Gå til innhold

noen som jobber som serviceelektroniker.....


Marv

Anbefalte innlegg

noen som jobber som serviceelektroniker innenfor data her.

som jobber på ett større verksted, og som kan fortelle litt om arbeidsdagen, kursing, lønn osv.

lurer litt på dette, da jeg kanskje skal bytte fra en jobb hvor jeg driver med litt pc skruing, litt salg, litt nettverk osv til en "verksted" jobb...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt det du spør om varierer jo veldig sterkt i bransjen. Kursing, lønn o.l vil jo være avhengig av om du er organisert, hvor aktivt firmaet ditt prøver å etterutdanne folk, om du har andre kurs/sertifiseringer fra før, etc etc.

 

Så det er relativt vanskelig å svare. Har jeg angret på den korte skolegangen + 1,5 årene i lære jeg hadde? Nei, men jeg tror jeg kom relativt godt utav alt også.

Lenke til kommentar
takker for svar, men er det ingen som jobber med f.eks reperasjoner av pcer.

som kan fortelle litt om hvordan arbeidsdagene er, krav til jobb, hvor lenge har dere jobbet med det, blir det fort ensformig osv?

 

Er vel omtrent like kult som og jobbe på fabrikk ved samlebåndet, reinnstallere windows gang nr 1345 er liksom ikke det store kicket.

Man driver ikke og feilsøker i timesvis på en pc til 3990,- inkl MVA ergo så får man neppe gått så veldig dypt inn i tingene med mindre man driver på fritiden.

Har drevet med det i endel år og har fått yrkesskader, en kraftig windowsallergi ;)

Lenke til kommentar
takker for svar, men er det ingen som jobber med f.eks reperasjoner av pcer.

som kan fortelle litt om hvordan arbeidsdagene er, krav til jobb, hvor lenge har dere jobbet med det, blir det fort ensformig osv?

 

Er vel omtrent like kult som og jobbe på fabrikk ved samlebåndet, reinnstallere windows gang nr 1345 er liksom ikke det store kicket.

Man driver ikke og feilsøker i timesvis på en pc til 3990,- inkl MVA ergo så får man neppe gått så veldig dypt inn i tingene med mindre man driver på fritiden.

Har drevet med det i endel år og har fått yrkesskader, en kraftig windowsallergi ;)

 

Men er jo verksteder som har garantireperasjoner. Mange som vil ha maskinen sin reparert iløpet av garantiperioden.

Dere som jobber på slike verksteder. Hvordan er det? Tidspress på maskiner? Blir vel installasjon av OS også?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Har vert lærling på eit PC verkstad og dreiv med PC reparasjonar og slikt. Det var utruleg gøy jobb. Men så er det dessverre alt for få slike PC-teknikar jobbar så eg har vert arbeidsledig i eit halvt år sjølv om eg har fagbrevet :angry:

 

 

Det er vel litt begrenset marked for slikt etter hvert, når en reparasjon potensielt koster mer enn en ny maskin.

Lenke til kommentar
Har vert lærling på eit PC verkstad og dreiv med PC reparasjonar og slikt. Det var utruleg gøy jobb. Men så er det dessverre alt for få slike PC-teknikar jobbar så eg har vert arbeidsledig i eit halvt år sjølv om eg har fagbrevet :angry:

 

 

Det er vel litt begrenset marked for slikt etter hvert, når en reparasjon potensielt koster mer enn en ny maskin.

 

hva med all garanti reparasjoner da?

mener du at folk heller kjøper nye maskiner, enn å få de reparert på garanti?

Lenke til kommentar
hva med all garanti reparasjoner da?

mener du at folk heller kjøper nye maskiner, enn å få de reparert på garanti?

 

Tja, hvis utviklingen fortsetter på lønnsnivå for teknikker vs stadig synkende produksjonspris vil nok omlevering bli valget i stedet for reparasjon når det er snakk om reparasjon.

Lenke til kommentar

Neppe, men og reparere forbruker PC-er er nok ikke noen gullbransje. Det kryr jo av annen elektronikk som skal serviceres som er langt mer utforderen enn PC-er, kan ikke tenke meg at PC-mekking er så fryktelig gromt i lengden selv om du synes det er tingen nå, har selv jobbet med slike ting i årevis og det er jo stort sett bare kjedelig rutinearbeid.

Infocare kan du jo sjekke ut, de har jo endel onsite-service.

Lenke til kommentar
Neppe, men og reparere forbruker PC-er er nok ikke noen gullbransje. Det kryr jo av annen elektronikk som skal serviceres som er langt mer utforderen enn PC-er, kan ikke tenke meg at PC-mekking er så fryktelig gromt i lengden selv om du synes det er tingen nå, har selv jobbet med slike ting i årevis og det er jo stort sett bare kjedelig rutinearbeid.

Infocare kan du jo sjekke ut, de har jo endel onsite-service.

 

onsite-service...?

er det slikt som blir reparert ute hos kunde?

vil det kanskje være bedre å vinkle mot drifting av nettverk og maskiner?

synes pr dags dato at skruing på maskiner er mest interesant, men kanskje litt dumt om det her kommer til å bli "bytte av maskiner", istedet for reparasjoner.

men,men.... tiden vil vise :)

 

takker for svar :)

kom gjerne med flere meninger/tips rundt dette :)

Lenke til kommentar

Men som alltid så hold øynene åpne, bygg ett sosialt nettverk og ikke lås deg for mye i og tenke på at slik og slikt vil jeg drive med, det kryr av spennende muligheter som man aldri hadde tenkt på engang, får du muligehetn så prøv det meste hvis du finner det spennende.

Selv utdannet jeg meg til bilmekaniker og nå jobber jeg med IT og som konsulent i ett firma som driver med forskning og utvikling av elektronikk, mekanikk og programvare, man vet aldri hvor stien ender. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...