Gå til innhold

Megapiksler og annet snadder


Anbefalte innlegg

Mitt kamerahus har AF-justering, og det er en nyttig funksjon, men det er ikke mye hjelp i det (litt kanskje), når objektivet ikke oppføreer seg kosekvent. 50mm 1.2L, for eksempel, fokuserte fint på litt lengre avstand, men nært, innenfor en meter eller så - fokusbom.

 

eitp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oh boy! Jeg hadde mer sett for meg at Canon skulle slippe noe som bare ville bli en liten oppgradering av 40D, en justering a la 20D til 30D som mest av alt ville vært interessant for meg fordi det da ville komme et par billige 40D på bruktmarkedet. :p

 

Men hvis DIGIC4 klarer brasene med 15 mpix, er jo dette et kvantesprang. En så stor og skarp skjerm? ISO 12800? Hvis de holder vekta og størrelsen like fin som på 40D, og prisen ikke hopper opp til proff-nivået, blir det definitivt 50D på meg en dag!

Lenke til kommentar
Om det kommer med 18-200 objektiv som kit kan det være intresangt,da det kan være et greit objektiv å ha med seg på turer der en kunn kan ta med et :hmm:

 

Oh yes, et 18-200 IS med grei optisk kvalitet er det mange som ønsker!

 

Denne, mener du? Vi får se på de optiske testene (må innrømme at designet ikke var kolossalt tillitsvekkende), men Canon virker veldig i støtet nå.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
eneste store skuffelsen er vel mangel på innebygd IS
Hehe, det hadde jeg nå aldri forventet fra Canon heller. Så vidt jeg vet har de ikke _ett_ kompaktkamera med sensorstabilisering. Det har faktisk Nikon, så jeg tror Nikon kommer før Canon med en kombinert løsning - om noen av dem kommer med det.
Lenke til kommentar
eneste store skuffelsen er vel mangel på innebygd IS
Hehe, det hadde jeg nå aldri forventet fra Canon heller. Så vidt jeg vet har de ikke _ett_ kompaktkamera med sensorstabilisering. Det har faktisk Nikon, så jeg tror Nikon kommer før Canon med en kombinert løsning - om noen av dem kommer med det.

 

Mitt G9 har i alle fall innebygget IS.

 

eitp

Lenke til kommentar
Håper virkelig at prisen på 40D synker nå 12599.- blir litt for mye for meg selv om dette er ett glimrende kamera da!

 

Mvh Riffe

 

40D får en vel helt ned i 6990,- nå, da den kom ut lå den vel omtrent på samme pris som 50D vil ligge på.

Uansett så blir det en 50D på meg i år , så får jeg vurdere 5D MK ll til neste år,da har jeg både crop og fullformat og det skulle da holde noen år .

Lenke til kommentar
eneste store skuffelsen er vel mangel på innebygd IS

For min del holder Canons argumenter på hvorfor de ikke bygger inn IS i kameraene:

- Du får IS tilpasset objektivet

- Søkeren blir stabilisert når stabiliseringen skjer i objektiv (i motsetning til på bildebrikken)

- Når kameraet er gammelt er kanskje IS'en utdatert uten at resten av kameraet er det, så det holder med et nytt objektiv.

Lenke til kommentar
Håper virkelig at prisen på 40D synker nå 12599.- blir litt for mye for meg selv om dette er ett glimrende kamera da!

 

Mvh Riffe

 

40D får en vel helt ned i 6990,- nå, da den kom ut lå den vel omtrent på samme pris som 50D vil ligge på.

Uansett så blir det en 50D på meg i år , så får jeg vurdere 5D MK ll til neste år,da har jeg både crop og fullformat og det skulle da holde noen år .

 

Det er eg godt enig i.Men når 40d er på 6990 nå før D50 vart lansert. Så synker vell den betaktelig nå? Også 400d,60d 40d og 450d vill vell også synke eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
- Når kameraet er gammelt er kanskje IS'en utdatert uten at resten av kameraet er det, så det holder med et nytt objektiv.

 

Det er meningen at man skal kjøpe objektiv oftere enn kamera. Jeg har et kamera og - æh - 6 objektiver. Litt fastoptikk, et par normalzoomer (en stor og bra, en liten og lett), et teleobjektiv. Slikt baller på seg. Om Oly kommer med et nytt IS-system som gir 5 steg, så blir alle objektivene oppgradert med en gang.

 

Men jeg skal være innrømme at jeg er misunnelig på at objektivene viser sitt endelige resultat i søkeren når selve objektivet er stabilisert. Bildet blir sannsynligvis enda litt skarpere med IS i objektivet, for jeg har forstått det slik at IS i objektivet er en "passiv" mekanisk anordning, mens IS i huset er basert på sensorerer og motorer. Da blir det nødvendigvis bittelitt treghet med IS i huset.

 

Samtidig er altså IS i huset så mye billigere enn IS i objektivet (for oss som har en liten objektivsamling) at jeg aksepterer nedsidene. Skulle jeg ha vært proff, så hadde jeg kanskje sett litt annerledes på saken - da man jo produsere bilder som er bedre og skarpere enn konkurrentene.

Lenke til kommentar

12599,- var noe stiv pris ja, da ville jeg heller gått for et brukt 5D hus til 10000,- hvis jeg var ute etter nytt...

 

Oppdatering: Utsalgspris er satt likt i euro og USD, som innebærer at utsalgspris i statene er satt til ca 7.500,- for huset og 8600,- for hus med det nye 18-200 kit objektivet.

 

Hvis antagelsen tidligere i tråden om en pris på 5.500,- for 18-200 objektivet stemmer er det jo billigere å ta seg en helgetur til New York og kjøpe kameraet der...

Endret av TeaBone
Lenke til kommentar
Håper virkelig at prisen på 40D synker nå 12599.- blir litt for mye for meg selv om dette er ett glimrende kamera da!

 

Mvh Riffe

 

40D får en vel helt ned i 6990,- nå, da den kom ut lå den vel omtrent på samme pris som 50D vil ligge på.

Uansett så blir det en 50D på meg i år , så får jeg vurdere 5D MK ll til neste år,da har jeg både crop og fullformat og det skulle da holde noen år .

 

Det er eg godt enig i.Men når 40d er på 6990 nå før D50 vart lansert. Så synker vell den betaktelig nå? Også 400d,60d 40d og 450d vill vell også synke eller tar jeg feil?

 

Blir nok sikkert å synke litt,men tror ikke det blir mye.

Husk at 40D egentlig er et ganske nytt kamera, i tillegg må en huske på at om prisen synker betydelig på dette så går det utover feks prisen på 450D .

 

 

 

 

Ekstremt dårlig tittel på denne tråden. Gudene må jo vite hva man

egentlig diskuterer her hvis ikke man besøker den.

 

Helt enig,hadde en bruker bladd opp en slik tittel så hadde det neppe gått lang tid for en advarsel om dårlig emnetittel og at tråden ville bli stengt :whistle:

Lenke til kommentar

Tenker meg at dette blir et slags søsterkamera til 40D, og at de kommer til å selges parallelt en stund. På den måten kan 50D konkurere med D300 mens 40D utfordrer nye D90, i alle fall sånn rent prismessig. Når da 5D II kommer etterhvert har Canon fått en verdig utfordrer til alle Nikons kameraer etter at sistnevnte har vært relativt suveren i det siste.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...