Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som om du bytter på om opp eller ned er definert som positiv retning, men at du ikke bytter fortegn på tyngdeakselerasjonen i forsøk nr 2.

Jeg prøvde meg på å bytte fortegn der, og da fikk jeg like resultater på begge måtene dine.

 

Husk at akselerasjon har en retning, akkurat slik som hastighet og krefter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som om du bytter på om opp eller ned er definert som positiv retning, men at du ikke bytter fortegn på tyngdeakselerasjonen i forsøk nr 2.

Jeg prøvde meg på å bytte fortegn der, og da fikk jeg like resultater på begge måtene dine.

 

Husk at akselerasjon har en retning, akkurat slik som hastighet og krefter.

 

 

Jeg har definert nedover som positiv, og setter G-M= m*a (kraften fra mannen virker jo oppover, mens tyngden virker nedover). Og siden jeg har definert retningen i formelen trenger jeg ikke å tenke på fortegn? Men det må jeg i forsøk 1. 

Lenke til kommentar

Hei!

Trenger litt hjelp til en oppgave her :)

 

En jevntykk bom AB (med tyngdepunkt i midten) har tyngden 1.2kN og lengden 2.4m.

Bommen er hengslet til en mast ved punkt A. En snor går fra punkt B til et punkt C oppe på masta. 

Bommen danner en vinkel på 60grader med masta, og snora danner en vinkel på 60grader med bommen.

Regn ut snordraget (kraften fra snora på bommen) i punkt B

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg har skrevet en rapport om Ohms lov, og lurte på om noen kunne lese gjennom den, og si hva dere syntes?

Ettersom dette er vår siste vurdering i Fysikk 1, og min siste kanskje til å få en 6er på kortet, hadde det vært super duper greit om noen var villige til å gjøre dette!

Jeg har fått vuderingskriterter og lurer på om jeg dekker dem icon_smile.gif

Takk på forhånd icon_smile.gif Jeg sender dere rapporten icon_smile.gif

Lenke til kommentar

Leksehjelp!! Kan noen hjelpe meg? Denne gjør så jeg ikke kommer videre..

En kasse med tyngden G=600N ligger i ro på et plant underlag. Friksjonstallet mellom kassa og underlaget er µ=0.25

Hvor stor er friksjonskraften på kassa fra underlaget

a) når kassa blir skjøvet med en horisontal kraft på 100N

b) når kassa blir skjøvet med en horisontal kraft på 200N

Ble litt nysgjerrig på hvordan man skal løse denne jeg og. Tenkte i utgangspunktet R=my*N, men da blir R det samme uansett hvilken kraft vi skyver esken med. Hjelp?

Lenke til kommentar

Hei, sliter med å finne en formel som kan hjelpe meg med denne oppgaven:


En beholder med varmekapasitet 100 J/K inneholder 4,0 liter vann med temperatur 20oC. Et messinglodd med masse 1,0 kg og temperatur 85oC legges i vannet. Regn ut temperaturen som innstiller seg i beholderen etter litt tid. Se bort fra varmetap til omgivelsene.


Noen som kan hjelpe?


Lenke til kommentar

BigJackW: Når farten er lik 0?

 

Annet problem:

 

Vi har to klosser oppå hverandre. Den nederste klossen drar vi med en kraft som gir systemet på to klosser en akselerasjon. Vi skal anta at friksjonen mellom  klossene stor nok til å holde hverandre i ro. Det er ingen friksjon mellom nederste kloss og gulvet. 

 

Vi drar systemet med en kraft på 3,1N og det har en akselerasjon på 3,9m/s2

 

Massen til nederste klossen er 5,3N/9,81m/s2, og massen til den øverste er 0,250kg. 

 

Hvor stor er friksjonskraften mellom klossene da?

 

Jeg begynte å se på hvilke krefter som virket i horisontal retning på den øverste klossen, men så vet jeg ikke helt hvilke krefter som virker i hvilken retning .. 

Lenke til kommentar

Hei!

Hvis du har et bilde med 700 piksler i bredden og 700 i høyden, en planet har en diameter på 6800 km. Hvor små detaljer kan et teleskop da se på overflaten av denne planeten.

Jeg trenger hjelp med utregningen.

Svaret er ca 10 km.

Håper noen kan hjelpe!

Hilsen meg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...