Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

På c har du tre metylgrupper. Husk at selv om det er to metylgrupper på samme karbonatomet er det fortsatt metyl og ikke etyl.

 

Først ser du på plasseringen av metylgruppene, som alle er på det andre karbonatomet fra nærmeste ende. Siden det er to metylgrupper på ene enden starter du å telle fra den (sidegruppene skal alltid ha lavest mulig nummer sammenlagt) .Du har to metylgrupper på karbonatom nr. 2, og da heter det 2,2 og den metylgruppen er på karbonatom nr. 5, noe som til sammen gir 2,2,5, og siden du har tre metylgrupper får de betegnelsen tri; 2,2,5-trimetylheksan. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På c har du tre metylgrupper. Husk at selv om det er to metylgrupper på samme karbonatomet er det fortsatt metyl og ikke etyl.

 

Først ser du på plasseringen av metylgruppene, som alle er på det andre karbonatomet fra nærmeste ende. Siden det er to metylgrupper på ene enden starter du å telle fra den (sidegruppene skal alltid ha lavest mulig nummer sammenlagt) .Du har to metylgrupper på karbonatom nr. 2, og da heter det 2,2 og den metylgruppen er på karbonatom nr. 5, noe som til sammen gir 2,2,5, og siden du har tre metylgrupper får de betegnelsen tri; 2,2,5-trimetylheksan. :)

aha ok ... blir det 3-propyn på d da? bare for å være helt sikker :)

Lenke til kommentar

Hva er molekylformelen for Zyklon B? På Google får jeg bare fram at det er et stort molekyl med blant annet HCN, og at HCN er den dødelige gassen, men jeg vil vite formelen for hele stoffet. Noen som har peiling?

 

EDIT: Er tydeligvis en blanding av flere gasser, hvor ren HCN er én av dem :)

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar

Dette er hentet fra en eksamen på forkurs våren 2012:

"Skriv reaksjonsligningen (med symboler) for reaksjonen mellom hydrogen og jod til hydrogenjodid."

 

Ved gjennomgang i forelesing skriver læreren opp følgende svar:

H2 (g) + I2 (g) --> 2HI (g) + Energi

 

Sikkert ett latterlig spørsmål, men here goes:

Hvordan i svarte kan jeg vite at man trenger 2 Hydrogenatomer og 2 Jodatomer for å få hydrogenjodid? Dersom jeg får en slik oppgave og det eneste hjelpemiddelet er periodesystemet (som det var i dette tilfellet), hvordan kan jeg vite dette?

Lenke til kommentar

Dette er hentet fra en eksamen på forkurs våren 2012:

"Skriv reaksjonsligningen (med symboler) for reaksjonen mellom hydrogen og jod til hydrogenjodid."

 

Ved gjennomgang i forelesing skriver læreren opp følgende svar:

H2 (g) + I2 (g) --> 2HI (g) + Energi

 

Sikkert ett latterlig spørsmål, men here goes:

Hvordan i svarte kan jeg vite at man trenger 2 Hydrogenatomer og 2 Jodatomer for å få hydrogenjodid? Dersom jeg får en slik oppgave og det eneste hjelpemiddelet er periodesystemet (som det var i dette tilfellet), hvordan kan jeg vite dette?

Kan også skrives slik:

1/2 H2 (g) + 1/2 I2 (g) --> HI (g) + Energi

Lenke til kommentar
Hei. Har et spørsmål angående en oppgave.


Den lyder som følger: Svovelsyrling (H2SO3) er en middels svak syre der Ka for det første protolysetrinnet er 1,4*10^-2 mol/L.(Første protolysetrinn vil si at det bare er ett H+-ion som blir avspaltet.) Regn ut pH-verdi og protolysegrad i en 0,100 mol/L H2SO3-løsning (vi ser bort fra det andre protolysetrinnet.)


Jeg har da gjort alt dette og funnet både pH-verdi og protolysegrad (pH=1,5 og protolysegraden er 34 %), og dette stemmer bra med fasiten.


Men på denne nettsiden: http://www3.lokus.no/index.jsp?siteNodeId=130248823&marketplaceId=34417953&languageId=1&didLogin=true står det at svaret er feil. Oppgaven det er snakk om er oppgave 4,30 , og jeg skjønner ikke hvordan de kan ha kommet fram til at pH=1,4 og protolysegraden er 41 %.

Lenke til kommentar

litt vanskelig å si, men kanskje dere har brukt ulike Ka.

Ka = 0,014 er mellomsterk syre, husk å bruke [HA] = 0,2 M når du regner pH som svak syre siden den dog

er toverdig

 

vha av denne formelen får jeg:

 

chart?cht=tx&chl=pH=0,5(pk_a - \lg(0,2)) = 1,3

 

men denne blir unøyaktig når Ka er "stor" som her

Lenke til kommentar

Jern opptrer som to- og treverdig. Jern(II) er det toverdige jern-ionet. Altså chart?cht=tx&chl=Fe^{2+}. Du kan fort luke ut alternativ C, ettersom det er nødt til å være et jernion med 3+ for å balanse; vi vet at Cl-ionet er enverdig og har ladning -1. Så er det jo bare å regne ut stoffmengde og sammenligne. Alternativ A har kun 1 mol, B har 3 mol mens D har 2 mol. B altså.

 

I den andre oppgaven vil alternativ A være korrekt. B vil resultere i dårlig løselighet, i og med at der allerede er jernioner i løsningen fra før av. Alternativ C er relativt uinteressant, hvor både K+ og Cl- kun vil opptre som tilskuerion. Alternativ D: Her har vi en base i ammoniakk. Ikke noe som vil øke løseligheten på stoffet vårt. Alternativ A, derimot, er et godt valg: her vil H+ løse seg fra nitrationet, og trekke fra hverandre stoffet vårt for å binde seg med hydroksidionet (OH-). Dermed blir løseligheten større.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Sliter skikkelig med å forstå buffere... Er det noen som vet om en god tutorial eller kan forklare dette på en god måte? Vet ikke helt hva det er jeg ikke skjønner, men får bare ikke grep på det :( Har lest kapittelet og prøvd å forstå, men når jeg skal gjøre eksamensoppgaver så skjønner jeg plutselig ingenting. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...