Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hva slags krefter påfører kassen det store stempelet? Og hvilken trykkraft påfører så det store stempelet igjen på væska? Blir denne trykkraften bevart gjennom væska? Og hvor stor kraft må man da evt. påføre det lille stempelet for å oppnå den samme trykkraften?

 

Tror du kommer deg gjennom den oppgaven med Newtons lover og formel for at P = F/A (trykk = kraft / areal) :) Husk å gjøre om cm^2 og dm^2 til m^2.

 

Hei!

Hvis du har et bilde med 700 piksler i bredden og 700 i høyden, en planet har en diameter på 6800 km. Hvor små detaljer kan et teleskop da se på overflaten av denne planeten.

Jeg trenger hjelp med utregningen.

Svaret er ca 10 km.

Håper noen kan hjelpe!

Hilsen meg

 

Er kanskje litt seint å svare på den her. Men, uansett. Hvis du tenker kun i bredden, og antar at planeten fyller hele skjermen fra den ene siden til den andre. Det betyr at du kan vise 6800 km på 700 piksler. Hvor mange km. blir det da pr. piksel?  

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-388593-0-41457100-1464437690_thumb.jpg

 

I oppgave 

 

b) Fasit: L1 lyser og L2 lyser ikke. Hvorfor?

Kan ikke strømmen gå gjennom L1 for så noe av strømmen ta til venstre og gå gjennom L2?

 

Når jeg setter inn verdier for strømmene ser jeg at det ikke stemmer med Kirchoffs lover, men hvordan skal jeg ellers vite at L2 ikke vil lyse uten å sette inn verdier?

 

c) har jeg også en lignende spørsmål. 

 

Lenke til kommentar

L2 vil ikke lyse fordi det ikke vil gå en strøm i sperreretningen. All strømmen vil gå i L1 sin gren.

 

På c må du bruke det at resistansen er mye mindre i lederetningen enn i lampen. Det vil derfor som følge av Ohms lov, chart?cht=tx&chl= U = RI, gå en mye større strøm i lederetning, enn gjennom lampen. Om L2 ikke skal lyse, må det skje en kortslutning, og det medfører at det tilnærmet ikke er resistans i lederetning, og derfor velger all strømmen å gå i lederetning.

Lenke til kommentar

L2 vil ikke lyse fordi det ikke vil gå en strøm i sperreretningen. All strømmen vil gå i L1 sin gren.

 

På c må du bruke det at resistansen er mye mindre i lederetningen enn i lampen. Det vil derfor som følge av Ohms lov, chart?cht=tx&chl= U = RI, gå en mye større strøm i lederetning, enn gjennom lampen. Om L2 ikke skal lyse, må det skje en kortslutning, og det medfører at det tilnærmet ikke er resistans i lederetning, og derfor velger all strømmen å gå i lederetning.

 

 

I b) når strømmen har gått gjennom L1, hvorfor går all strømmen til negativt pol på spenningskilden? Hvorfor går ikke noe av strømmen gjennom dioden som er koblet i lederetningen og i serie med L2?

Lenke til kommentar

 

L2 vil ikke lyse fordi det ikke vil gå en strøm i sperreretningen. All strømmen vil gå i L1 sin gren.

 

På c må du bruke det at resistansen er mye mindre i lederetningen enn i lampen. Det vil derfor som følge av Ohms lov, chart?cht=tx&chl= U = RI, gå en mye større strøm i lederetning, enn gjennom lampen. Om L2 ikke skal lyse, må det skje en kortslutning, og det medfører at det tilnærmet ikke er resistans i lederetning, og derfor velger all strømmen å gå i lederetning.

 

 

I b) når strømmen har gått gjennom L1, hvorfor går all strømmen til negativt pol på spenningskilden? Hvorfor går ikke noe av strømmen gjennom dioden som er koblet i lederetningen og i serie med L2?

 

Pga strømmen er lat og går raskeste veien til et nullpunkt.

Hvorfor skal den "gidde" å få lampen til å lyse når den kan gå til null.

Lenke til kommentar

I b) når strømmen har gått gjennom L1, hvorfor går all strømmen til negativt pol på spenningskilden? Hvorfor går ikke noe av strømmen gjennom dioden som er koblet i lederetningen og i serie med L2?

 

Fordi strømmen ikke kan gå mot spenningen. På toppen av L2 er det maks spenning, men på undersiden av lampen er det 0V og du får dermed ikke noe strøm gjennom. 

I praksis så er det ingen lukket sløyfe for L2. 

(Litt usikker på hva du ikke skjønner, så si fra om du må ha en bedre forklaring.)

Lenke til kommentar

 

I b) når strømmen har gått gjennom L1, hvorfor går all strømmen til negativt pol på spenningskilden? Hvorfor går ikke noe av strømmen gjennom dioden som er koblet i lederetningen og i serie med L2?

 

Fordi strømmen ikke kan gå mot spenningen. På toppen av L2 er det maks spenning, men på undersiden av lampen er det 0V og du får dermed ikke noe strøm gjennom. 

I praksis så er det ingen lukket sløyfe for L2. 

(Litt usikker på hva du ikke skjønner, så si fra om du må ha en bedre forklaring.)

 

 

 

Hvorfor vil det å gå gjennom L2, på den måten som jeg nevnte, bety at strømmen går mot spenningen? Jeg skjønner ikke hva du mener i de to siste setningene. (jeg føler jeg har gått glipp av noe veldig grunnleggende) 

 

Smooshball: Jeg ignorerer deg ikke. Jeg har bare ikke fått noen aha følelse ennå. 

Lenke til kommentar

Vet du hva en diode er? I en diode har du en n-side, og en p-side. Om du kobler positiv til p-siden og negativ til n-siden, så vil det gå en strøm om spenningen er høy nok. Da har du koblet dioden i lederetning.

 

Kobler du den motsatt vei (altså negativ pol til p-siden, og positiv pol til n-siden), så vil en høyere spenning føre til ingen strøm, og ett sterkere elektrisk felt som hindrer elektroner og "hull" å bevege seg over sperringen. Pilen med en strek foran viser lederetningen, og strømmen går som kjent fra positiv til negativ pol. I lederetning vil det gå en strøm, så lenge spenningen (for silisium-ledere) er minst 0,7 V, samt ikke følge Ohms lov ved videre økning av spenningen. Kobler du i sperreretning vil man ikke få en strøm, samme hvor høy spenningen er, siden en ytterligere spenning bare øker det elektriske feltet som hindrer elektroner og "hull" å skifte side.

 

Anbefaler Per Husum sine videoer som jeg mener gir en god forklaring på hvordan dioder virker:

https://sites.google.com/site/perhusumfys1/10b-dioder-og-transistorer

Endret av frustrert_97
Lenke til kommentar

Vet du hva en diode er? I en diode har du en n-side, og en p-side. Om du kobler positiv til p-siden og negativ til n-siden, så vil det gå en strøm om spenningen er høy nok. Da har du koblet dioden i lederetning.

 

Kobler du den motsatt vei (altså negativ pol til p-siden, og positiv pol til n-siden), så vil en høyere spenning føre til ingen strøm, og ett sterkere elektrisk felt som hindrer elektroner og "hull" å bevege seg over sperringen. Pilen med en strek foran viser lederetningen, og strømmen går som kjent fra positiv til negativ pol. I lederetning vil det gå en strøm, så lenge spenningen (for silisium-ledere) er minst 0,7 V, samt ikke følge Ohms lov ved videre økning av spenningen. Kobler du i sperreretning vil man ikke få en strøm, samme hvor høy spenningen er, siden en ytterligere spenning bare øker det elektriske feltet som hindrer elektroner og "hull" å skifte side.

 

Anbefaler Per Husum sine videoer som jeg mener gir en god forklaring på hvordan dioder virker:

https://sites.google.com/site/perhusumfys1/10b-dioder-og-transistorer

 

 

Du leste ikke spørsmålet mitt nøye. Les igjen. Og ja, jeg vet hva en diode er og Per Husum kjenner jeg til også. 

 

 

Spol frem til 11:40. Kan du forklare meg hvorfor strømmen går gjennom den ene dioden og ikke den andre (ved 12:16) uten å gjenta Husums sine ord? 

Endret av 28teeth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...