Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er Rune Fardal psykolog?


Robocoop

Anbefalte innlegg

Dette er et navn som stadig dukker opp på internett i ulike sammenhenger. Det er ofte sånn når man står frem med fullt navn og truer med å bryte loven.

 

Men det jeg lurer på er om han er psykolog, eller om det bare er reinspikka galskap alt sammen.

 

 

Dette må vel være fra et universitet et sted. Hvit frakk og masse bøker i bakgrunnen inngir tillit. Professor? Amanuensis?

 

 

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Vi minner om reglene for gjesteposting, som du finner i egen boks øverst i forumet. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En psykolog er en som har gjennomført og bestått det 6-årige profesjonsstudiet i psykologi. Det er kun psykologer og psykiatere (leger med videreutdanning i psykologi) som kan jobbe klinisk med psykologi - altså med ansvar for pasienter i psykologisk behandling - her i Norge. Psykologtittelen er beskyttet, og kan kun benyttes av dem med fullført profesjonsstudium.

 

Det er mange, mange flere som studere psykologi enn dem som blir psykologer. Man kan f.eks ta et årsstudium i psykologi, en bachelor eller en master - eller bare løse emner. Ingen av disse måtene å studere psykologi på leder til tittlen psykolog. Det finnes mange ulike måter å jobbe med psykologi på.

Lenke til kommentar
Det er andre måter å oppnå tittel som psykolog på, bla. kan du ta ein Bsc+Msc i utlandet (kurs/e.l. kreves for å kunne praktisere i Noreg).

 

Det er ikke fullt så enkelt. Du kan ta en 5-årig master i Danmark og ha to års klinisk, godkjent praksis, og så søke om godkjenning som psykolog i Norge. Det er sånn psykologstudiet er bygget opp i Danmark, med 5 + 2 år. De nordiske landene har en avtale seg i mellom, så da går det. Eller du kan selvsagt gå hele profesjonsstudiet i Sverige og så jobbe i Norge etterpå. Man kan dog ikke f.eks komme til Norge med en master fra Tyskland og ta noen kurs for å bli psykolog i Norge.

Lenke til kommentar
Det er andre måter å oppnå tittel som psykolog på, bla. kan du ta ein Bsc+Msc i utlandet (kurs/e.l. kreves for å kunne praktisere i Noreg).

 

Det står forresten litt om dette hos ANSA - www.ansa.no:

 

"For å praktisere som psykolog i Norge med utenlandsk utdanning må du ha autorisasjon fra Statens Autorisasjonskontor for Helsepersonell (SAFH). Hovedkravet for utdanning innen EU/EØS er at man kvalifiserer til godkjenning i landet man har utdanningen fra. Vær klar over at det kan være vanskelig å få autorisasjon i Norge med utdanning fra land utenfor Norden. "

Lenke til kommentar

Gjest: Jeg minner om posten min lengre opp i tråden angående reglene for gjesteposting samt meldingen klistret øverst i kategorien:

 

Dette forumet tillater gjesteposting, det vil si at man ikke må være registrert for å kunne poste her. Men vær obs på at misbruk av muligheten kan medføre utestengelse fra hele diskusjonsforumet.

 

Krav til å poste ved bruk av gjestefunksjonen er at innleggene er av sensitiv og alvorlig art og at man ønsker å unngå å få slike personopplysninger knyttet til sin person. Ordningen med gjestefunksjon er til for å gi brukere et utvidet tilbud og mulighet til å kunne sikre seg anonymt om temaer som er av sensitiv art, så vær så vennlig å ikke ødelegg dette med useriøse innlegg.

 

Ved stadig misbruk av denne ordningen vil den bli fjernet.

 

Til informasjon er sensitiv personopplysninger i denne sammenheng definert som informasjon om seksuelle forhold og helseforhold.

 

Moderator vil til en hver tid vurdere om gjestepostingen er i samsvar med de stilte krav. Er du i tvil så kontakt en moderator for vurdering før du poster innlegg.

 

Jeg anbefaler deg å registrere en ny bruker dersom du vil fortsette å poste på forumet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_apples_*

Fardal ble uteksaminert fra UiB, Institutt for fysikk og teknologi, i 2002 (www.ift.uib.no). Denne utdannelsen var ikke relatert til psykologi.

 

I februar 2005 skrev Fardal en kort artikkel eller kommentar kalt "Vranglære fra psykiater!" hos Samfunnsmagasinet der han avslutter med; "Undertegnede er av den klare oppfatning etter omfattende studier av psykopati...". Om dette var ved et universitet eller som hobby nevnes ikke.

 

Fardal startet ifølge seg selv å studere psykologi i voksen alder etter en skilsmisse og barnefordelingssak (Invervju med Fribevegelse.no). Det hevdes i intervjuet at i februar 2007 "studerer han fortsatt", noe som kan indikere at han på det tidspunktet hadde studert en stund.

 

 

I dag, nesten tre år senere, studerer han fortsatt ved UiB, listet opp som student i søk på studentportal.uib.no, en liste man blir fjernet fra umiddelbart etter endt utdanning.

 

Min konklusjon er at han slett ikke er psykolog, men studerer psykologi. Jeg har også studert noe psykologi ved UiB men ville ikke funnet på å kalle meg psykolog av den grunn, noe jeg selvsagt ikke har noe som helst grunnlag for å gjøre.

 

 

Når det gjelder de som viste til informasjon på Wikipedia så er per i dag all kritikk mot Fardal slettet fra siden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fardal er ikke, og kommer nok ikke til å bli psykolog. Han har grunnfaget.

og lest masse litteratur om narsissisme og psykopati. Han har ingenting å bringe på banen i fht dette da han ikke evner å vise særlig forståelse utover klipp og lim fra denne litteraturen. Mannen fremstår som bitter og forstyrret i sin jakt på barnevern og dets angivelige håndtlangere. Kvinner får selvfølgelig heller ikke slippe unna.

 

I mange nettinnlegg de siste årene har Fardal "fjerndiagnostisert" mange av sine meningsmotstandere. Da er selvfølgelig påstanden om at du er narsissistisk/psykopatisk eller har borderline tendenser aldri langt unna.

Endret av Nelson09
Lenke til kommentar

Jeg har også også sett han en del ganger, da spesielt på DB`s debattforum, og beskrivelsen over virker "spot on". Fyren gikk, etter hva jeg har fått med meg, gjennom en bitter skilsmisse der barnevernet gav han lite støtte, og dette har gjort han til en bitter og gal mann. Mannen virker kort og godt å være spik spenna gæærn.

 

Edit: Jeg ler like godt hver gang han roper om ad hominem (personangrep), og ikke minst den utømmelige lysten han har til å flette inn ordet narsissisme i hvert innlegg.

Endret av letsFIFA10
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg kjenner han igjennom det han har skrevet og publisert, og selv om det er en del klipp og lim så har han samlet en god del stoff som er nyttig og satt fokus på svakheter i rettssystemet og barnevernet. Jeg synes det han har gjort er bra fordi det kan bidra til større forståelse for denne typen problemstilling slik at man unngår å lage flere scenarier slik som han selv har vært igjennom.

 

Alle har jo sine hangups i personligheten basert på sin bakgrunn. Det å dele dette hjelper jo både for hans egen del for å bli synlig samtidig som det kan være med på å begrense andres lidelser.

 

Narsissister er vanligvis flinke til å projisere så det er nok derfor det er en del diagnoser ute å går på db-forumet.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Er ikke psykolog, men studerer det fortsatt. Er en smule eksentrisk og trolig paranoid student, men han har rett i veldig mye når det gjelder psykopati. Dessverre er han nok og ganske kontroversiell da han herjer på uten og ha faglig grunnlag for det. Trist med tanke på at slike personer eksisterer og bedriver et farlig maktspill hele livet som Fardal har beskrevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...