Gå til innhold

Hvor mye påvirker piratvirksomheten salgstallene?


Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjenner heller ingen som piratkopierer spill til 360 eller for den saks skyld har modda den. Det er jo bare ren dumhet og gjøre det , mister jo kanskje tilgang til live for alltid. Hva f er vitsen? og det har så absolutt ikke stor effekt på salget til 360, den selger spill i hytt og pine. Alt jeg kan si til Extramax er at jeg tar deg ikke seriøst før du viser kilder eller gir meg en god grunn til at du er en ny og seriøs bruker og ikke bare enda en med lite fritid som prøver å pisse off folk.

 

Vet man hva man driver med så gjør man ikke det. Haugevis spiller selv med kopier på Live.

 

For det andre så er det langt i fra alle som i det hele tatt bryr seg om Live. Omtrent halvparten av 360 eiere har aldri engang logget på. Enda det er helt gratis. Forteller også en hel del.

 

Ett par rundturer på diverse torrent sider sier at piratkopiering er en faktor. Men tror ikke det er en stor faktor. MS har vært ganske så flinke med å begrense skadene.

 

Og torrents er bare en liten del. Haugevis laster ned på andre måter og mange selger spill til andre.

Lenke til kommentar
For det andre så er det langt i fra alle som i det hele tatt bryr seg om Live. Omtrent halvparten av 360 eiere har aldri engang logget på. Enda sølvmedlemskap er helt gratis. Forteller også en hel del.

 

Retta den for deg jeg.

 

Den største grunnen jeg har til å logge meg på live, er for å spille mot andre, og det koster penger.

 

Dog kjøper jeg noen spill på XBLA.

Lenke til kommentar

Piratkopiering påvirker selvfølgelig salget, men det ser ikke ut som om det knekker salget fordet om. Mesteparten jeg kjenner, selv om jeg ikke kjenner alle i europa med xbox 360, har en Xbox 360 som ikke kan spille piratkopier. Jeg kjenner derimot noen som har muligheten til dette i tillegg, og de kjøper noen originale spill samt en del piratkopier av spill fra eprsoner som brenner dem og selger dem for noen euro.

Lenke til kommentar
For det andre så er det langt i fra alle som i det hele tatt bryr seg om Live. Omtrent halvparten av 360 eiere har aldri engang logget på. Enda sølvmedlemskap er helt gratis. Forteller også en hel del.

 

Retta den for deg jeg.

 

Den største grunnen jeg har til å logge meg på live, er for å spille mot andre, og det koster penger.

 

Dog kjøper jeg noen spill på XBLA.

 

Men man kan logge på gratis å laste ned haugevis med demoer av spill. Spiller man ikke kopier så er det en rimelig god grunn til å logge seg på.

 

Leita nylig etter DVD-DL-plater. Var først hos Elkjøp. "Nei, vi blir utsolgt samme dag pga Xbox-folka". Nå er ikke dette noe med særlig hold i, men det skjer i det minste.

 

Nettopp. Og på nettsider er disse platene alltid på salgstoppene.

Lenke til kommentar

Med tanke på at Xbox 360 har rekordhøy attach rate (7+ spill solgt per konsoll i snitt), så ser jeg ikke problemet.

 

Mitt inntrykk er at de som piratkopierer også er de som kjøper mest originale spill og utstyr. Og det er ikke slik at selv om man har 50 brente spill, så ville man kjøpt dem alle hvis piratkopiering ikke eksisterte. Kanskje man ikke hadde kjøpt konsollen i det hele tatt.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Kunne godt tenkt å modde xboxen selv, men ser ikke nytten i å måtte ta risikoen med lodding, osv. Pluss at om Microsoft legger inn nye rutiner for å se etter mods, så vil jeg heller ha min LIVE-konto, enn å miste gamerscoren min. Og dette tror jeg deler med flere. Noe som resulterer i en bra attach-rate.

 

Dog jeg synes Xbox 360 er en platform verdt å kjøpe spill til.

 

Birger :)

Lenke til kommentar
Kunne godt tenkt å modde xboxen selv, men ser ikke nytten i å måtte ta risikoen med lodding, osv. Pluss at om Microsoft legger inn nye rutiner for å se etter mods, så vil jeg heller ha min LIVE-konto, enn å miste gamerscoren min. Og dette tror jeg deler med flere. Noe som resulterer i en bra attach-rate.

 

Dog jeg synes Xbox 360 er en platform verdt å kjøpe spill til.

 

Birger :)

Du mister ikke live-kontoen din. Det er den fysiske boxen som blir bannet. Du trenger ikke lodde noe heller. Kun snakk om flashing av firmware på dvd-spilleren hvis du ikke ønsker fysiske inngrep i maskinen.

Lenke til kommentar

Jeg tror nå fremdeles at piratkopiering forekommer men på langt nær i den målestokken mange forespeiler seg. Med tanke på at spill og konsollsalget holder seg mer eller mindre stabilt indikerer at det drives mindre piratkopiering enn antatt.

 

At folk gjør det, ingen tvil om det. Men det selges for godt med spill til X360 til at det finnes noen indikasjoner på at piratkopieringen har noe innspill på det salget.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Folk kjøper spillkonsoll for andre grunner enn for å spille. F ex for å få en DVD, når XboX kom, eller bluray/HDDVD spiller nå og bruke de som media center med normal eller modda software; altså ikke spilling i det hele tatt. Å spille fra harddisken er bare en bonus, og selv da trenger man ikke spille bare spill gitt ut for konsollen, men kan f ex kjøre en emulator og få tusenvis av gamle spill for andre konsoller. Og pga at noen spill kun kommer på en konsoll, er det en del som kjøper flere bare for å kunne spille dem.

 

Jeg tror piratkopier er noe som storts sett går ut over små spill (lette å spre) på kort sikt og bare litt store eller de som er for internet spill. Og på lang sikt, hvis ikke spilla er elendige eller noe man ikke liker, hjelper de bygge brand for spillserien og selskapene som har laga eller gitt dem ut slik at senere spill vil selge mer selv om ikke de samme personene som kopierte dem kjøper dem ofte fordi de sprer hype til andre.

 

Forøvrig går ikke salget av de største filmene f ex ned pga kopiering, men fortsetter å stige i omsetning på kino selv om de har blitt kopiert i god kvalitet før de kommer på kino.

Lenke til kommentar

Jeg lurer nå på hvor mange xboxer som er solgt fordi du kan modde den, og evt. hvor mange som har 2 stykker, en original og en moddet. Da kan du jo spør deg selv hvor mange ekstra spill som er solgt på grunn av at flere har xbox. Selv om attachraten er mindre for de som har moddet xbox så er det jo et faktum at hvis den personen ikke hadde kjøpt en xbox hvis du ikke kunne moddet den, så hadde det ikke vært et ekstra salg spillmessig heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...