Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

signere leiekontrakt?


sucram09

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg flyttet inn i en leilighet der flere andre bodde fra før den 1. januar i år. Har betalt depositum og leie hver måned siden den gang. Det tok litt tid å få kontrakten klar, så den ble aldri signert. Da jeg kom hjem fra påsken lå den på kjøkkenbordet. Jeg har ikke signert den enda.

 

Problemet med kontrakten er at det står minimum 12 måneders leie. Jeg har egentlig bestemt meg for å flytte til en annen by for å studere til sommeren. Er villig til å betale leie for sommermånedene slik at del blir lettere for utleier å finne erstatter, men ønsker ikke å betale for resten av året, det blir for dyrt. Kan jeg slippe unna kontrakten på en måte, men fremdeles bo her et par måneder til? Den er jo ikke signert enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette skulle ikke tilfeldigvis være i sandnes? :p
vart du klar over at det var 12mnd binding før du flyttet inn og at dette kom i kontrakten?

Jeg var i lignende situasjon men fikk en situasjon som jeg tok opp med huseier, huseieren ville at jeg skulle flytte ut snarest og ga meg liten tid, jeg sa til han at hvis han skulle være vanskelig så skal jeg forholde meg til kontrakten og da hadde flere mnd på meg, da gjorde meg og huseier muntlig avtale om at jeg skulel være ute innen den tida og se vekk fra kontrakten så fikk jeg 1mnd gratis leie i tillegg.

Poenget mitt her er at du står i en litt vanskelig situasjon der ja men det går ann å gå rundt, prat direkte med huseieren og hør om du kan gjøre noe muntlig avtale på noen måte :)

Lenke til kommentar

Hovedregelen etter husleieloven er at leieavtaler er tidsubestemte. Hvis dette er en lofts- eller sokkelenhet og utleier bor i samme bolig, så må utleier bevise at dere muntlig har avtalt 12 måneders varighet. Hvis det ikke er slik bolig, må han ha saklig grunn, og denne grunnen må han ha meddelt deg skriftlig før avtalen ble inngått, med andre ord før du fikk overlevert nøkkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utleier bor ikke i samme bolig. Har kun snakket med han et par ganger over sms, aldri ansikt til ansikt. Fikk nøkel og visning gjennom de andre to som bor her. Om det sto minimum 12 måneders leie i annonsen som ble lagt ut er jeg usikker på, jeg la ihvertfall ikke merke til det, men ikke umulig. Og er ikke i Sandnes nei :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...