Gå til innhold

[Løst] Reklamasjon: Mobil


Anbefalte innlegg

Men det er ikke nødvendig å åpne mobilen når det er snakk om softwarefeil.

Er det 100% sikkert at det er en ren softwarefeil? En feil på hovedkort kan oppleves som softwarefeil.

 

Blir litt nysgjerrig på denne saken. HTC Desire S er jo en temmelig gammel modell med ganske slapp maskinvare. Hvilken OS-versjon brukes? Krasjer den uten tredjepartsapper? Var den innlevert tidligere for samme feil, og hva ble da gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men det er ikke nødvendig å åpne mobilen når det er snakk om softwarefeil.

Er det 100% sikkert at det er en ren softwarefeil? En feil på hovedkort kan oppleves som softwarefeil.

 

Blir litt nysgjerrig på denne saken. HTC Desire S er jo en temmelig gammel modell med ganske slapp maskinvare. Hvilken OS-versjon brukes? Krasjer den uten tredjepartsapper? Var den innlevert tidligere for samme feil, og hva ble da gjort?

 

Så godt som sikkert. Broren min har samme telefon og han har akkurat samme feil. Faktisk klarte sullekoppene å bytte om telefonene slik at jeg nå sitter på broren min sin telefon. Den jeg opprinnelig hadde ble reklamert på flere ganger og ble til slutt omlevert. Med andre ord: Jeg har en annen telefon nå en jeg først hadde og denne har samme feil.

Har ikke telefonen for hånden og jeg husker ikke hvilket OS som er på den. 

Den har vært inne for samme feil og bare fabrikkgjennoppretting ble gjort. Feilen oppstod på nytt kort tid etter. Forrige gang så de ikke på telefonen en gang. Og ja, den kræsjet en gang rett etter fabrikkgjennoppretting mens den lå stille og rolig, ubrukt på en kontorpult. Batteriet var ikke flatt når jeg skrudde den på igjen heller. 

Lenke til kommentar

 

Edit:

Ellers er det ett kjent problem med akkurat telefonen der med at den krasjer.. Hovedsaklig hovedkortet som overopphetes om man har mye aplikasjoner kjørende...Beste fiksen er tvangsinstallere den letteste versjonen av android, samt passe på at man ikke har så mange aplikasjoner og prossesser kjørende samtidig på telefonen..

 

Har du dokumentasjon på dette? Det ville være til utrolig stor hjelp for meg.

 

Akkurat modellen det er snakk om har vært trøblete.. Det ser man rimelig kjapt om man googler "htc desire s crashes constantly"

 

Flere som har fått bytteenhet etter bytteenhet, med samme problem. Og jeg tror det kan være en svakhet i produktet fremfor OS, eller en kombinasjon av begge deler.. En forklaring kan være at simkort leseren ikke er stram nok, så telefonen mister kontakt med Simkortet.. Derav vil telefonen restarte seg. En hjemmelaget løsning er å legge noe papir mellom slik at simkortet får bedre kontakt.

 

Så det virker i utgangspunktet så er det en produksjonsfeil, som du kan reklamere på, og siden du har hatt telefonen inne flere ganger vil du kunne heve kjøpet og få tilbake pengene for produktet.. Men du må krangle med butikken, og legge frem god dokumentasjon, så de forstår at de vil evnt kunne tape om saken havner i forbrukertvistutvalget... For det er butikken selv som må dekke tapet, om de ikke krangler heftig nok med HTC selv..

Lenke til kommentar

Akkurat modellen det er snakk om har vært trøblete.. Det ser man rimelig kjapt om man googler "htc desire s crashes constantly"

 

 

 

Flere som har fått bytteenhet etter bytteenhet, med samme problem. Og jeg tror det kan være en svakhet i produktet fremfor OS, eller en kombinasjon av begge deler.. En forklaring kan være at simkort leseren ikke er stram nok, så telefonen mister kontakt med Simkortet.. Derav vil telefonen restarte seg. En hjemmelaget løsning er å legge noe papir mellom slik at simkortet får bedre kontakt.

 

Så det virker i utgangspunktet så er det en produksjonsfeil, som du kan reklamere på, og siden du har hatt telefonen inne flere ganger vil du kunne heve kjøpet og få tilbake pengene for produktet.. Men du må krangle med butikken, og legge frem god dokumentasjon, så de forstår at de vil evnt kunne tape om saken havner i forbrukertvistutvalget... For det er butikken selv som må dekke tapet, om de ikke krangler heftig nok med HTC selv..

 

Mobilen har samme problemet når den ligger uten simkortet også. Om det er som du sier, at overopphetingen er den utløsende årsken, så kan man argumentere for at feilen ligger i OS som prøver å trekke for mye ut av hardwaren. Uten tvil en produksjonsfeil.

Da er vel neste problem å få hevet kjøpet pga. sprekken. "Vesentlig samme stand og mengde" er jo åpent for tolkning, Jeg mener at en ny bulk i et gammelt vrak ikke kan sies å forminske verdien til en bil tilsvarende det det vil koste å utbedre bulken, men butikken er nok ikke enige i den analogien ...

Lenke til kommentar

Man kan vel kjøre på i evigheter i tolkninger og hva som er rett og galt.. Du har en mangel på ett gammelt produkt.. Folk flest gir faen og kjøper en ny telefon, enkelt og greit..  Hva du gjør er opp til deg selv, det skader jo aldri å forhøre seg med forbrukerrådet.. Er jo kostnadsfritt foruten om tid..

Lenke til kommentar

Her tror jeg du kommer til å slite litt...

Tlf er nå levert inn for tredje gang, men avvist pga fysisk skade. Forrige gang ble det ikke gjort noe. Og første gang ble det bare gjort en fabrikkgjennoppretting. Etter praksisen i bransjen er det da gjort ingen avhjelpsforsøk, og butikk og HTC vil derfor avvise kravet om heving. Skal du komme noen vei med dette bør du ta kontakt med Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

 

Da er vel neste problem å få hevet kjøpet pga. sprekken. "Vesentlig samme stand og mengde" er jo åpent for tolkning, Jeg mener at en ny bulk i et gammelt vrak ikke kan sies å forminske verdien til en bil tilsvarende det det vil koste å utbedre bulken, men butikken er nok ikke enige i den analogien ...

 

 

Du har forsåvidt rett der, om du koster reparasjon av skjermen, så er de nok villig til å ta resten av kostnaden, om ikke det fikser feilen.

Men uansett så tror jeg at reparasjon på autorisert verksted vil koste mer en produktet er verdt, så da spørs det om det er noe vits å ta en prinsipiell kamp, hvor begge parter garantert ender opp med å tape på det.

Lenke til kommentar

Du har forsåvidt rett der, om du koster reparasjon av skjermen, så er de nok villig til å ta resten av kostnaden, om ikke det fikser feilen.

Men uansett så tror jeg at reparasjon på autorisert verksted vil koste mer en produktet er verdt, så da spørs det om det er noe vits å ta en prinsipiell kamp, hvor begge parter garantert ender opp med å tape på det.

 

Kan alltids kreve prisavslag om jeg ikke får hevet kjøpet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...