Gå til innhold

Uhell med smoothie maskin som startet når den var skrudd av, farget vegen blå.


Aadnaern

Anbefalte innlegg

Hei , jeg hadde et uhell med at smoothie maskinene min startet å leve sitt eget liv i går. Den starter når den er skrudd av, jeg åpnet opp lokket på glass muga og vips så starta blenderen på full guffe.

Det gikk hart ut over vegen på kjøkkenet etter som jeg har hvit tapet.

Det er fult av blåe flekker som ikke er mulig og vaske vekk på vegen.

Ser ikke bra ut.

 

Har jeg rett på å få dekt male kostnadene av butikken /produsentene jeg kjøpte blenderen/smoothie maskinen på ?

 

Eller kan jeg få igjen noe på innbo forsikringen?

Endret av Aadnaern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innboforsikringa kan nok dekke slike skader.

 

Men i fyrste omgang så ville eg tatt kontakt med butikken som igjen tar kontakt med produsenten.

Dersom det er ein teknisk feil som forårsaka dette så bruker det ikkje å være så vanskelig å få hjelp til å dekke kostnadane som skaden har ført til.

 

 

Uavhengig av kostnadane så bør du passe på at butikken melder inn dette til direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (evnetuelt at du melder det inn sjølv).

Dersom situasjonen er slik som du beskriver så er dette eit produkt som bør trekkast tilbake frå markedet. Tenk om dette hadde skjedd medan du hadde fingrane nede i blenderen.

Lenke til kommentar

De fleste produkter har en begrensning i sin garanti som sier at de ikke tar ansvar for skader og problemer forårsaket av defekt produkt. Det vil si at veien på kjøkkenet ikke dekkes.

 

Det kan også hende at det er angitt noen sikkerhetsbestemmelser i brukerveiledningen, og at de f.eks sier at man skal trekke ut støpslet fra kontakten når maskinen ikke er i bruk. I så fall kan det hende du har brukt blenderen på feil måte.

Lenke til kommentar

Det første som slår meg er at den har samme virkemåte som min egen;

Når bollen ikke er "låst" i sokkkelen vil det ikke skje noe når man slår den på. Hvis man derimot vrir om beholderen slik at den låses mens maskinen står påslått vil dette medføre at den starter. Kan dette ha hendt?

Skal vel noe til før en blender starter helt av seg selv, noe som kan bli vanskelig å bevise også med mindre man får en tekniker til å se på koblingene innvendig og påvise at det er en feil der som vil medføre ukontrollert start. Jeg ser det som langt mer sannsynlig at du i det du åpnet lokket vred om beholderen slik at den slo seg på

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste produkter har en begrensning i sin garanti som sier at de ikke tar ansvar for skader og problemer forårsaket av defekt produkt. Det vil si at veien på kjøkkenet ikke dekkes.

Vel, i den grad dette skyldes en mangel så kan de ikke begrense slikt ansvar, jf. fkjl. § 34. Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...