Gå til innhold

målet og bli fjellklatrer


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt som har begynt og intressere meg masse for fjellklatring og friluftsliv. Har satt meg mål om og begynne og bestige noen fjell topper men vil ha meg en god del erfaring før jeg begynner med dette da det for mange er lette sagt en gjort.. det hjelper ikke og bare ønske det man må også ville og være klar over hva utfordringer det kan bli. målet er selvfølgelig mt. everest, men har satt en tid på 10-12 år før jeg tror jeg er klar. vil starte gradvis så man blir kjent med utfordringen og lærer farene med det. har noen tips om trenings plasser i norge for amatører som er greit og starte, evt. noen som har samme intresse og vil ha en tur kamerat? bor i sørlandsområde :) setter pris på svar.

Endret av Aleksiioo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en rekke aktive miljøer rundtom i landet som driver med klatring og jeg anbefaler å oppsøke dem for kurs og deltaking på aktiviteter. Her møter du også mange likesinnede. Om dere bare er to nybegynnere blir det lett at dere lærer hverandres feil og misforståelser. Google er din venn.

 

Klatring krever mye teknikk og trening så det er ikke så lurt å prøve å finne ut av alt på egen hånd. Det er ikke en aktivitet hvor det er særlig greit å lære av sine feil, det kan ofte bli det siste du gjør. Har selv plukket ned folk fra klatrefelt som med en nybegynnerbok i hånden var i ferd ut i noe noe som raskt ville sett ut som et selvmord. Jumarklemme som ikke er festet til klatreselen for eksempel....

Lenke til kommentar

Den største utfordringen med å nå Mt Everest er ikke det fyiske, men det økonomiske (vi snakker flere hundre tusen kroner). Så den letteste måten å komme seg til Mt. Everest er å skaffe seg en god utdannelse, kombinert med at en har friluftsliv og klatring som hovedinteresse ved siden av.

 

Om du fremdeles går på VGS, så vil jeg anbefale deg å søke deg til folkehøyskole året etter. Lofoten fhs har f.eks linjer som "Klatring og topptur" og "Ski og klatring". Da vil du komme inn i et miljø med folk som også er interessert i klartring, fjellturer osv.

 

Det nærmeste du kommer en utdannelse innen klatring i Norge er "Tindevegleder" ved Høygskulen i Volda. Da vil du bli sertifisert med formell kompetanse til å jobbe med fjellføring og kurs i hele verden. Her er ikke lønningene så alt for gode, men du vil få betalt for å dra på turer, så om dette er det eneste du ser for deg å gjøre på jobb og fritid, så er det en fin utdannelse. (Tar bare opp 10 personer i året).

Endret av blured
Lenke til kommentar

Det er en rekke aktive miljøer rundtom i landet som driver med klatring og jeg anbefaler å oppsøke dem for kurs og deltaking på aktiviteter. Her møter du også mange likesinnede. Om dere bare er to nybegynnere blir det lett at dere lærer hverandres feil og misforståelser. Google er din venn.

 

Klatring krever mye teknikk og trening så det er ikke så lurt å prøve å finne ut av alt på egen hånd. Det er ikke en aktivitet hvor det er særlig greit å lære av sine feil, det kan ofte bli det siste du gjør. Har selv plukket ned folk fra klatrefelt som med en nybegynnerbok i hånden var i ferd ut i noe noe som raskt ville sett ut som et selvmord. Jumarklemme som ikke er festet til klatreselen for eksempel....

 

Ja jeg har nettopp meldt meg inn i en klubb og skal begynne fra mandag av så dette blir spennende :) har du vært på mange fjell eller? 

Lenke til kommentar

Den største utfordringen med å nå Mt Everest er ikke det fyiske, men det økonomiske (vi snakker flere hundre tusen kroner). Så den letteste måten å komme seg til Mt. Everest er å skaffe seg en god utdannelse, kombinert med at en har friluftsliv og klatring som hovedinteresse ved siden av.

 

Om du fremdeles går på VGS, så vil jeg anbefale deg å søke deg til folkehøyskole året etter. Lofoten fhs har f.eks linjer som "Klatring og topptur" og "Ski og kratling". Da vil du komme inn i et miljø med folk som også er interessert i klartring, fjellturer osv.

 

Det nærmeste du kommer en utdannelse innen klatring i Norge er "Tindevegleder" ved Høygskulen i Volda. Da vil du bli sertifisert med formell kompetanse til å jobbe med fjellføring og kurs i hele verden. Her er ikke lønningene så alt for gode, men du vil få betalt for å dra på turer, så om dette er det eneste du ser for deg å gjøre på jobb og fritid, så er det en fin utdannelse. (Tar bare opp 10 personer i året).

 

Jeg går ikke på vgs, driver med industri stillas, så er ikke det beste betalte yrket men det var også en av grunnene til jeg sa 10-12 år da man må sette av penger, har sett at man kan få det ned i en 200 000+. ja det med folkehøyskole har jeg hatt under vurdering, men jeg har bare fullført første året på vgs før jeg hoppet rett ut i jobb, er blitt 23 år gammel så føler tiden renner i fra meg til og få startet med trening og mestring. men meldt meg inn i klatreklubb og gleder meg til og sette igang. så det var en folkehøy skole på seljord også som hadde med fjelltur til kilimanjaro og BC på everest med bla. kanopadlinger og div. frilufts aktiviteter. er du fjellklatrer? :)  takk for svar

Lenke til kommentar

De FHS som skryter av de beste turene er gjerne ikke de beste, pga da går alle pengene med på den turen, og resten av året blir ganske tamt. Det er ikke noe krav om VGS for FHS. Men om du begynner så bør du være klar over at de fleste kommer rett fra VGS. Når jeg gikk så var det kanskje 10-15 (av 100) som ikke kom rett fra VGS, da gjerne 22-23-24, og noen enda eldre igjen.

 

Har satt egne sikringer på ruter før, men begynner å bli noen år siden, så hadde nok vært litt skeptisk til de nå... (Ikke at det er såå vanskelig, og når man klatrer trad så vil jeg si at mye av poenget er at man ikke skal falle, slik at man faktisk får sjekket om de holder... :p ) Så holder meg til sportsklatring på led eller topptau.

 

Er vel uansett det du får gjort nå på vinteren. Så hadde satt meg noen delmål. Først komme igang med klatring inne, så til våren få følelsen av hvordan det er å klatre ute. (Personlig synes jeg det er mye artigere, pga man kan være enda mer kreativ med hvordan man beveger seg). Også litt utover sommeren, kanskje melde seg på noen kurs med klatreklubben, der du får testet å sette egne sikringer, osv.

Lenke til kommentar

Ja jeg har nettopp meldt meg inn i en klubb og skal begynne fra mandag av så dette blir spennende :) har du vært på mange fjell eller? 

Det er veldig mange varianter av klatring. Noen skal bare opp på fjelltopper og det er ikke så nøye om det egentlig blir noen klatring, noen skal ha spesielle ruter opp, noen liker lange vegger som tar flere dager med hengende overnatting i. Noen liker utfordrende klipper som ikke trenger være så høye og noen liker å buldre så lavt at de kan hoppe ned. Noen liker å gå helt uten sikring, noen liker å bare bruke sikring kun som backup og noen bruker klemmer og henger i utstyret hele tiden. Noen liker å lede og sett rutene og andre liker å følge etter. Du vil etterhvert se hva som passer best for deg.

 

Selv likte jeg utfordrende vegger som både var kunstige og ekte klipper. Var også litt borti konkurranseklatring da jeg var aktiv.

Lenke til kommentar

Den største utfordringen med å nå Mt Everest er ikke det fyiske, men det økonomiske (vi snakker flere hundre tusen kroner).

Mt.Everest koster rundt 80 - 100 000 for og klatre hvis man bruker en topp Nepal operatør.

 

Er selv i Nepal hvert eneste år (minst en tur i året de siste 6årene) og går i fjella der.

Lenke til kommentar

Everest krever mer muskler, krefter og Spessielt psyke enn klatreerfaring. Du må virkelig være sterk psykisk. 

Og som jeg har forstått det så blir alt satt opp for gruppene som går det, så eneste du trenger å gjøre er å koble deg av og på tauet. 

Ellers så er det satt opp stiger osv. 

 

Ville satset på å nå de høyeste fjellene i Norge først, dette er en start som du bygger videre på. Etterhvert kan du ta stegene ut i verden for å komme enda høyere. Nå vet jeg ikke noe nøyaktig hvor du bor. Men f.eks i Oslo så er det ganske mange forskjellige kurs rettet mot klatring. Der Nybegynnerkurs er en start, etterhvert kan du bygge på utendørskurs, bevege deg videre mot klatring på naturlig sikring, så kan du gå videre mot isklatring. Når du har lært alt dette så kan det være lurt å se videre på instruktør-kursene innenfor klatring. Da kommer du inn i et miljø der de fleste er godt kjent med klatring, og du utvikler deg enda mer (Har selv tatt klatreleder inne kurset) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...