Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ønsker du å ta av noen kilo?


Teza

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det nytter ikke å sitte stille når man skal gå ned i vekt. Bare det å gå noen turer utendørs er både gratis og veldig fin trimm. 

 

Har selv ikke det samme problemet som deg. Prøver å spise så mye jeg kan for å gå opp noen kilo, men jeg går bare ned :(

Fysisk aktivitet bidrar til vektnedgang, men er ikke nok alene. Kostholdet er derimot helt nødvendig og vil kunne være tilstrekkelig alene. Selvfølgelig bør en legge de to sammen om en kan; raskere resultater og mer endorfiner gir bare økt motivasjon.

 

Jeg tror det er vanskelig for alle som tenderer til å legge på seg å ta innover seg hvordan det er å slite med å gå opp i vekt. :p Er du sikker på at du trenger å gå opp noen kilo i fettmasse? Det er selvfølgelig noen som har problemer med for lite fett på kroppen, og det skal tas alvorlig, men dersom du spiser deg mett på et sunt og balansert kosthold er det mye som skal til for at du ikke har tilstrekkelig fett. I stedet for å tvinge deg selv opp i fettprosent kan du jo trene opp litt muskelmasse i stedet.

 

Nå vet jeg ikke hvordan kostholdet ditt eksakt ser ut, bare at det er vegansk. Dersom du spiser for mye grønnsaker og salater med lav kaloritetthet vil du kunne få i deg for få kalorier til å gå opp i vekt (du blir for fort mett av dem). Har du prøvd å spise mer nøtter, frø, stivelsesrike grønnsaker og fullkornsmelprodukter?

Lenke til kommentar

Jeg har nå veid meg etter tre uker hvor jeg har spist veldig sunt og trent en hel del. Det har vært noen unntak, f.eks. sommerens siste is for to ukers tid siden og en del turer på byen (kun drikke, ikke usunn nattmat). Selv om mange av forandringene har vært litt harde til å begynne med, synes jeg store forandringer er mye mer motiverende ettersom de gir større resultater. Jeg er veldig fornøyd med å ha gått ned 3,3 kg, og er snart tilbake der jeg var før sommeren begynte (må ned cirka ett kilo til). :)

Lenke til kommentar

Søndag morgen er fast, tidsrommet varierer innenfor 1-3 timer så det skal være riktig.

Har endel og ta av og det går i kalorifattig kost, fra ca. 225 kcal pr måltid, trening er ikke aktuelt for min del.

 

Eneste jeg ikke har løst er hva jeg kan spise som snop når suget etter noe godt kommer.

Spiste tildligere gulerøtter, men føler behov for noe annet.

Lenke til kommentar

Søndag morgen er fast, tidsrommet varierer innenfor 1-3 timer så det skal være riktig.

Har endel og ta av og det går i kalorifattig kost, fra ca. 225 kcal pr måltid, trening er ikke aktuelt for min del.

 

Eneste jeg ikke har løst er hva jeg kan spise som snop når suget etter noe godt kommer.

Spiste tildligere gulerøtter, men føler behov for noe annet.

Du må ha ganske bra selvdisiplin for å klare å spise så få kalorier. Hvis jeg hadde spist så lite hadde jeg blitt sulten som en ulv og gitt opp, tror jeg. :p Det nye snopet mitt er for øvrig frukt (veldig glad i druer blant annet), men det blir litt for dyrt å kose seg med hver dag for min del (studentbudsjett). Stangselleri og diverse grønnsaker kan også være godt å knaske på (og er veldig energifattige). Utover det har jeg egentlig bare godtatt at jeg ikke kan ha så mye å tygge på mellom måltidene, men det er sikkert lettere for meg som spiser flere kalorier og heller trener mer.

Lenke til kommentar

2,3kg på en uke er alt for mye. Det er mye som månedstall strengt tatt, ihvertfall hvis du vil ha en varig nedgang. Jeg anbefaler at du legger kaloriinntaket 800-1000kcal under dagsbehovet.

 

Jeg har gått ned fra 102 til 93kg siden april iår men samtidig opp betydelig i muskelmasse. Jeg spiser godt hver dag, men ligger under dagsbehovet mellom 500 og 800kcal.

 

Jeg har prøvd kjappere metoder før men da spretter du bare opp igjen etterpå. Poenget er at man tilegger seg et kosthold man kan gå på til evig tid uten at det føles som et ork å følge.

Jeg har kjørt dietter før og det blir bare midlertidig negang, når man ikke orker å gå på dietten så spretter man bare opp igjen. Kostholdet mitt nå er så variert at det ikke kjennes som et ork, og jeg spiser ikke særlig med søtsaker eller usunne matvarer.

Lenke til kommentar

2,3kg på en uke er alt for mye. Det er mye som månedstall strengt tatt, ihvertfall hvis du vil ha en varig nedgang. Jeg anbefaler at du legger kaloriinntaket 800-1000kcal under dagsbehovet.

 

Jeg har gått ned fra 102 til 93kg siden april iår men samtidig opp betydelig i muskelmasse. Jeg spiser godt hver dag, men ligger under dagsbehovet mellom 500 og 800kcal.

 

Jeg har prøvd kjappere metoder før men da spretter du bare opp igjen etterpå. Poenget er at man tilegger seg et kosthold man kan gå på til evig tid uten at det føles som et ork å følge.

Jeg har kjørt dietter før og det blir bare midlertidig negang, når man ikke orker å gå på dietten så spretter man bare opp igjen. Kostholdet mitt nå er så variert at det ikke kjennes som et ork, og jeg spiser ikke særlig med søtsaker eller usunne matvarer.

Jeg er enig i at 2,3 kg per uke er mye, men dersom det er isolert for en enkeltuke og ikke gjennomgående ned 2,3 kg per uke gjennom vektnedgangen tror jeg det går fint. Men en må regne med at en del av det en mister er ved tømming av glykogenlagre og vann ettersom en spiser mindre karbohydrater og salt totalt. Det jeg har lest hos ulike kilder er at en fint kan gå ned 0,5-1,0 kg per uke, noe som stemmer ganske med min egen erfaring. I løpet av rekruttskolen for noen år sida gikk jeg ned 12 kg på 12 uker, men det var med  ekstremt mye fysisk aktivitet i tillegg til at en ofte ikke hadde tid til å spise så mye. Etter dimisjon falt treningsopplegget litt sammen, og det ble tilgang til mat 24/7 framfor de rutinemessige tre-fire måltidene. Ett år etter dimisjon var jeg opp nesten 10 kg. Akkurat som du skriver er det kun de langvarige livsstilsendringene som fungerer i lengden. Hvis en går tilbake til gamle vaner blir en også mer lik sitt gamle selv etterhvert. Det er derfor jeg nå i hovedsak baserer meg på et lite bearbeidet kosthold (militærmaten er ikke bare sunn og i hvert fall ikke den man kjøper i kantina eller bestiller utenifra leir) for å gå ned i vekt, og heller trener så mye jeg kan ved siden av for å få nedgangen til å gå fortere.

Lenke til kommentar

Ingen ting som tilsier at man ikke kan ha rask nedgang i vekten, eller at tempoet kan ha negativt ufall på å holde vekten nede.

"Kjappe" metoder gjør ikke at man raser opp igjen i vekt etterpå.

 

Det er dog viktig som du skriver, at man finner et kosthold som passer til forbrenningen om man skal ha håp om å holde seg nede i vekt. Det er nok her de fleste feiler.

 

Selv tror jeg halvfabrikata er hovedgrunnen til at så mange går opp i vekt, blir maten laget fra bunnen av vil den være mye sunnere.

Lenke til kommentar

Ingen ting som tilsier at man ikke kan ha rask nedgang i vekten, eller at tempoet kan ha negativt ufall på å holde vekten nede.

"Kjappe" metoder gjør ikke at man raser opp igjen i vekt etterpå.

 

Det er dog viktig som du skriver, at man finner et kosthold som passer til forbrenningen om man skal ha håp om å holde seg nede i vekt. Det er nok her de fleste feiler.

 

Selv tror jeg halvfabrikata er hovedgrunnen til at så mange går opp i vekt, blir maten laget fra bunnen av vil den være mye sunnere.

Det jeg synes er rart å forstå er at enkelte lever på svært usunn halvfabrikata uten å legge på seg ett gram. Hvis en kjøper matvarer som kun har en ingrediens - råvarer - så er en langt på vei mot et sunnere liv :) Jeg minimerer likevel en del ting som av noen anses som sunne slik som oljer (det er 119kcal i en spiseskje olje!), nøtter, avokado og fete meieri- og kjøttprodukter. I tillegg unngår jeg alt av sukker og melprodukter (fullkornsmel er mindre mettende enn f.eks. hele havregryn). Maten jeg spiser har generelt få kalorier, mye fiber og høyt volum; det gir langvarig metthetsfølelse med færre kalorier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...