Gå til innhold

Flytte til Sverige ?


Priest32

Anbefalte innlegg

Fant ikke noe godt hovedforum å putte disse spørsmålene i..

Moderator får flytte det hvis de må..

 

Jeg er ufør på andre året, og er foreløpig uten utsikt til bedring (=videre uførhet)

Har egen bolig, passelig med gjeld og klarer meg greit økonomisk.

Men, jeg kunne tenkt meg å klare meg litt bedre økonomisk.

Har derfor vurdert å flytte til Sverige, til et rolig innlandsstrøk.

Men har i den forbindelse noen spørsmål, som jeg ikke vet hvor jeg skal sende/stille..

 

-Jeg har hørt fra en annen kar at å flytte til Sverige bare er positivt overfor trygdesystemet. Man havner i gruppen NAV-utland som vistnok har mye hyggeligere behandlingsrutiner enn vanlige NAV.. (Vet ikke hva han mente, sånn spesifikt med det da??)

-Jeg har sett meg ut mange flott små hus som ligger landlig til i området rundt Väneren. Til svært gode priser..

 

Men, jeg trenger nok noe mer info om emnet for å klare å gjøre en god vurdering.

 

-Hvordan blir det med skatt når man flytter utenlands ? (Her spiller vel både Shengen, EU og Nordisk samarbeid inn )

 

-Jeg er muskelsyk og har ingen hjelp å hente hos fastlegen, så jeg tror ikke det spiller noen rolle hvor jeg bor.. (Har hatt mer nytte av alternativ medisin faktisk.) Men, er det ting jeg må vurdere i den forbindelse ? Helseforsikring f.eks. ?

 

-Jeg er temmelig autofil av meg, og digger bil. Jeg kommer derfor til å kjøre bil så lenge jeg bare kan klare det.. Og bil er BILLIG i Sverige (I forhold til Norge). Så der kan jeg jo få kjøpt mye nyere bil til en bedre pris enn her.. MEN; Kan jeg være norsk statsborger, bo i Sverige og evt kjøre bilen(svensk.reg) til Norge på ferie/besøk ?

 

-Hvordan er byggeregler i Sverige ? Tilsvarende som i Norge ? Altså søknad/tegning og oppsetting ? Evt hvordan er prisnivået på garasjebygg ? (Hvis jeg ønsker mer enn 1 bil)

 

 

-Er det andre ting jeg må vurdere før jeg evt tenker videre på dette ?

 

Håper noen har noen tips å komme med..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Jeg er temmelig autofil av meg, og digger bil. Jeg kommer derfor til å kjøre bil så lenge jeg bare kan klare det.. Og bil er BILLIG i Sverige (I forhold til Norge). Så der kan jeg jo få kjøpt mye nyere bil til en bedre pris enn her.. MEN; Kan jeg være norsk statsborger, bo i Sverige og evt kjøre bilen(svensk.reg) til Norge på ferie/besøk ?

 

 

http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?...;parentid=44780

 

Har dessverre ikke svar på noe av det andre.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Fant ikke noe godt hovedforum å putte disse spørsmålene i..

Moderator får flytte det hvis de må..

 

Jeg er ufør på andre året, og er foreløpig uten utsikt til bedring (=videre uførhet)

Har egen bolig, passelig med gjeld og klarer meg greit økonomisk.

Men, jeg kunne tenkt meg å klare meg litt bedre økonomisk.

Har derfor vurdert å flytte til Sverige, til et rolig innlandsstrøk.

Men har i den forbindelse noen spørsmål, som jeg ikke vet hvor jeg skal sende/stille..

 

-Jeg har hørt fra en annen kar at å flytte til Sverige bare er positivt overfor trygdesystemet. Man havner i gruppen NAV-utland som vistnok har mye hyggeligere behandlingsrutiner enn vanlige NAV.. (Vet ikke hva han mente, sånn spesifikt med det da??)

-Jeg har sett meg ut mange flott små hus som ligger landlig til i området rundt Väneren. Til svært gode priser..

 

Men, jeg trenger nok noe mer info om emnet for å klare å gjøre en god vurdering.

 

-Hvordan blir det med skatt når man flytter utenlands ? (Her spiller vel både Shengen, EU og Nordisk samarbeid inn )

 

-Jeg er muskelsyk og har ingen hjelp å hente hos fastlegen, så jeg tror ikke det spiller noen rolle hvor jeg bor.. (Har hatt mer nytte av alternativ medisin faktisk.) Men, er det ting jeg må vurdere i den forbindelse ? Helseforsikring f.eks. ?

 

-Jeg er temmelig autofil av meg, og digger bil. Jeg kommer derfor til å kjøre bil så lenge jeg bare kan klare det.. Og bil er BILLIG i Sverige (I forhold til Norge). Så der kan jeg jo få kjøpt mye nyere bil til en bedre pris enn her.. MEN; Kan jeg være norsk statsborger, bo i Sverige og evt kjøre bilen(svensk.reg) til Norge på ferie/besøk ?

 

-Hvordan er byggeregler i Sverige ? Tilsvarende som i Norge ? Altså søknad/tegning og oppsetting ? Evt hvordan er prisnivået på garasjebygg ? (Hvis jeg ønsker mer enn 1 bil)

 

 

-Er det andre ting jeg må vurdere før jeg evt tenker videre på dette ?

 

Håper noen har noen tips å komme med..

 

Bil:

Med svensk adresse er det tut og kjør.

Så ja, med godkjent adresse i Sverige kjører du på samme måte i Norge som alle andre.

Byggeregler, spør i kommunen du tenker å flytte til.

Skatt, regner med at du må skatte alt til norge de 3 første årene.

Folketrygden dekker helsespørsmålene ganske greit.

Lenke til kommentar

Tjenare!

Jo du, dat var många frågor på en gång, men jag skall försöka och hjälpa dig.

 

Først dine spørsmål om skatt: Du kan motta trygd fra norge uten å betale skatt til norge så lenge du har meldt deg ut av folkeregistret og inn i svenska folkbokföringen. Du betaler skatt til sverige som har 28-32% skatt avhengig av bostedskommune, det er ikke halv skatt i juli og desember. På samme måte som i Norge vil du kunne få enkelte fratrekk i henhold til din helsetilstand eller inntekt. Det er 2 måter å melde seg inn i Sverige på, 1), midlertidig fra 6 måneder til 4 år og 2), permanent fra dag 1. Dersom du bestemmer deg for å bosette deg i sverige permanent vil jeg anbefale deg å melde deg som fastboende fra dag 1. Det er nemlig slik at hvis du velger å bo midlertidig vil du kunne gjøre fratrekk i skatt de første 4 årene, du får da tilbkae 28% av innbetalt skatt til sverige, i gjengjeld mister du opptelling av inntektsår til pensjon i de 4 årene.

 

Du trenger ikke å tenke på helseforsikkring. Du får samme "gratis" helsehjelp i Sverige fordi du er norsk statsborger så lenge du er folkeregistrert i Sverige.

 

Bilspørsmålet er det gitt svar på i tidligere poster, men jeg gjentar: Svensk bostedsadresse unasett statsborgerskap = eie svensk bil som du kan kjøre hvor lenge og hvor du vil.

 

Byggeregler er som i Norge. Du må søke bygglov etc. Imidlertid er det ikke så regulert i forhold til f.eks naturbeskyttelse. Det er billigere i Sverige å bygge tilsvarende nivået på konsumentprisindeksforskjellen. Det vil si ca 20-25% billigere håndtverkertjenester, trelast er halve priset mot Norge. Imidlertid er det ekstra importskatt på ting som er importert fra land utenfor EU.

 

Er det andre ting du må vurdere? Husk å ta med deg brunost.

Generlt sett kan jeg si at du får mer ut av din uføretrygd pr. krone i Sverige enn hva du får her til lands.

Lenke til kommentar
Tjenare!

Jo du, dat var många frågor på en gång, men jag skall försöka och hjälpa dig.

 

Først dine spørsmål om skatt: Du kan motta trygd fra norge uten å betale skatt til norge så lenge du har meldt deg ut av folkeregistret og inn i svenska folkbokföringen. Du betaler skatt til sverige som har 28-32% skatt avhengig av bostedskommune, det er ikke halv skatt i juli og desember. På samme måte som i Norge vil du kunne få enkelte fratrekk i henhold til din helsetilstand eller inntekt. Det er 2 måter å melde seg inn i Sverige på, 1), midlertidig fra 6 måneder til 4 år og 2), permanent fra dag 1. Dersom du bestemmer deg for å bosette deg i sverige permanent vil jeg anbefale deg å melde deg som fastboende fra dag 1. Det er nemlig slik at hvis du velger å bo midlertidig vil du kunne gjøre fratrekk i skatt de første 4 årene, du får da tilbkae 28% av innbetalt skatt til sverige, i gjengjeld mister du opptelling av inntektsår til pensjon i de 4 årene.

 

Du trenger ikke å tenke på helseforsikkring. Du får samme "gratis" helsehjelp i Sverige fordi du er norsk statsborger så lenge du er folkeregistrert i Sverige.

 

Bilspørsmålet er det gitt svar på i tidligere poster, men jeg gjentar: Svensk bostedsadresse unasett statsborgerskap = eie svensk bil som du kan kjøre hvor lenge og hvor du vil.

 

Byggeregler er som i Norge. Du må søke bygglov etc. Imidlertid er det ikke så regulert i forhold til f.eks naturbeskyttelse. Det er billigere i Sverige å bygge tilsvarende nivået på konsumentprisindeksforskjellen. Det vil si ca 20-25% billigere håndtverkertjenester, trelast er halve priset mot Norge. Imidlertid er det ekstra importskatt på ting som er importert fra land utenfor EU.

 

Er det andre ting du må vurdere? Husk å ta med deg brunost.

Generlt sett kan jeg si at du får mer ut av din uføretrygd pr. krone i Sverige enn hva du får her til lands.

 

Tjenare !

Brunosten kan bli igjen i Norge.. Er ikke min favoritt akkurat..

 

Byggeregler tenkte jeg kun på i forbindelse med å få satt opp en brukbar garasje..Samt evt reperasjon og vedlikehold.. Og evt tilbygg.. Vil velge å bo et godt stykke unna sentrum hvis jeg kan det.. Liker ikke all den støyen det fører med seg..

 

 

Jeg vet jo ikke hvor godt jeg vil like å bo i Sverige.. (Ikke noe vondt sagt, bare at slikt vet man jo aldri på forhånd.)

Derfor vil vel midlertidig være det mest korrekte... Tror jeg ?!

Dvs når man først har valgt å selge huset sitt i Norge så er det ikke lett å snu.. Ikke med de prisene vi har de fleste plasser.. Skal selvfølgelig prøve meg på litt lengre turer til Sverige FØR jeg virkelig tar steget ut..

Dette blir ikke noe som skjer i år.

 

Dette med midlertidig eller fast skjønte jeg ikke helt..

Dette med tilbakeføring av 28% for de 4 første årene hvis man deretter velge å bosette seg fast, eller om man velger fast fra første dag..

Det virker jo som man tjener økonomisk på å velge midlertidig pga de 28%.. Men, samtidig mister man jo opptjeningen av pensjon. hmm..

Hvis man derimot velger å flytte direkte fra første dag, så vil man starte å tjene "poeng" til svensk pensjon, også fra første dag.. Stemmer det ?

 

Men, vil jeg da fortsatt være norsk statsborger, og samtidig i svensk folkeregister ?

Lenke til kommentar

"Dette med midlertidig eller fast skjønte jeg ikke helt..

Dette med tilbakeføring av 28% for de 4 første årene hvis man deretter velge å bosette seg fast, eller om man velger fast fra første dag..

Det virker jo som man tjener økonomisk på å velge midlertidig pga de 28%.. Men, samtidig mister man jo opptjeningen av pensjon. hmm..

Hvis man derimot velger å flytte direkte fra første dag, så vil man starte å tjene "poeng" til svensk pensjon, også fra første dag.. Stemmer det ?"

 

Hvis du velger midlertidig boende, har du rett på fratrekk i inntil 4 år. Når de 4 årene er omme og du fremdeles velger å være folkeregistrert i Sverige blir du automatisk fastboende. Alternativet er å melde seg ut av svensk folkeregister i minst 6 måneder for å så returnere.

 

Svensk pensjonsordning er annerledes enn den norske. Jeg er ikke 100% satt inn i den siden jeg ikke har bodd i Sverige på over 10 år, men prinsippet gjelder: Jo mer skatt du har betalt; jo høyere pensjon mottar du.

 

Det å folkeregistrere seg fast fra dag 1, betyr jo ikke at du er fengslet i Sverige. Angrer du deg er det bare å dra tilbake. Eneste forskjellen er at du etter 1 skatteår i Sverige, mottar svensk pensjon selv om du bor i Norge. Ta meg f.eks. Jeg har jobbet i Sverige mellom 1991-1998 = 7 år, dette gir meg en stipulert svensk pensjon på ca kr 2600/måned.

Lenke til kommentar

Riktig at det kanskje kan lønne seg å "melde seg inn" fra første dag. For å tjene opp pensjonspoeng..

Men, hvis man angrer seg, hva da ?

Jeg tenker: Hvis jeg "melder meg ut" av Norge, ut av folkeregisteret altså.. Da vil jeg jeg også miste opptjening av pensjonspoeng i Norge.. Så, hvis jeg angrer meg etter, la oss si 1år, så har jeg "tjent" 1 år med pensjonspoeng i Sverige som jeg ikke kan bruke til noen ting, samtidig som jeg har mistet 1 år opptjening i Norge..

 

Da vurderer jeg som følger: Hvis jeg blir i norsk folkeregister, og betaler skatt til Norge mens jeg bor i Sverige (som midlertidig boende) .. Da mister jeg ingen rettigheter i Norge mens jeg kjenner på følelsen av å bo i Sverige..

 

Etter maksimum 4 år, så må jeg vel foreta et valg..

-Enten skrive meg inn i svensk folkeregister fast og betale svensk skatt etc. smatidig som jeg da begynner å tjene opp pensjonspoeng på trygda mi..

-Eller. Jeg velger å flytte tilbake til Norge. (Med de boligøkonomiske tap det medfører.. dvs jeg bor i et veldig rimelig hus idag, veldig sentralt plassert.. Litt for sentralt faktisk.. Men, selv om det spås synkende boligpriser, så vil nok ikke boligpriser generelt synke særlig mye enda.. Ikke på 1 år.. Derfor vil jo huset mitt være solgt og jeg har da ikke råd til å etablere meg i tilsvarende hus lenger.. Huset mitt er taksert rundt 1,1mill idag.. Selger jeg så får jeg x antall kroner til overs, som jeg kan etablere meg for.. Da jeg ligger under 60% lånedekning.

 

Dette er jo også noe jeg bør tenke litt på..

Lenke til kommentar
Husk: Når du melder deg ut av norge, om enn midlertidig i sverige, betaler du ikke lenger skatt til norge. Betaler du ikke heller fullskatt til sverige ved at du er fastboende, oppholder du deg i pensjonslimbo. Det vil si at du i 4 år er "ikke eksisterende" ift opptjening til pensjon.

 

 

Jeg fikk beskjed om at jeg måtte skatte til norge 3 år.

Dessuten er det noen regler ang grensegjengeri(!) og om jeg har forstått ting rett så er du meldem av folketrygden til du melder deg ut.

Lenke til kommentar

Kypros

 

- Europas gunstigste klima, spesielt for revmatikere og lignende helseplager (omtales i eget innlegg)

 

- de reneste og fineste strendene i Europa. Se http://www.phantis.com/news/?newsID=20070531170619

 

- rimelige bo- og leve- omkostninger. På en indeks der Norge er 100, ligger Kypros (og Spania) på litt over 60

 

- gode og trygge norske miljøer, med en rekke felles aktiviteter som (vandre) turer, konserter, kurser, pilkasting, bridge, møter på faste spise-/dansesteder, hoteller, restauranter, barer og kafeer.

 

- Kypriotene er hyggelige, gjestfrie og ikke minst ærlige mennesker

 

- Kriminaliteten er 1/6 av gjennomsnittet i Europa.

 

Skattenivået på Kypros er det tredje beste i verden (etter Forenede Arabiske Emirater og Hong Kong på henholdsvis 1. og 2. plass.) med følgende skattesatser fra 2006.

 

Skatt på pensjon

Pensjon fra utlandet blir nå beskattet etter to alternativer som du kan velge mellom:

1) "Standard income tax rates" med de første 10.000 CYP(ca kr 150.000)skattefritt eller

2) 5% av all pensjon som overstiger CYP 2000 (ca kr 30.000,-) som er skattefritt.

Dersom du tjener mindre enn kr 191.400,- så vil det lønne seg å velge første alternativ. Da får du ca kr 2000,- i skatt.

Dvs har du en pensjon på kr 300.000,- må du betale ca kr 13.500,- i skatt eller ca 4,5 %. I tillegg kommer det faktum at du blir fritatt for skatt i Norge iht. skatte- avtalens Artikkel XII 1)som sier:

" pensjoner og livrente oppebåret fra kilder i Norge av en fysisk person som er bosatt på Kypros, skal være fritatt fra norsk skatt når inntekten er undergitt beskatning på Kypros ".

 

Skatt på inntekt:

- inntekt under 10.000 CYP som tilsvarer ca kr 150.000 = 0%

- inntekt fra 10.001 CYP - 15.000 CYP kr 150.001 - 225.000 = 20%

- inntekt fra 15.001 CYP - 20.000 CYP kr 225.001 - 300.000 = 25%

- inntekt over 20.000 CYP kr 300.001 = 30%

 

Dvs. har du en inntekt på kr 300.000,- må du betale kr kr 33.750,- i skatt eller ca 11 %.

 

Med liten/ingen skatt, kan du kjøpe en fin bolig for det du sparer i skatt i Norge. Hvis du flytter til Kypros skal du iht. skatteavtalen betale skatt til Kypros - og i k k e til Norge - f ø r s t e året du bor på Kypros mer enn 6 mnd. Det forutsetter at du ikke har fast bolig i Norge og at du har fast bolig på Kypros. NB. Ved kjøp av av bolig på Kypros reduseres omkostningene ved kjøp hvis du registrerer to personer på skjøtet.

 

At det også er svært gunstig skattemessig å operere via et kypriotisk Ltd. blir det orientert om i en annen artikker.

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Kypros

 

- Europas gunstigste klima, spesielt for revmatikere og lignende helseplager (omtales i eget innlegg)

 

- de reneste og fineste strendene i Europa. Se http://www.phantis.com/news/?newsID=20070531170619

 

- rimelige bo- og leve- omkostninger. På en indeks der Norge er 100, ligger Kypros (og Spania) på litt over 60

 

- gode og trygge norske miljøer, med en rekke felles aktiviteter som (vandre) turer, konserter, kurser, pilkasting, bridge, møter på faste spise-/dansesteder, hoteller, restauranter, barer og kafeer.

 

- Kypriotene er hyggelige, gjestfrie og ikke minst ærlige mennesker

 

- Kriminaliteten er 1/6 av gjennomsnittet i Europa.

 

Skattenivået på Kypros er det tredje beste i verden (etter Forenede Arabiske Emirater og Hong Kong på henholdsvis 1. og 2. plass.) med følgende skattesatser fra 2006.

 

Skatt på pensjon

Pensjon fra utlandet blir nå beskattet etter to alternativer som du kan velge mellom:

1) "Standard income tax rates" med de første 10.000 CYP(ca kr 150.000)skattefritt eller

2) 5% av all pensjon som overstiger CYP 2000 (ca kr 30.000,-) som er skattefritt.

Dersom du tjener mindre enn kr 191.400,- så vil det lønne seg å velge første alternativ. Da får du ca kr 2000,- i skatt.

Dvs har du en pensjon på kr 300.000,- må du betale ca kr 13.500,- i skatt eller ca 4,5 %. I tillegg kommer det faktum at du blir fritatt for skatt i Norge iht. skatte- avtalens Artikkel XII 1)som sier:

" pensjoner og livrente oppebåret fra kilder i Norge av en fysisk person som er bosatt på Kypros, skal være fritatt fra norsk skatt når inntekten er undergitt beskatning på Kypros ".

 

Skatt på inntekt:

- inntekt under 10.000 CYP som tilsvarer ca kr 150.000 = 0%

- inntekt fra 10.001 CYP - 15.000 CYP kr 150.001 - 225.000 = 20%

- inntekt fra 15.001 CYP - 20.000 CYP kr 225.001 - 300.000 = 25%

- inntekt over 20.000 CYP kr 300.001 = 30%

 

Dvs. har du en inntekt på kr 300.000,- må du betale kr kr 33.750,- i skatt eller ca 11 %.

 

Med liten/ingen skatt, kan du kjøpe en fin bolig for det du sparer i skatt i Norge. Hvis du flytter til Kypros skal du iht. skatteavtalen betale skatt til Kypros - og i k k e til Norge - f ø r s t e året du bor på Kypros mer enn 6 mnd. Det forutsetter at du ikke har fast bolig i Norge og at du har fast bolig på Kypros. NB. Ved kjøp av av bolig på Kypros reduseres omkostningene ved kjøp hvis du registrerer to personer på skjøtet.

 

At det også er svært gunstig skattemessig å operere via et kypriotisk Ltd. blir det orientert om i en annen artikker.

 

Mulig at klimaet er topp der.. Har det fra mange mange personer.. Har selv aldri vært i syden, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det virker på meg..

 

Sitat:" gode og trygge norske miljøer, med en rekke felles aktiviteter som (vandre) turer, konserter, kurser, pilkasting, bridge, møter på faste spise-/dansesteder, hoteller, restauranter, barer og kafeer."

Av dette, så er det vel kun vandring som er intr.. Er bare 34år gammel, men er like usosial som jeg er singel.. :new_woot:

 

Skattefordelene er jo selvsagt ok å ta med seg.. Men, jeg tror ikke Kypros er stedet for meg ... (Selv om jeg aldri har vært der, og derfor ikke har noe grunnlag for å si det.. )

 

Jeg er autofil til tusen, og flertallet av biler jeg liker er BILLIG i Sverige, derfor tenkte jeg på Sverige som er brukbart sted..

 

Takker ellers for tipset og informasjonen..

Lenke til kommentar
Jeg antar at jeg vil få tilsendt pensjonen jeg har opparbeidet meg til nå.. Til min konto, hvor nå enn jeg måtte befinne meg..

 

Dette er ikke akkurat lette regnestykker.. Hvem skal/bør man spørre om slikt ?

 

Se denne linken: http://www.skatteverket.se/kontaktaoss/rin...1c80004179.html

 

Her får du opplysninger om hvor du kan ta kontakt med spørsmål om skatt og folkeregistrering.

Endret av TOMpsy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...