Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

får ikke til disse: 

211 what is the percentage of the particular elements in copper(I) sulfide ?

Ar(S)=32 Ar(Cu)=63,5

 

219 what is the weight of 25 litres of oxygen (Ar= 16 ) at the standard conditions?

 

takk på forhånd :)

211:

Cu2S with molar mass = 159 g/mol

S: 3200/159

Cu = 12700/159

````````````````````````````````````````

219:

Vm = 22.4 = V/n = 25/n

n = 1.12

so

M=m/n

m = M*n = 17.9 g

Lenke til kommentar

 

får ikke til disse: 

211 what is the percentage of the particular elements in copper(I) sulfide ?

Ar(S)=32 Ar(Cu)=63,5

 

219 what is the weight of 25 litres of oxygen (Ar= 16 ) at the standard conditions?

 

takk på forhånd :)

211:

Cu2S with molar mass = 159 g/mol

S: 3200/159

Cu = 12700/159

````````````````````````````````````````

219:

Vm = 22.4 = V/n = 25/n

n = 1.12

so

M=m/n

m = M*n = 17.9 g

 

takker :)

angående svaret til 219 så i fasiten står det 35,7 g? Er du sikker på det du kom til eller? 

Lenke til kommentar

 

 

får ikke til disse: 

211 what is the percentage of the particular elements in copper(I) sulfide ?

Ar(S)=32 Ar(Cu)=63,5

 

219 what is the weight of 25 litres of oxygen (Ar= 16 ) at the standard conditions?

 

takk på forhånd :)

211:

Cu2S with molar mass = 159 g/mol

S: 3200/159

Cu = 12700/159

````````````````````````````````````````

219:

Vm = 22.4 = V/n = 25/n

n = 1.12

so

M=m/n

m = M*n = 17.9 g

 

takker :)

angående svaret til 219 så i fasiten står det 35,7 g? Er du sikker på det du kom til eller? 

 

O2(g) :-)

 

219:

Vm = 22.4 = V/n = 25/n

n = 1.116 moles

so

M=m/n

m = 32*1,116 = 35,7 g

Lenke til kommentar

 

 

 

får ikke til disse: 

211 what is the percentage of the particular elements in copper(I) sulfide ?

Ar(S)=32 Ar(Cu)=63,5

 

219 what is the weight of 25 litres of oxygen (Ar= 16 ) at the standard conditions?

 

takk på forhånd :)

211:

Cu2S with molar mass = 159 g/mol

S: 3200/159

Cu = 12700/159

````````````````````````````````````````

219:

Vm = 22.4 = V/n = 25/n

n = 1.12

so

M=m/n

m = M*n = 17.9 g

 

takker :)

angående svaret til 219 så i fasiten står det 35,7 g? Er du sikker på det du kom til eller? 

 

O2(g) :-)

 

219:

Vm = 22.4 = V/n = 25/n

n = 1.116 moles

so

M=m/n

m = 32*1,116 = 35,7 g

 

greit nok : hva med denne: -har ikke hatt mass fraction i vgs så er usikker også :(

 235 what is the mass fraction of NaCl and  mass fraction of H2O in the solution which was formed by dissolving of 0,5 grams of NaCl in 8,6 grams of H2O? 

 

236 the aqueous solution of FeCl3 with w(FeCl3) contains:

a) 1, 6 g FeCl3 and 200 g H2O

b) 0,8 g FeCl3 in 100 g of solution

c) 0,8 g FeCl3 in 1000 g of solution

d) 4 g FeCl3 and 496 g H2O

e) 1,2 g FeCl3 and 500 g H2O

f) 0,8 g FeCl3 and 500 g H2O

 

I denne oppgaven hva menes med the prepared solution? slik jeg forstår løsning som er klar.. men det ga meg ikke mye mening er det mulig at du forklarer det?:

238 In the amount of 500 grams of H2O is dissolved of 150 grams of NaCl. What is the percentage of the prepared solution?

 

239 how many grams of potassium nitrate is needed for the preparation of 3 litres of 2 % solution?

p = 1,080 g*cm-3

 

:hm: sorry at jeg maser mye på deg og tunsen takk for din hjelp :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som kan forklare fremgangsmåten til oppgaven nedenfor? Er ganske så ny i kjemi?

Forklar hvordan vi finner formelen til produktet når to grunnstoffer reagerer.

 

a) N + H -->

b) K + O -->

c) Al + O -->

 

Du må se etter hvor mange elektroner hvert stoff har i det siste skallet. For eksempel så ser vi at Kalium har 1 elektron i det siste skallet. Oksygen har 6 elektroner i det siste skallet. Kalium og Oksygen vil være fornøyde hvis det har 8 elektroner i det siste skallet. Hvis du har slått opp i et periodesystem ser du at Kalium har 2,8,8,1 i de diverse skallene, mens Oksygen har 2,6. Hvis Kalium gir fra seg et elektron blir det da fornøyd fordi det har 8 elektroner i det siste skallet. Oksygen trenger 2 elektroner for å få 8 i det siste skallet. Kalium vil da være det stoffet som gir fra seg elektroner mens Oksygen tar i mot.  Utifra dette ser vi at vi trenger to Kalium atomer for hvert Oksygen atom som reagerer. Den balanserte reaksjonslikningen blir da 2K+ + O2----> K2O

Beklager om dette er feil er litt sent...

Lenke til kommentar

I forumet jeg opprinnelig hentet spørsmålet fra, var det en som hadde svart at oppgave b. var 4K + 0--> 2K2

Nå vet jeg ikke om dette er rett da, men tenkte du kanskje ville vite. 

 

Men hva med oppgave a? Dette er ihvertfall slik jeg tenker: Ser at Nitrogen har 5 elektroner i det ytterste skallet og vil gjerne ha 3 til. Hydrogen har derimot bare 1 elektron i det "ytterste skallet" og vil gjerne bare ha 1 til for å fullføre K-skallet som max kan ha 2 elektroner. Men etter å ha lest litt om elektronnegativitet har jeg forstått det slik at det er Hydrogen som vil gi fra seg elektroner på grunn av at Nitrogen er mer elektronegativ. Men som sagt vil jo Nitrogen ha 3 elektroner, altså trenger vi 3 Hydrogen-atomer for hvert Nitrogenatom som reagerer?? 

Isåfall ville jeg skrevet reaksjon i første rekke slik: N3- + 3H--> 

 

Kan hende jeg er helt ut på bærtur nå, men vist ikke setter jeg pris på om noen kunne forklare hvordan jeg fortsetter herfra eller hva jeg eventuelt har gjort feil ^^

Lenke til kommentar

I forumet jeg opprinnelig hentet spørsmålet fra, var det en som hadde svart at oppgave b. var 4K + 0--> 2K2

Nå vet jeg ikke om dette er rett da, men tenkte du kanskje ville vite. 

 

Men hva med oppgave a? Dette er ihvertfall slik jeg tenker: Ser at Nitrogen har 5 elektroner i det ytterste skallet og vil gjerne ha 3 til. Hydrogen har derimot bare 1 elektron i det "ytterste skallet" og vil gjerne bare ha 1 til for å fullføre K-skallet som max kan ha 2 elektroner. Men etter å ha lest litt om elektronnegativitet har jeg forstått det slik at det er Hydrogen som vil gi fra seg elektroner på grunn av at Nitrogen er mer elektronegativ. Men som sagt vil jo Nitrogen ha 3 elektroner, altså trenger vi 3 Hydrogen-atomer for hvert Nitrogenatom som reagerer?? 

Isåfall ville jeg skrevet reaksjon i første rekke slik: N3- + 3H--> 

 

Kan hende jeg er helt ut på bærtur nå, men vist ikke setter jeg pris på om noen kunne forklare hvordan jeg fortsetter herfra eller hva jeg eventuelt har gjort feil ^^

 

N3- + 3H--> NH3 Her tenker du riktig... Det som vil bli dannet er NHsom er ammoniakk. Når det kommer til svaret mitt over er det nok det du har skrevet : 4K + 0--> 2K2O som er mest riktig, jeg er ikke helt sikker på om mitt svar er direkte feil, men er en stund siden jeg holdt på med dette nå..

Lenke til kommentar

Nytt spørsmål:

Hvorfor bruker vi tallord ved NaH2PO4 (Natriumdihydrogenfosfat) men ikke ved Na2PO4 (Natriumfosfat)? Ser at det må ha noe å gjøre med Hydrogen, eller at det er fleratomig, men er det isåfall noen god regel angående dette? 

 

Takk på forhånd   :)

Endret av The Martian
Lenke til kommentar

Nytt spørsmål:

Hvorfor bruker vi tallord ved NaH2PO4 (Natriumdihydrogenfosfat) men ikke ved Na2PO4 (Natriumfosfat)? Ser at det må ha noe å gjøre med Hydrogen, eller at det er fleratomig, men er det isåfall noen god regel angående dette? 

 

Takk på forhånd   :)

NaH2PO(Natriumdihydrogenfosfat) 

Na2HPO(diNatriumhydrogenfosfat) 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Nytt spørsmål: 

Noen som kan forklare meg hvordan jeg løser denne;

 

En prøve med FeO veier 71,85g. av dette er 55,85g jern. Finn den prosentvise andel jern i prøven, gi 2 desimal i svar.

 

Takk!

 

5585/71,85 %

 

 

Tusen takk! 

 

Lurer på et spørsmål til: 

 

10mg Cu(NO3)2 løses i tot 400ml. (antar at Cu(NO3)2 løses fullstendig i vann). 

Skal finne konsentrasjonen av cu^(2+) og NO3^(-) i løsningen i mol/liter

 

Bruker jeg her C=n/V formelen, og setter inn mol verdi for Cu for 400ml (V) og finner C(Cu^2+) ? 

Lenke til kommentar

 

 

Nytt spørsmål: 

Noen som kan forklare meg hvordan jeg løser denne;

 

En prøve med FeO veier 71,85g. av dette er 55,85g jern. Finn den prosentvise andel jern i prøven, gi 2 desimal i svar.

 

Takk!

 

5585/71,85 %

 

 

Tusen takk! 

 

Lurer på et spørsmål til: 

 

10mg Cu(NO3)2 løses i tot 400ml. (antar at Cu(NO3)2 løses fullstendig i vann). 

Skal finne konsentrasjonen av cu^(2+) og NO3^(-) i løsningen i mol/liter

 

Bruker jeg her C=n/V formelen, og setter inn mol verdi for Cu for 400ml (V) og finner C(Cu^2+) ? 

 

 

[Cu^2+] = (0,01/63,55)/0,4 M = 3,93*10^-4 M

 

[NO3^-] = (0,02/62)/0,4 M = 8,06*10^-4 M

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...