Gå til innhold

Tips til å finne retromaskiner?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er litt fristet til å skaffe meg et lite utvalg av retro datamaskiner, da spesielt Commodore 64 og Amiga 500. Problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg skal gå frem med å finne slike maskiner i Norge.

 

Før jeg biter i det sure eplet og hiver meg på et kunstig priset bruktmarked så lurte jeg på om det er noen som har hatt suksess i å finne klassiske datamaskiner andre steder.

 

Fretex sin elektronikk-avdeling består av toastere, så det er ikke mye håp der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste jeg har funnet, bortsett fra Ebay el.l., når jeg har undersøkt er et par butikker som stort sett ikke har noe på lager http://www.retrospelbutiken.se/store/main.php http://www.retrogaming.no/

 

Det finnes veldig lite på bruktmarkedet også, kunstige priser som du skriver, ikke mange salg på selgerne (dog gode skussmål), må jo ha litt tillitt til folk også. Tror det sure eplet må bites i :dontgetit: Edit; og du må antagelig kjøpe fra Ebay.

 

Jeg har droppet det og kjørt emulator, men det er litt kjipt.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Emulator er litt kjipt ja. Ebay og Finn er stort sett bare proffe som flipper maskinene. Jeg håper jo at jeg skal slippe å betale denne enorme avansen ved å finne noen som ser på maskinen som skrot. Etter hvor populære disse maskinene var i Norge så velger jeg å tro at det finnes mange igjen som ligger på loftene rundt om i landet og støver ned.

 

Jeg synes det er rart at Fretex ikke har datamaskiner, da jeg hører mange suksesshistorier fra amerikanske Goodwill. Er det noen forskjell mellom Fretex-butikkene rundt om i landet?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Vel, jeg tror nok en del bruktbutikker i Norge ser på dem som skrap eller rettere sagt ikke vet hva de har. Det er nok mange som har på loftet som du skriver, men hvordan skal man få tak i dem? Det går muligens an å få tak i med "ønskes kjøpt", men når det er snakk om så gamle ting så er det "så gamle folk" som har dem og da må man jo finne et sted å sette annonsen der de ser det. Lokalaviser?

 

De på Ebay tar nok "riktig" pris basert på etterspørsel og hvor mange som selger, Finn er dyrere etter hva jeg har sett.

 

Du må nok sjekke daglig og ha tålmodighet for å få en god pris. Eventuellt så går det å melde seg inn i et retromiljø da de folka har peiling og kanskje har sitt eget "interne marked".

Lenke til kommentar

Det går muligens an å få tak i med "ønskes kjøpt", men når det er snakk om så gamle ting så er det "så gamle folk" som har dem og da må man jo finne et sted å sette annonsen der de ser det. Lokalaviser?

 

Det var ikke dumt! Tror jeg skal opprette en ønskes kjøpt i den lokale pensjonistavisen.

Lenke til kommentar

Som absolutt pris så er det mye moro for pengene, men jeg kjenner markedet nok til å vite at dette er en relativt høy pris i forhold til tilgjengeligheten og prisen på det ekte markedet. Hvis vi snakker om en OCC-1 i ok tilstand med medfølgende utstyr, så har vi en pris på rundt 1000kr.

 

Men nei. Bruktmarkedet er for amatører (ikke på den nedlatende måten), og jeg vil gjerne bli en del av de store gutta, om det er noen av de her inne.

Lenke til kommentar

Aww yiss. Fikk sourcet en IBM Portable 5155 PC-XT kompatibel. Fikk den donert av ei eldre dame (i bytte mot After Eight da, siden snille folk får ting i gjengjeld).

 

Alle originale manualene, hauger av programmer, drøssevis av spill. Tok den egentlig imot som et reparasjonsobjekt, men etter at den stod på i 10 minutter mens jeg klødde meg selv på hodet så våknet plutselig skjermen.

Lenke til kommentar

Tips til Commodore 64-eiere:

 

Du får kjøpt på ebay en minnekortleser som kobles  til C64 som en 1541 diskettstasjon.

Du kan ha masse programvare på SD-kortet.

Koster noen hundrelapper på Ebay.

 

Har kjøpt den selv, og mottatt i posten. Ikke rukket å teste enda.

 

 

 

Jeg har kjøpt C64 og Amiga 500 i bruktbutikk for mange år siden.

De hadde ikke strømforsyning til Amigaen, så jeg fikk den til halv pris.

Jeg fant riktig strømforsyning på Fretex til en femtilapp, og de fungerer perfekt sammen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...