Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skal operere ut visdommstann i morgen!


JDMguy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I morgen skal jeg operere ut en visdommstann nede som har kjørt seg litt fast. Den er på en måte rotert 45 grader. Jeg gruer meg ganske og er litt redd, selv om jeg er 18 :p Tannlegen sa det ville ta 15 min, så jeg lurer på om jeg får narkose eller bedøvelse? Og vill jeg ha veldig vondt etterpå, liksom slik at jeg ikke kan trene etterpå? Andre tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får lokalbedøvelse og vil mest sansynlig ikke kjenne noen ting. Jeg fikk med resept på Paralgin forte men brukte den ikke.

Du må sansynligvis gå med en bommulsdott eller noe i kjeften noen timer etterpå (pga. blod) så vet ikke om trening kan bli litt upraktisk. Spør tannlegen når du er ferdig.

Lenke til kommentar

Er atten selv. Det du må grue deg til er når de setter sprøyten rett inn i munnen, det stikker og gjør skikkelig vondt. Også hvis de ikke bruker sånn ting som holder munnen, kan munnen bli strukket på i hytt og pine, det gjør også vondt. Bare den munnholde-greia er vonnd. Har trukket ut visdomstann to ganger nå, mangler en gang til. Nei, jeg hørte ikke på musikk, men du kan sikkert spørre om å få gjort det ;) Tok sånn 20-25min ja.

 

Selve tannhoggingen vil du ikke merke til noe særlig.

 

Den første gangen jeg skulle trekke, trakk de tannen halv ut med sånn tang, gjorde skikkelig vondt mens de dro og dro og dro. Det gikk uten dramatik though. Men det var fordi de ikke var "spesialister", så den delen foregår nå på et annet tannlegesenter. 

 

Kan bare også si at det er sykt dyrt. Du må betale sånn 600kr for en tann. Bare en liten string er verdt ca 60kr.

Endret av NeEeO
Lenke til kommentar

å trekke en visdomstann er veldig fort gjort, en operasjon kan ta lengre tid.

I mitt tilfelle måtte vi skjære opp tannkjøttet og splitte tannen for så å ta ut bit for bit, ble sydd igjen og rett på pinex forte 800mg ?+ibux 600mg ? kombo i noen dager etterpå, med antibiotika kur helt til etterkontrollen ble tatt og bandasjen\vattet ble fjernet fra rotsåret.

 

Anbefales ikke å trene, da man kan påvirke stingene ved for høy belastning. Fikk beskjed om å ikke gjøre noe tungt i det hele tatt.

Første tann tok vel 10 minutter, andre tann med splitting og alt tok en halvtime.

 

Ang smerte så er det helt individuelt, ikke sikkert du merker noe spesielt, men på den ene tanna så tok jeg dosene mine med smertestillende i ca 2 dager før jeg holdt ut smertenivået

Endret av darket
Lenke til kommentar

Er atten selv. Det du må grue deg til er når de setter sprøyten rett inn i munnen, det stikker og gjør skikkelig vondt. Også hvis de ikke bruker sånn ting som holder munnen, kan munnen bli strukket på i hytt og pine, det gjør også vondt. Bare den munnholde-greia er vonnd. Har trukket ut visdomstann to ganger nå, mangler en gang til. Nei, jeg hørte ikke på musikk, men du kan sikkert spørre om å få gjort det ;) Tok sånn 20-25min ja.

 

Selve tannhoggingen vil du ikke merke til noe særlig.

 

Den første gangen jeg skulle trekke, trakk de tannen halv ut med sånn tang, gjorde skikkelig vondt mens de dro og dro og dro. Det gikk uten dramatik though. Men det var fordi de ikke var "spesialister", så den delen foregår nå på et annet tannlegesenter. 

 

Kan bare også si at det er sykt dyrt. Du må betale sånn 600kr for en tann. Bare en liten string er verdt ca 60kr.

Å herlighet - hva mener du med tannhogging. :scared:  Skal trekke ut visdomstennene mine snart selv - og tannhogging hørtes skummelt ut 

 

Litt naivt av meg å spørre; men var sprøyten vond. Har så sykt sprøyteskrekk ...

Lenke til kommentar

sprøyten tar et blunk så merker du det ikke

Det er den man merker mest til da. De presser den laaaaangt inn i munnen liksom under/ved tungen., også merker man et stikk, det er litt kraftigere enn med en vanlig vaksinasjon, pga at det foregår på et svakt sted(under tungen/ ved)

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at jeg har hatt minst 30 sprøyter i kjeften. Rundt jeksler merker man så vidt et bittelite stikk og litt press. Ikke noe særlig vondt. Jo lengre fremover man kommer jo mer merker man. I fortennene kan det ofte være veldig smertefullt. Ofte får man bedøvelse på tannkjøttet før man setter sprøyta nettopp fordet det gjør så vondt.

 

Men uansett så er det bare et par stikk og så er man ferdig. Det er det siste man trenger å grue seg til.

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at jeg har hatt minst 30 sprøyter i kjeften. Rundt jeksler merker man så vidt et bittelite stikk og litt press. Ikke noe særlig vondt. Jo lengre fremover man kommer jo mer merker man. I fortennene kan det ofte være veldig smertefullt. Ofte får man bedøvelse på tannkjøttet før man setter sprøyta nettopp fordet det gjør så vondt.

 

Men uansett så er det bare et par stikk og så er man ferdig. Det er det siste man trenger å grue seg til.

Ja, det er som man sier, ingen gruer seg til døden 20 år tidligere  :)

 

Men døden er selvfølgelig smertefull  :hmm: , og sekundene før der også?  :hm:

Lenke til kommentar

Takk for svar! 

 

Sprøyter gir jeg egentlig fint faen i, har tatt de på de fleste plasser og er ikke noe spessielt redd for de. Det er mer de andre smertene jeg er skeptisk til.

 

Er det slik at man må inn en gang til for å fjerne sting eller er det slike som fjerner seg selv? 

Lenke til kommentar

I værste tilfelle så er sprøyta "moderat" smerte i noen få sekunder og så er den biten helt over. Da er man ferdig med det. Til gjengjeld slipper man 30 minutter med intens dødssmerte mens tanna deles i biter og opereres ut.

 

Jeg har trekt 4 og ingen av gangene har jeg trengt smertestillende i etterkant.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Første visdomstann jeg fjernet måtte jeg tilbake å fjerne stingene etter en stund.

Andre gangen fikk jeg sting som forsvant av segselv.

 

Så tror det varierer.

 

Vil ikke annbefale å dra på trening samme dag. Burde holde blodtrykket nede i tilfelle du skulle begynne å blø. Du får jo trossalt ett stort åpent sår i munnen.

Lenke til kommentar

Visdomstenner har jeg ikke tatt, men jeg har trekket 3 tenner samtidig hos tannlegen. Bare lokalbedølvelse, halve munnen tror jeg at de tok. Jeg hadde ikke noe særlig vondt, men fikk beskjed om å ikke å spise eller trene resten av dagen.

 

Så må du trene får du gjøre det dagen før eller tidligere på dagen, og spis godt med mat før du drar til tannlegen. Det var ikke kjekt å bli kjempesulten 30 min etter "operasjonen".

Bare masse blod og helsikken når jeg prøvde å hive i meg en liten matbit når jeg kom hjem, bare sikkelig grisete.

Lenke til kommentar

Tok to visdomstenner nede for noen år siden, den ene tok 5 minutter, mens den andre tok litt lenger på grunn av at den stod på skrå. måtte sy ett sting hver tann. det mest ubehagelige var sprøytene, ikke at det gjorde vondt men på grunn av at han stakk dem så langt inn. mens selve opperasjonen gikk fint.

 

Det eneste jeg fikk etterpå var antibiotika.

Endret av bigggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...