Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal være russ i 2017 og lurte på om de som allerede har noen erfaringer å gi vidre.

Men helst dette med de smateste måtene å tjene penger på og hvilke dugnader som har fungert bra for dere og hvilke som man burde holde seg unna.
Håper noen kan hjelpe meg.

 

Takk, på forånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ønsker å skaffe penger over de neste 3 årene, så søk deltidsjobb på en dagligvarebutikk.

Hvis du bare skal jobbe det siste året, så søk deltidsjobb på en dagligvarebutikk.

Hvis du ikke vil binde deg til en jobb (som en deltidsjobb på en dagligvarebutikk), og bare jobbe siste året, kjøp og selg kjeks fra Nordkak.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jobber du kan ta i din alder finnes gjerne på restauranter, dagligvarebutikker eller lagere. Det er bra å tjene penger, men jeg vil ikke anbefale å bruke så mye på russetida.

 

Det er et voldsomt forventningspress, noen planlegger allerede fra begynnelsen av vg1 og jeg er sikker på at russefeiringen alene kan takkes for at enkelte i det hele tatt gidder å fullføre videregående. Så det er kanskje vanskelig å tro når vi gamlingene kommer og forteller at russetida ikke er det feteste du kommer til å oppleve, og i hvert fall ikke er verd skammen og budsjettene som ryker både på langs og på tvers. Jeg var russ i 2012 og jeg husker at det kostet inntil 500 kroner kun for inngang på russefestene som ble arrangert i hjemfylket mitt. Og det er ikke så rart i og med at noen av deltakerne gjerne tøyde grensene mer enn ellers og arrangørene endte med å bli ansvarlige for diverse skader. Men retrospektivt synes jeg absolutt ikke at de festene var noe artigere enn de som i utganspunktet var gratis før og etterpå.

 

Jeg vil heller anbefale deg å bruke penger på kjøreopplæring og førerkort. Den varer mye lenger enn russetida. Og etter russetida kommer studiene og du vil antakelig oppleve at levestandarden din synker drastisk. I tillegg vil festene under studiene være mye bedre enn russetida. Så det kan være lurt å sette av litt penger. Regninga som mange av oss endte med da russetida var over, gjerne tilsvarer tre månedsbudsjetter eller mer i dag. Mange har erfart at virkeligheten har tuffet dem ubehagelig hardt og at russetida mest av alt var tre uker med vond fyll og tusenlapper ut av vinduet. Men det vil de selvsagt aldri innse mens syndene fortsatt er ferske og i hvert fall ikke si høyt før det har gått et par år og de har fått rettet opp i forsømte vitnemål. (For det ville jo være det samme som å innrømme at man har vært en idiot.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...