Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei folkens - skrives lite om erfaringer med Canon 70D her inne.

 

Jeg skal nå oppgradere fra 500D til 70D.

 

Hadde vært artig å høre om andres erfaringer med 70D

 

Btw: disse fokusproblemene som det står mye om på nettet, er det bare å se bort fra det eller er det en seriøs svakhet med 70D?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

70d er et fantastisk kamera, kort og greit sagt.

Jeg har ikke opplevd problemer med autofokusen. Jeg har ikke mer lyssterke objektiver enn f/2.8 og jeg tror folk har hatt problemer kun ved større blenderåpning. Jeg har da 50mm f/1.8, men der er fokusmotoren så unøyaktig at fokus bommer på alle Canon jeg har testet det på.

Ved større blenderåpning er liveview som forøvrig er ekstremt bra, eller manuell fokus å foretrekke uansett.

Ellers får du spørre konkret om det er noe spesielt du lurer på.

Lenke til kommentar

Pakket ut kamera i dag, ser frem til å utforske.

 

Forstår jeg må ha STM objektiv for å få best utbytte av autofokus ved video.

 

Bruker hovedsakelig EFS 15-85 som ikke er STM. Har dette noe å si mht autofokus ved fotografering?

 

Og - noen endringer i menyen som er et must ift. default?

Bruker 430EX2 blitz, mener jeg med det forrige kameraet ble rådet til å gjøre noen endringer i menyene.

Endret av Kjetso
Lenke til kommentar

Pakket ut kamera i dag, ser frem til å utforske.

 

Forstår jeg må ha STM objektiv for å få best utbytte av autofokus ved video.

 

Bruker hovedsakelig EFS 15-85 som ikke er STM. Har dette noe å si mht autofokus ved fotografering?

 

Og - noen endringer i menyen som er et must ift. default?

Nei det har ingen betydning ved filming, det er helst at STM gjør at det hele blir mer lydløst.

Lenke til kommentar

Jeg har også oppgradert fra 450D til 70D, men opplever ikke den helt store revolusjonen. Tok noen prøvebilder med samme objektiv (Tamron 18-270mm F/3.5-6.3) ved 18mm - 1/80 sek - f/5,6 - 400 ISO med begge kameraer og 70D har merkbart mer støy. Kan dette være rett?? :dontgetit:

Dog må jeg legge til att 450D har like mye støy ved 1600 ISO som 70D har ved 6400......

Skjermdump fra Lightroom (bildene er kun importert, ikke behandlet på noe vis):

post-92352-0-77495400-1419173776_thumb.jpg

Endret av rolfmm
Lenke til kommentar

Skal du sammenligne støy bør du bruke RAW og nullstille både støyfjerning og oppskarping i LR. Jeg ville i tillegg redusert 70D-bildet til 12MP (dvs samme horistontale og vertikale antall piksler som 450D). Eventuelt eksporter begge som TIF (uten oppskarping) og ta de opp i LR igjen for å være sikker på at sluttresultatet er reelt og ikke påvirket av preview-algoritmene i LR.

Lenke til kommentar

Begge er importert i RAW uten støyfjerning og oppskarping i LR, men 70D-bildet er ikke redusert. Begge er jo importert slik de blir importert til LR og da burde jo 70D gitt et bedre bilde å jobbe videre med. Det burde vel være fullstendig unødvendig å "minipulere" 70D bildet for å få det bedre enn 450D bildet. Poenget er jo att om du sammenligner begge råbildene så har det en mer støy enn det andre. Og 70D-bildet burde etter alle solemerker vært best! Eller har jeg misforstått noe fullstendig??

Endret av rolfmm
Lenke til kommentar

Tok noen prøvebilder med samme objektiv (Tamron 18-270mm F/3.5-6.3)

Uten og ha kjennskap til nevnte objektiv opplevde jeg noe tilsvarende ved og gå fra 30D 8mp til 7D 18mp, ved bruk av en 17-85 IS så fikk jeg mye dårligere resultat på 7D en på 30D.

Grunnen tror jeg er nok at objektivet ikke takler kameraer med så stor oppløsning, skulle tro at Tamron klarer ca. 12mp før oppløsningen blir negativ.

 

Generasjon 2 av Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 burde klare 18mp med god margin, mener og ha lest en plass at det gir greie resultater opp til 35mp.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Begge er importert i RAW uten støyfjerning og oppskarping i LR, men 70D-bildet er ikke redusert.

 

70D har over 50% flere piksler enn 450D. Du sammenligner støy på pikselnivå hvis begge bildene vises i 100%. Skal du sammenligne på bildenivå må du enten øke antall piksler på 450D eller redusere 70D (eller finne en kombinasjon av dette, f. eks 16MP som er midt mellom).

Lenke til kommentar

Begge svarene her finner jeg like ubegriplige. Ikke fordi jeg mener dere har feil, men fordi jeg simpelt hen begriper det. Det er jo de over 50% flere pikslene som burde gi et bedre bilde? Snakker vi om en slags "interferens"?

Nå har jeg jo ikke fått brukt kameraet noe, fikk bare tid til noen sammenligningsbilder og noen andre prøvebilder. Men jeg vil jo bli veldig skuffet om 70D ikke gir bedre bilder enn gamle 450'n.....

Bilde tatt med 70D og nevnte Tamron 18-270mm - 270mm - 1/400 sek - f/6,3 - ISO 6400.

Her syns jeg resultatet ble mye bedre enn forventet, men jeg har jo ingen erfaring med så høye ISO-verdier.......

post-92352-0-90320700-1419183136_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Begge svarene her finner jeg like ubegriplige. Ikke fordi jeg mener dere har feil, men fordi jeg simpelt hen begriper det. Det er jo de over 50% flere pikslene som burde gi et bedre bilde?

 

Det er ingen automatikk i at flere piksler skulle gi bedre bilder eller teknisk kvalitet. Canon og Nikons dyreste kameraer har henoldsvis 18 og 16 megapiklser. Flere piklser vil under ideelle omstendigheter gir mer detaljer i bildene. Det første bildet du viste handlet imidlertid ikke om detaljer i bildene, men om mengden støy (hvis jeg forstod deg korrekt). Jeg beskev hvordan sammenligne støy på bildenivå i stedet for pikselnivå. Flere piklser gir normalt dårligere piksler på samme generasjon sensor, men 70D er nyere så nyere sensor kan (delvis) kompensere for det, men det finner du først ut hvis du normaliserer bildene til samme størrelse. Det er min mening, og jeg kan ikke forklare det noe bedre, og kanskje tar jeg feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil ikke så intens mye bedre ISO egenskaper som du ser av vedlagt skjermdump Men noe er det. Nå har jeg dratt denne sammenligningen veldig høyt, på 12800ser de fleste bilder fæle ut før støyreduksjonen setter inn.

 

post-332617-0-22804200-1419197467_thumb.jpg

 

Skal du ha høy ISO egenskaper må opp i fullformat.

 

Det viktigste du oppnår med 70D er

 

Betydelig bedre autofokus egenskaper som er velegnet til action og sport om enn ikke på 7D mII nivå.

Høy skuddhastighet 7,5 bps

Muligheter til å mikrojustere objektiver om du skulle få behov.

Markedsledene live view autofokus (DSLR) med vribar touch skjerm. Ypperlig til å fotografere/filme krøkkete posisjoner.

Endret av LarsØ
Lenke til kommentar

Takk for svar og link. Det er nok mye jeg ikke forstår og jeg har mye å lære. I tillegg er det nok mange (egne) myter jeg må "slå hull på" :)

Bruk av kameraet vil vel gi flere svar enn bare testing og sammenligning. Om jeg kan slå meg til ro med att alt er som det skal være er det vel bare å kjøre på og ta bilder så kommer resultatet etter hvert..... :)

Lenke til kommentar

Jeg har også oppgradert fra 450D til 70D, men opplever ikke den helt store revolusjonen. Tok noen prøvebilder med samme objektiv (Tamron 18-270mm F/3.5-6.3) ved 18mm - 1/80 sek - f/5,6 - 400 ISO med begge kameraer og 70D har merkbart mer støy. Kan dette være rett?? :dontgetit:

Dog må jeg legge til att 450D har like mye støy ved 1600 ISO som 70D har ved 6400......

Skjermdump fra Lightroom (bildene er kun importert, ikke behandlet på noe vis):

 

Det ser ut som du sammenligner piksel mot piksel. Da er det ikke så rart, siden hver piksel er mindre på 70D. Sammenlig 1:1 i størrelse, ikke piksel mot piksel. Samme motiv, samme avstand, samme brennvidde.

Lenke til kommentar

Skjermdumpet fra LR som jeg viste var begge 1:1, samme motiv - 18mm - 1/80 sek - f/5,6 - 400 ISO for begge kameraene.....

Men, jeg skal prøve litt med forskjellige motiv og sammenligne de ferdigbehandlede i .jpg. Det er vel kanskje feil å forvente "den helt store revolusjonen". God optik og rett bruk er nok der det store forbedringspotensialet ligger :)

Lenke til kommentar

Skjermdumpet fra LR som jeg viste var begge 1:1, samme motiv - 18mm - 1/80 sek - f/5,6 - 400 ISO for begge kameraene.....

Men, jeg skal prøve litt med forskjellige motiv og sammenligne de ferdigbehandlede i .jpg. Det er vel kanskje feil å forvente "den helt store revolusjonen". God optik og rett bruk er nok der det store forbedringspotensialet ligger :)

 

Bilen er 10-12% større på det høyre enn det venstre bildet, så litt forskjell er det.

 

400 ISO, det var mye støy til å være så lavt.

 

Det er ikke veldig stor forskjell på lavlysegenskaper fra 450D til 7D, ca 0,4 blenderåpning, så du kan ikke regne med noen revolusjon. Forskjellen du ser kan like gjerne være forskjellig støydemping på de to bildene. Det er først om du redigerer identisk fra råfiler du kan se noe helt sikkert.

 

Det er først med fullformat du får den store bedringen i svakt lys.

Lenke til kommentar

Kjekt med nytt kamera. Merker at det er et mer solid produkt enn 500D. Synes nok bildekvalitet er noe bedre, men det er kanskje bare rettferdiggjøring av kjøp.

 

Uansett er det mer brukervennlig med letter tilgjengelige justeringer, og kanskje live-view kan komme til nytte. Etter ørlite testing synes det som om bildene i live-view blir noe lysere - noen erfaringer?

 

Ser også at kameraet i P fort velger høye ISO, både 3200 og 6400. Men det er vel der hvor jeg ikke ville fått eksponering med 500D.

 

Kjøpte en 50mm fast. Litt usikker på om det er det riktige objektivet for meg:

- for innendørsfotografering må jeg rygge mye for å få med alt (kanskje 30/35 mm er mer ideelt inne)

- ved liten blender så blir dof snevert, ikke ideelt når man skal fotografere barn i bevegelse- fokuset blir fort feil

- men er sikkert supert til ren portrettfotografering

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...