
Hvis jeg forstod riktig, skal enheten dukke opp som en vanlig harddisk. Fun fact: CF-interfacet er elektronisk identisk med ATA :). Endret av haalo
Lenke til kommentar
Hmm vel, jeg ville trodd at om kortene normalt sett kommer opp som removable disk så ville det ikke spille noen rolle, siden det er kortet som interfacer mot datamaskinen her og ikke en CF-leser.

 

Jeg mener, kortet simulerer vel et IDE eller S-ATA inferface, gjør det ikke? (det må vel nesten gjøre det for å kunne kjøre RIAD i det hele tatt), og da må de vel også komme fram OS som fixed disk eller hva?

 

Det er mulig jeg ikke ser det fulle bildet her, men forklar jeg gjerne hvor jeg tenker feil dersom jeg overser noe her...

 

-Stigma

 

Det spiller en rolle når du skal installere windows på ett CF kort. Når du bruker ett enkelt CF kort og det regisrerer seg som en uttagbar disk så vil windows rett og slett ikke la seg installere på det og kortet er ikke oppstartbart uten modifikasjoner. Du kan ikke installere windows på noe som oppfører seg som en cd-brenner.. ;)

Riktig nok, det er fullt mulig å gjøre dette men ikke uten en del arbeid først.

 

Ett CF kort som registrerer seg som en stasjonær disk oppfører seg i praksis identisk til en harddisk og du kan gjøre det samme på det CF kortet som du kan gjøre med en harddisk.

 

Etter hva jeg har funnet ut så er det Quad-CF kortet ikke noe annet enn ett IDE kontroller kort med enkel RAID støtte som har CF kortplasser isteden for IDE kontakter. Grunnen til at det krever CF kort som registrerer seg som stasjonær disk ligger vel i selve IDE kontrolleren, den følger RAID standarer og rett og slett ignorerer alle enheter som har uttagbar medie (kan du montere to cd-rommer i ett raid oppsett? ikke jeg heller...).

 

Nå er det fullt mulig å bruke vanlige CF kort som er uttagbare men da får du fire individuelle enheter i maskinen, for å kjøre RAID og få maks ytelse og en stor harddisk så må CF kortene være stasjonære.

 

 

Litt synd at det ikke er PCIe, den teoretiske maksbåndbredden er veldig begrenset av PCI-busen, spesielt hvis en har flere PCI-kort. Men det blir vel en god del raskere enn mekaniske disker til OS uansett, grunnet veldig lav søketid.

 

Ja, det er synd det ikke er PCIe men pytt sann.. selv i ren PCI med 2-4 raske CF kort i RAID så vil det grisbanke harddisker med 90-110MB/s konstant overføring og svært lave responstider pluss jeg kan tenke meg maskinen får gjort mangfoldig flere io operasjoner enn hva en vanlig hd klarer.

 

PS. Jeg har ikke andre PCI kort og etter hva jeg kan huske så er det ikke mye som er tilkoblet PCI bussen på mitt hovedkort, jeg har en gigabit LAN kontroller som ikke er i bruk, IDE kontrolleren som har en dvd brenner og en dvd-rom som er sjeldent brukt og muligens den intergrerte lydkontrolleren..

Lenke til kommentar

Beklager dobbelposting men jeg syns dette hører hjemme i en egen post.

 

 

Etter en lang økt på Google så har jeg funnet ut følgende.

Alle CF kort skal støtte tre forskjellige datatransporter.

CF IO mode

CF memory mapping mode

CF "True-IDE" mode

 

De to første er hva de fleste kameraer og andre enheter bruker da de støtter hotswapping mm.

Den siste, True-IDE eller True-ATA som den også blir kalt er ganske enkelt standard IDE og hva jeg/vi ønsker å bruke til SSD formål da denne vil få maskinen til å se CF kortet som stasjonær disk.

 

Siden alle CF kort skal støtte alle tre modusene så er spørsmålet, hvordan kan vi aktivere denne modusen?

 

Svaret er latterlig enkelt faktisk, alt jeg trenger å gjøre er å kortslutte pinne nr.9 (#ATA SEL) på kortholderen til jord og "True-IDE" modus er aktivert.

 

Kilde: SanDisk OEM CompactFlash spesifikasjoner. Seksjon 3.3 for liste av pinner og seksjon 3.4 for detaljer.

-ATA SEL (True IDE Mode) To enable True IDE Mode this input should be grounded by the host.

SanDisk er firmaet som utviklet CF.

 

 

så da er spørsmålet..

Hvorfor skriver Addonics

*note: Only fixed disk Compact Flash can be used to create RAID sets. Removable type CF can only be used as individual drives.

når dem ganske enkelt kan jorde kontakt nr.9 på hver CF kort-holder på Quad-CF kortet? :ermm:

 

 

For å være helt ærlig, jo mer jeg lette etter CF kort som kunne brukes med Quad-CF kortet jo mer i tvil ble jeg om jeg i det hele tatt skulle bry meg med å kjøpe ett kort men nå når jeg har funnet denne lille biten av info er jeg bestemt, jeg skal bestille ett kort og om nødvendig leke meg litt med loddebolten. :dremel:

Lenke til kommentar

Addonics webshop sender internasjonalt men kun via UPS eller FedEx, noe som koster lett skjorta pluss litt mer. ;)

 

etter lit søking fant jeg www.webconnexxion.com som er en Nederlansk forhandler og de fører hele porteføljen til Addonics, og dem sender internasjonalt som vanlig post.

 

Lykken for meg var at dem hadde to kort inne på lager og dem bestilte jeg så får vi nå se hvordan de kortene oppfører seg on ca en uke :)

Lenke til kommentar

vi får se :)

 

webconnexxion er ivertfall raske med å sende mail, selv på en søndag.

 

en halv time etter jeg sendte bestillingen så fikk jeg to mail, en med ett spørsmål om min adresse og en hvor dem sa dem ikke kunne markere pakken som gave fordi det ville gi dem problemer med tollen og dem kunne få bot for å gjøre det.

 

 

Edit:

Jeg hadde egentlig gitt meg på CF fronten for i dag men rett før jeg skulle gå så snublet jeg over en webside med massive testresultater av så og si alle minnekort i alle varianter som er i handel nå i dag og dem er testet i mange forskjellige kortlesere og for å si det mildt, mengen av info på denne siden er enormt.

 

Cardspeed

 

òg for dem som ikke trodde på at de siste CF kortene er raske, ta en titt på denne siden

 

 

Edit2:

 

Oppdatering:

Webconnexxion's lager er tomme og de forventer å få nye kort på lager til fredag, senest mandag og av den grunn har dem ikke fått sendt min bestilling enda.

 

etter mye om og men så har jeg bestemt meg for å bestille 4 stykk Transcend 16GB CF kort fra USA, noe som kommer til å koste meg en del men lang ifra hva det hadde kostet om jeg bestilte fra en norsk butikk.

 

den rimligste butikken jeg fant selger dem for 139$ (750,-) stykket som er en god del rimligere enn CDON.com's tilbudspris på 1229,-

 

 

64GB SSD.. :dribble:

Endret av Prelude
Lenke til kommentar

Hei! Jeg leste denne lenken tidligere denne uken, og så fant jeg frem til denne tråden. Så jeg sendte en mail til han som hadde skrevet denne artikkelen bland annet med forslaget her om å jorde pinne 9.. her er hans svar på min mail:

>The thread-starter has found a PCI-card that can utilize up to 4 CF

>cards in RAID-mode.

 

I'm working on a reply to someone else's e-mail to me about the Addonics card.

 

In brief: It's nothing special. It's functionally equivalent to a

two-port PATA card and four CF-to-ATA adapters; it's nice to have all

that on one card for cheap, but it's no big deal.

 

>But wait.. ..there's more!

>Futher down the thread (in post #10) he found out that all CF-cards

>could operate as "true-IDE" if one was moding the CF-card (I think

>that means the same as you called "fixed-disk") by grounding pin 9.

 

I thought to myself, "it can't be that easy".

 

And lo, it is not that easy :-).

 

All CF-to-ATA adapters _already_ ground pin 9; that's what you have

to do to make a CF card operate in "True IDE" mode where you can just

plug it into a PATA cable.

 

This, however, does not make the card report itself as a fixed disk.

It'll still probably say it's a removable device. You need to change

the firmware to make it into a fixed disk, and the CF card

manufacturers do not release the utilities that (I think) would let

you do that with many, if not all, cards.

 

(Note that the Addonics card also specifically requires fixed-disk CF

cards if you want to use RAID mode. That's kind of stupid, if you ask

me; you'd think they could have doctored their firmware and/or driver

software to make any CF card usable, since this device can't connect

to any other kind of ATA device, and so no compatibility problems can

be expected. But no.)

 

Nå vet jeg ikke om han har rett, men han pleier å vite hva han snakker om.

Lenke til kommentar

@JrRRr

:hmm:

 

lover ikke bra, sånn jeg forstod det fra diverse websider og forum (inkl. mp3car forumet) så skulle det være nok å jorde pinne #9

jeje.. jeg får prøve og se hva som er rett om ikke så altfor lenge :)

 

@Stigma

 

Jeg er også spent på hvordan det vil yte i praksis men det kan ta litt tid før jeg får testet kortet.

 

Webconnexxion.com sendte kortene i dag for ca 6 timer siden, som en god del forsinket fra det de lovet.

 

 

jeg bestilte CF kort fra mydigitaldiscount.com men dem har gitt meg problemer hvor dem sier de kan ikke verifisere at det er jeg som bestiller så dem sendte meg denne mailen.

Please Read Carefully:

 

Dear Sir or Madam

 

The status of your order at mydigitaldiscount.com has not been approved due to recent fraudulent activity from your area.

 

To Have your order approved and then shipped management has instructed me to request additional information from customers who place orders with internationally issued credit cards.

 

Our software was unable to correctly verify your billing address. We need an email photo attachment or faxed scan copy of the front and back of the credit card you used to place the order with. If you feel uncomfortable doing this then please block out the middle eight digits and block out the CSC code and Signature on the back for your protection. No one could possibly use this information against you in any way. What we need to see is that you have the card in your possession and the name you placed the order with appears on the card itself.

 

yeah right...

jeg har handlet mye med visa'n på nettet og jeg har aldri opplevd at visa kortet ikke går igjennom automatisk sjekk, selv på webbutikker hvor jeg taster inn AE, OE og AA isteden for Æ Ø og Å som er i navnet mitt og adressen min.

hele greia stinker og ikke pokkern om jeg scanner inn ett bilde av visa kortet mitt :realmad:

 

 

såå.. vi får se om jeg får tak i noen CF kort til en rimelig penge ett annet sted enn mydigitaldiscount.com :)

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd det før, og det medførte ingen problemer. Det er en enkel måte å verifisere det de faktisk sier de vil verifisere..

 

Jeg scannet passet og klusset ut viktig info så de vet at det er meg. Du kan jo gjøre det samme, alt de trenger å se er kortnummeret og navnet ditt, alt annet kan du klusse over. Du har jo allerede gitt dem denne infon allerede.

Lenke til kommentar
Jeg har opplevd det før, og det medførte ingen problemer. Det er en enkel måte å verifisere det de faktisk sier de vil verifisere..

 

Jeg scannet passet og klusset ut viktig info så de vet at det er meg. Du kan jo gjøre det samme, alt de trenger å se er kortnummeret og navnet ditt, alt annet kan du klusse over. Du har jo allerede gitt dem denne infon allerede.

Er vel litt problemtatisk hvis en ikke har scanner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...