Gå til innhold

Gjeldende regler ved forbrukerkjøp i Norge av vare som eksporteres ut av landet


Anbefalte innlegg

Hei,

Dette er et spørsmål jeg ikke klare finne ut av på egenhånd.

 

Dersom jeg som forbruker kjøper en pc til kroner 10.000 kr i butikk i Norge, for så å eksportere denne varen ut av landet til egen adresse i utlandet med hensikt å få igjen mva. Hvordan stiller det seg da ift. forbrukerkjøpsloven og/eller annen norsk forbrukerrett?

 

Dersom PCen jeg eksporterte har en mangel som synliggjøres etter feks hovedkort-kortslutning, og som således kan reklameres på, stiller det seg annerledes iom. at varen er eksportert og mva tilbakebetalt meg?

 

Jeg beklager på forhånd feil bruk av ord og begreper, forbrukerrett er ukjent terreng for meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var tidligere student i utlandet, eksporterte da en MacBook, gikk fint. Alltid vært registrert bosatt i Norge. Dersom noe hadde oppstått (mangel) på denne eksporterte varen, har jeg fremdeles forbrukerkjøpsloven i bakhånd?

 

Og hva om min ikke-norske kjæreste kjøåer et produkt i Norge, uavhengig om hun eksporterer den eller ikke, har hun like forbrukerrettigheter ift. reklamasjon etc?

Lenke til kommentar

Er du sikker / har du noen lover å henvise til?

 

Jeg spør litt eksakt fordi jeg husker at jeg for ca 10 år siden kjøpte en Dell laptop og eksporterte den. Da hovedkortet røk var det i utgangspunktet en reklamasjonssak, men så trakk Dell seg fra avtalen da de fant ut at maskinen var eksportert. De mente at forbrukerkjøpsloven da ikke gjaldt...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Herr Brun - kort oppfølgingsspørsmål:

Hva med de som kjøper bil for eksport?

Altså man er norsk statsborger, har norsk hjemmeadresse, men f. eks. feriehus i utlandet der man ønsker å ha en bil.

Man går til en norsk forhandler og kjøper bilen 'på eksport', den blir ikke registrert men får eksportskilter og må ut av landet innen 30(?) dager.

Det er da fortsatt et norsk forbrukerkjøp, om jeg forstår deg rett?

Mine rettigheter som forbruker svekkes ikke av at bilen selges uten mva+avgifter og tas ut av landet etter kort tid? Eller?

Lenke til kommentar
Altså man er norsk statsborger, har norsk hjemmeadresse (...)

Man går til en norsk forhandler og kjøper bilen 'på eksport', den blir ikke registrert men får eksportskilter og må ut av landet innen 30(?) dager (...) bilen selges uten mva+avgifter og tas ut av landet etter kort tid? Eller?

Det er vel litt utenom spørsmålet, men om du er norsk statsborger og dessuten folkeregistrert i Norge, så får du vel verken kjøpt bilen uten moms eller refundert den ved eksport. Engangsavgiften, derimot, den slipper du så lenge bilen ikke skal ha norske skilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...