Gå til innhold

Hvor mye påvirker piratvirksomheten salgstallene?


Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nettopp. Og med ett år ekstra på baken så er det ikke rart at xbox 360 har høyere attach rate enn resten

 

Hvorfor det? Fordi det ene året har gitt utviklerne et forsprang med flere spill? Såvidt jeg husker tallene, så har 360'en alltid hatt god attach-rate, og ett år ekstra på baken vil også si flere konsoller ute på markedet, ergo vanskeligere å holde høy attachrate.

 

Poenget er at folk kjøper 360 (og Wii) for å spille med den, mens noen folk som kjøper PS3 kanskje først og fremst kjøper den som Blu-ray spiller.

 

Syntes du virkelig at det er så utenkelig?

 

Både Wii og 360 er hacket. PS3 er ikke. Jeg tror det vil ha en viss effekt over tid. 360 hadde god attach rate i begynnelsen ja, men etterhvert tror jeg det vil gå nedover...

Lenke til kommentar
Både Wii og 360 er hacket. PS3 er ikke. Jeg tror det vil ha en viss effekt over tid. 360 hadde god attach rate i begynnelsen ja, men etterhvert tror jeg det vil gå nedover...

Nå har jo 360 vært hacket i godt over 2 år allerede og Wii hacket nesten fra dag 1. Dette har ikke hatt noen nevneverdig effekt på salget til nå.. Hvorfor skal dette plutselig forandre seg?

 

Spess 360 med sin attach-rate selv om den er hacket... Skulle plutselig alle de som ikke har moddet konsollen til nå, og kjøpt massevis av spill, modde maskinen sin sånn helt uten videre. De fleste vet at modding er risky-business hvis du liker Live-spilling og kjøper heller originalt. Ser man på de siste spilllanseringene så er det heller ikke noe som tyder på at færre kjøper spill.. Bare se på GTA4 som var ute på nettet lenge før man kunne kjøpe det. Ikke akkurat få som ventet likevel...

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar

De er riktignok noe jeg tror, og det kan selvsagt diskuteres. Det er en stund siden 360 ble knekt ja, og for en stor del av de som har kjøpt den er det nok aldri aktuelt å modde den, men jeg tror det er en del som nå kjøper den nettop fordi den er det alternativet som kan gi deg next gen uten å betale for det. Mange har nok også stått på sidelinjen fordet de ikke ønsker å bytte bort gratis spill i permaban på Live!, men mer sofistikerte chipper mm. gir etterhvert sikrere løsninger.

 

Vi ser jo eks. vis PSP hvor dette er helt ekstremt, og man snakker om en attach rate på 2-3 spill per konsoll om jeg ikke tar feil. Dreamcast led vel også av dårlig kopibeskyttelse og lav attach rate. Er det ikke da en viss logikk å spore i at attachraten går ned proposjonalt med hvor lett tilgjengelig piratspill er? Selvfølgelig tatt i betraktning at det er større tradeoff man må gjøre i disse dager hvor nettverksspilling er viktig.

Lenke til kommentar
De er riktignok noe jeg tror, og det kan selvsagt diskuteres. Det er en stund siden 360 ble knekt ja, og for en stor del av de som har kjøpt den er det nok aldri aktuelt å modde den, men jeg tror det er en del som nå kjøper den nettop fordi den er det alternativet som kan gi deg next gen uten å betale for det. Mange har nok også stått på sidelinjen fordet de ikke ønsker å bytte bort gratis spill i permaban på Live!, men mer sofistikerte chipper mm. gir etterhvert sikrere løsninger.

 

Vi ser jo eks. vis PSP hvor dette er helt ekstremt, og man snakker om en attach rate på 2-3 spill per konsoll om jeg ikke tar feil. Dreamcast led vel også av dårlig kopibeskyttelse og lav attach rate. Er det ikke da en viss logikk å spore i at attachraten går ned proposjonalt med hvor lett tilgjengelig piratspill er? Selvfølgelig tatt i betraktning at det er større tradeoff man må gjøre i disse dager hvor nettverksspilling er viktig.

Joda, det er selvsagt ikke positivt for salget av spill at det finnes muligheter for den gratise varianten.

 

Men til nå har spesiellt 360 vist seg overaskende motstandsdyktig mot dette problemet. Jeg tror MS sin håndtering av live har mye med dette og gjøre.

 

Dreamcast er i en særklasse når det gjelder dårlig sikkerhet siden man ikke trengte gjøre noen fysiske inngrep i det hele tatt for og kjøre piratspill så vidt jeg husker. Nøkkelen som brukes til og signere spill/program ble vel knukket noe som gjorde at piratspill kunne spilles uten problemer. PSP hadde i starten nesten ikke ett eneste spill av høy kvalitet og ble i tillegg moddet med rene software-inngrep. Kombinert med ett veldig aktivt homebrew-miljø så gjorde dette PSP til en hackers drøm. Samme som skjedde med Dreamcast.

 

360 derimot er ikke åpen for homebrew enda, hvis man da ikke vil ofre live. Derfor er det også kun såkalt "backup"-spilling som er praktisk mulig på 360 idag i motsetning til PSP og Dreamcast der homebrew og piratspilling gikk/går hånd i hånd. Jeg vet det er veldig mange(inkl meg selv) som hadde moddet sin 360 hvis det medførte mulighet for homebrew i kombinasjon med fortsatt live-tilgang. Men enn så lenge er Live viktigere enn gratis spill for de aller fleste. Er ikke mange som orker sjekke alt av nettsider konstant for og være på den "sikre" siden av firmware-sjekkene til MS. Firmware-gutta er vel normalt ett lite steg foran MS, men det har jo vært flere tilfeller der "sikre" firmwares har blitt oppdaget av MS med medfølgende konsoll-ban på Live. Modder man sin box så lever man alltid med frykten for at konsollen kan bli ubrukelig på live.

 

Det eneste vi vet så langt er at 360 fortsetter og selge haugevis med spill selv om alle har relativt lett tilgang på modding og "backups" på nettet. Om dette vil fortsette er jo umulig å vite, men trenden på nåværende tidspunkt er i hvert fall ikke i retning av nedgang i software-salg per dags dato. Salget til stortitlene viser jo at det enda er massevis av ærlige xbox-kunder der ute.

Lenke til kommentar
Det eneste vi vet så langt er at 360 fortsetter og selge haugevis med spill selv om alle har relativt lett tilgang på modding og "backups" på nettet. Om dette vil fortsette er jo umulig å vite, men trenden på nåværende tidspunkt er i hvert fall ikke i retning av nedgang i software-salg per dags dato. Salget til stortitlene viser jo at det enda er massevis av ærlige xbox-kunder der ute.

 

Stemmer ikke helt. Når det gjelder piratkopiering må man se på Europa fordi det er mye mer utbredt her enn Amerika. 360 har en høy attach rate pga amerika hvor piratkopiering nesten ikke finnes.

 

Er bare å se på salgslistene i Europa, PS3 spill selger mye bedre enn 360 enda brukermassen er omtrent den samme.

 

Piratkopiering på 360 er også særlig utbredt her i Norden. Kjenner ingen som ikke spiller kopier selv.

 

Er bare å ta en titt på tråden som omhandler modding på MS delen også, den er rimelig stor.

Lenke til kommentar
Det der blir bare synsing. Ser ingen grunn til at amerikanerne skal være mer lovlydige enn nordmenn på det området.

 

UK

MARIO KART WII WII NINTENDO NINTENDO

1 2 WII FIT WII NINTENDO NINTENDO

4 3 WII PLAY WII NINTENDO NINTENDO

3 4 BIG BEACH SPORTS WII PLAY THQ THQ

7 5 DR KAWASHIMA'S BRAIN TRAINING DS NINTENDO NINTENDO

5 6 GUITAR HERO: ON TOUR DS REDOCTANE ACTIVISION BLIZZARD

11 7 MARIO & SONIC AT THE OLYMPIC GAMES WII SEGA SEGA

18 8 BEIJING 2008 XB360 SEGA SEGA

9 9 CARNIVAL: FUNFAIR GAMES WII 2KPLAY TAKE 2

6 10 SOULCALIBUR IV XB360 NAMCO BANDAI GAMES UBISOFT

24 11 BEIJING 2008 PS3 SEGA SEGA

16 12 MARIO & SONIC AT THE OLYMPIC GAMES DS SEGA SEGA

13 13 SUPER SMASH BROS: BRAWL WII NINTENDO NINTENDO

10 14 SPORTS PARTY WII PLAY ZONE UBISOFT

14 15 GUITAR HERO III: LEGENDS OF ROCK WII REDOCTANE ACTIVISION BLIZZARD

12 16 MORE BRAIN TRAINING FROM DR KAWASHIMA DS NINTENDO NINTENDO

8 17 SOULCALIBUR IV PS3 NAMCO BANDAI GAMES UBISOFT

19 18 BATTLEFIELD: BAD COMPANY XB360 EA GAMES ELECTRONIC ARTS

17 19 KUNG FU PANDA DS ACTIVISION ACTIVISION BLIZZARD

15 20 WALL-E DS PLAY THQ THQ

 

Synsing? Alle vet at nedlasting er mye farligere i USA enn her. De har også mye dårligere internett linjer enn oss og de fleste har nedlastings begrensninger også. 5gb per måned osv.

 

Og at du poster UK tall betyr veldig lite da de er helt annerledes enn resten av Europa. Sjekk salgslistene fra Spania, Tyskland, Frankrike osv.

Lenke til kommentar

desuten er vel Norden i en særklasse når det gjelder pris på spill, som gjør at det er mer fristende og piratkopiere de...

 

anyhow, dette er offtopic føler jeg, selv om piratkopiering påvirker inn på salg av spill. dog hvis mod tillatter det, diskuterer jeg det gjerne!

Lenke til kommentar

Om vi snakker om hvorfor få folk i Norden kjøper spill, så vil jeg tro det henger sammen med nettkjøp fra andre land, (VGP spesielt).

Jeg har nå 9 spill til PS3, hvorav 2 er kjøpt i Norge, jeg anbefaler hele tiden VGP til andre gamere, så hvis det skulle være en grunn for at det ikke selges mange spill, så vil jeg tro

• dyrt

• mindre utvalg (?)

• senere releasere

• piratkopiering

 

Spill fra VPG får jeg for 350, mens i Norge må jeg betale minst 499, om ikke 50 eller 100 kroner mer. Er rart business'en går rundt noen ganger.

Lenke til kommentar
Det eneste vi vet så langt er at 360 fortsetter og selge haugevis med spill selv om alle har relativt lett tilgang på modding og "backups" på nettet. Om dette vil fortsette er jo umulig å vite, men trenden på nåværende tidspunkt er i hvert fall ikke i retning av nedgang i software-salg per dags dato. Salget til stortitlene viser jo at det enda er massevis av ærlige xbox-kunder der ute.

 

Stemmer ikke helt. Når det gjelder piratkopiering må man se på Europa fordi det er mye mer utbredt her enn Amerika. 360 har en høy attach rate pga amerika hvor piratkopiering nesten ikke finnes.

 

Er bare å se på salgslistene i Europa, PS3 spill selger mye bedre enn 360 enda brukermassen er omtrent den samme.

 

Piratkopiering på 360 er også særlig utbredt her i Norden. Kjenner ingen som ikke spiller kopier selv.

 

Er bare å ta en titt på tråden som omhandler modding på MS delen også, den er rimelig stor.

Les det jeg skriver.. 360 selger masse spill. Jeg nevnte ikke verdensdeler i det hele tatt. At PS3 har bedre forhold for spillsalg i europa enn i USA er vel ikke akkurat rart i og med at PS3 har ett mye bedre konkurransefortrinn i europa siden den har solgt mye bedre her sammenliknet med 360 enn situasjonen er i USA.

 

Selger man 4mill spill så selger man da vitterlig 4mill. Om de blir solgt i USA eller europa er jo revnende likegyldig for MS/SONY/Ninty og utviklerene. Penger i kassa er penger i kassa.

 

PS! La meg tippe at du er en god gammel gjenganger som har en merkelig tendens til og bli utestengt rimelig kjappt.

Lenke til kommentar
PS3 har ett mye bedre konkurransefortrinn i europa siden den har solgt mye bedre her sammenliknet med 360 enn situasjonen er i USA.

 

Her tar du nok en gang feil. 360 leder fremdeles over PS3 i Europa. Likevel selger PS3 mange flere spill og det kan ikke være noen annen grunn til at piratkopiering er meget utbredt på 360.

 

Hva skulle det ellers være?

Lenke til kommentar
PS3 har ett mye bedre konkurransefortrinn i europa siden den har solgt mye bedre her sammenliknet med 360 enn situasjonen er i USA.

 

Her tar du nok en gang feil. 360 leder fremdeles over PS3 i Europa. Likevel selger PS3 mange flere spill og det kan ikke være noen annen grunn til at piratkopiering er meget utbredt på 360.

 

Hva skulle det ellers være?

Først og fremst så skrev jeg aldri at PS3 har solgt mer enn 360. Skriver bare at forholdet i salget PS3/360 er bedre for PS3 i europa enn det er i USA.

 

For det andre så nevner andre her forskjellige mulige grunner til mindre salg som f.eks import. Uten kilder driver du bare med synsing uansett. Du vet ikke en ting om hvordan piratkopiering har innvirkning på salget, du bare gjetter.

Lenke til kommentar
PS3 har ett mye bedre konkurransefortrinn i europa siden den har solgt mye bedre her sammenliknet med 360 enn situasjonen er i USA.

 

Her tar du nok en gang feil. 360 leder fremdeles over PS3 i Europa. Likevel selger PS3 mange flere spill og det kan ikke være noen annen grunn til at piratkopiering er meget utbredt på 360.

 

Hva skulle det ellers være?

Først og fremst så skrev jeg aldri at PS3 har solgt mer enn 360. Skriver bare at forholdet i salget PS3/360 er bedre for PS3 i europa enn det er i USA.

 

For det andre så nevner andre her forskjellige mulige grunner til mindre salg som f.eks import. Uten kilder driver du bare med synsing uansett. Du vet ikke en ting om hvordan piratkopiering har innvirkning på salget, du bare gjetter.

 

Selfølgelig har piratkopieringen på 360 innvirkning på spill salget. Er jo bare komplett idioti å si noe annet. Forrige generasjon var både Xbox og PS2 lette i pirate på. Nå er det kun 360. Og Wii men den er uvesentlig.

 

Så alle pirater fra forrige runde har nå kun et valg og det er 360.

 

Har også jobbet i elektro butikk og det var ikke få 360'er som ble solgt uten spill i det hele tatt. Rimelig opplagt hvorfor.

Lenke til kommentar
Selfølgelig har piratkopieringen på 360 innvirkning på spill salget. Er jo bare komplett idioti å si noe annet. Forrige generasjon var både Xbox og PS2 lette i pirate på. Nå er det kun 360. Og Wii men den er uvesentlig.

 

Så alle pirater fra forrige runde har nå kun et valg og det er 360.

 

Har også jobbet i elektro butikk og det var ikke få 360'er som ble solgt uten spill i det hele tatt. Rimelig opplagt hvorfor.

Dette er siste bitet på trollingen fra min side. Du må nesten lese det jeg skriver. Nok en gang legger du nemlig ord i munnen/tastaturet på meg. Jeg skriver _aldri_ at piratkopiering ikke har noen effekt.

 

Jeg skriver:

 

Du vet ikke en ting om hvordan piratkopiering har innvirkning på salget, du bare gjetter.

 

Thank you come again, but the shop is now closed.

Lenke til kommentar

Piratkopiering på konsoll forekommer uten tvil men jeg tror mange overvurderer innvirkningen dette har. Ulikt PC må du gjøre en hel del operasjoner for å få mulighet til å gjøre dette, noen gjør det men jeg tror ikke prosenten av dem som gjør det er så stor at den får noe innvirkning på salget i negativ favør.

Lenke til kommentar

Kjenner heller ingen som piratkopierer spill til 360 eller for den saks skyld har modda den. Det er jo bare ren dumhet og gjøre det , mister jo kanskje tilgang til live for alltid. Hva f er vitsen? og det har så absolutt ikke stor effekt på salget til 360, den selger spill i hytt og pine. Alt jeg kan si til Extramax er at jeg tar deg ikke seriøst før du viser kilder eller gir meg en god grunn til at du er en ny og seriøs bruker og ikke bare enda en med lite fritid som prøver å pisse off folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...