Gå til innhold

Ikke stol på UPS sine fraktpriser


TAC-2

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for en stund tilbake noen deler til en tape streamer fra USA. Siden personen som solgte de gjorde det mest som en tjeneste for å hjelpe meg så arrangerte jeg sending via UPS med henting fra avsender, slik at jeg fylte inn skjema så han skulle ha minst mulig bry med dette.

 

Jeg gjorde dette via ups.com, der fylte jeg inn avsender, mottager, tollskjema osv. Jeg fikk beskjed om at pakken ville koste 277.92 $. Det var jo ikke spesielt billig, men delene er ikke lette å få tak i her og selgeren tok lite for dem siden han ikke hadde bruk for en defekt streamer. Jeg bestilte pakken og betalte med visa, 1715 kroner kostet det ifølge kortoversikten min noe som stemmer med prisen i dollar. Deretter fikk jeg en pakkseddel som jeg mailet til selgeren.

 

En del dager senere dukket pakken opp, den ble signert ut og alt var vel og bra.

 

Halvannen måned senere mottar jeg en fakura fra UPS pålydende over 700 kroner for frakt internt i Norge av denne pakken. Dette er ikke tollbehandling eller mva, pakkeverdien er under 200 kroner, men derimot har de listet opp bl.a. drivstofforbruk??!????

 

Tydeligvis har det kommet som en overraskelse på UPS at bilene deres bruker diesel når de frakter ut pakken fra Oslo til meg. Etter at jeg kontaktet UPS prøver de seg med at dette er et restbeløp, men det var helt tydelig da jeg bestilte pakken at den skulle fraktes fra selgerens adresse i USA til min adresse i Norge.

 

Med andre ord så kan man ikke stole på de prisene som blir oppgitt på deres nettside, dette er fullstendig amatørmessig, spesielt av et selskap som er såpass stort. Interessant nok kan ikke telefonsupporten for UPS i Norge sjekke om pakker faktisk er betalt på ups.com, jeg fikk lyst til å be dem ringe deres egen kundeservice i USA.

 

Jeg vil anbefale alle å benytte andre fraktselskaper enn UPS. Ingen synes vel at det er hyggelig å få et slikt krav etter at man faktisk har fått oppgitt en pris og har forhåndsbetalt for en tjeneste.

 

Styr unna!

Endret av TAC-2
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dYEK0DC.png

 

 

Jeg ser ikke noe ved bestillingen som skulle tilsi at det skal komme noen ytterligere regning på frakten, som sagt er det ikke toll/mva på denne pakken. Pga. kort frist/sen utsending av fakturaen har jeg nå betalt den, så anser jeg meg som ferdig med både den og UPS generelt i fremtiden.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har også hatt lignende problemer. Bestillte en del fra england nylig. Varen viste seg å være feil. Frakt fra england til norge kostet 500,- Retur frakt ble betalt på 1400,- Noen uker senere kom ett nytt krav på 1800,- !!! i tillegg til de 1400,- Er jo helt galskap at de skal kunne legge på frakt kostnader etter at jeg allerede har betalt regningen.

Lenke til kommentar

Om man handler fra USA, anbefaler jeg at man tar i bruk Jetcarrier.

Da koster det gjerne $5-20 i frakt fra USA til din nye US adresse, så frakter de den enten via båt eller fly hjem til Norge.

Veldig mye billigere i frakt. Båt er billigst, men tar rundt 2 uker. Fly går fort, men noe dyrere i frakt (forsatt ekstremt mye billigere enn UPS). Det går hver lørdag, så du får pakken normalt sett på mandagen.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

- A surcharge will apply to any delivery to, or UPS-oncall pickup from, a location that is a home, including business operating out of a home.

 

UPS Worldwide express freight - 110$

 

Det er vel denne du har fått? Har fått den en gang selv, men da sa selgeren ifra at jeg burde sjekke om det tilkommer noe ekstrakostnader, da dette er tilfelle for de fleste fraktselskaper der ute.

 

Grunnen til at denne ikke kommer opp når du fikk en priskalkyle er vel at systemet ikke kan vite om adressen du oppgir er en bedrift eller en bolig.

 

Som sagt, så godt som alle fraktselskaper har et virrvarr av ekstraavgifter som man avogtil blir utsatt for. Er ikke annet enn å koke seg en kopp kaffe og lese nøye gjennom betingelsene.

Endret av RunRookieRun
Lenke til kommentar

Jeg møtte personlig opp hos UPS for å levere en pakke som skulle sendes. Der veide de den og tok betalt fram til døra hos mottaker kr 1400,-. 2 Uker senere fikk jeg ny regning på sending, da var det kr 1800,-. Pakken veide 1kg og var en retur for feil mottatt vare. Frakten kostet da kr 500,- til meg.. er helt på tryne at samme pakke mellom sammme punkter, begge sendt med UPS express saver pakke skal ha en prisforskjell på kr 2700,- Har ingen ting å gjøre med ekstra kostnader.

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Det påløper både det ene og andre ekstrakostnadene ved bruk av UPS. Det fremstår som satt i system å bare slenge på noen ekstra kostnader og satse på at kunden betaler. Hver gang med UPS. Omtrent aldri ved bruk av andre befraktere. 

Lenke til kommentar

UPS priser seg ut på en god del tjenester. Min erfaring er at USPS er både gode og rimelige fra den tiden jeg kjøpte mye fra USA på eBay. Har ikke fulgt med noe spesielt de siste årene, men virker som UPS holder koken som et selskap man ikke bør benytte til USA -> Norge.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...