Gå til innhold

noen som jobber som serviceelektroniker.....


Marv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er i dag lærling som serviceelektroniker (data) og har igjen ca 1,5 år.

pr. i dag, så synes jeg det er skruing på maskiner som er ålreit å drive med, men det jeg lurer litt på er hvordan behovet for dette vil være etter hvert.....

eller om jeg evt. burde satse på noe annet..... har da evt. tenkt litt på nettverk/sikkerhet, men vet da evt. ikke hva jeg bør gå/trenger av utdanning og kurs....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Marv, jeg får fortelle min histore jeg da ;)

 

Jobbet som pc-reparatør mens jeg utdannet meg som serviceelektroniker. Disse åra med reparasjoner av private maskiner var en grei erfaring, men lønna var ikke så bra (var vel i 1998/99 dette her, liten bedrift).

 

Tok fagbrevet på skolen og søkte jobber hos større firmaer som Infocare osv, men ingenting av interesse. Søkte i flere måneder, men ingen respons.

 

Etter en tid åpnet en ny linje kalt y-veien. Den gav folk som hadde elektro(nikk)-fagbrev mulighet til å ta en bachelorgrad innen IT & Automasjon, bla... Tok disse 3 skoleåra med studielån og det som følger med der (skikkelig bra år det :))

 

Etter jeg var ferdig som bachelor var det manko på ingeniører og jobber nå i et stort ing.firma som pakke.ing. innen EIT.

 

Mitt råd er å satse mot nettverk og drift, ikke sats på det private. Lag også en backup-plan hvis du ikke får jobbene du har lyst på. En høyere utdanning er ofte verdt det...

Lenke til kommentar

takk for svar.

har vært inne på tanken, men ikke helt bestemt meg for å gå videre på skole nå.

slik det er i dag, er det hardware og feilsøking jeg liker å drive med.

 

derfor jeg hadde håpet på flere innspill på dette (og da spesielt i fra personer som driver med dette til daglig).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei tenkte jeg kunne fortelle deg om mitt yrke. Har fagbrev som serviceelektroniker. Jobber med sikkerhetsutstyr på nærings bygg. innbrudd/brannalarm og adgang. Har grunnlønn på 375.000 men jobbet meg opp til 460.000 i fjor pga forskjellige tilleg som vakt ekstra jobber osv. Har da jobb-tlf firma-bil pc. ikke sats på pc eller kopimaskiner. der er det mye lumske firmaer. gå heller og finne et firma som tar seg av nødvendig elektronikk for næring.

Lenke til kommentar
Hei tenkte jeg kunne fortelle deg om mitt yrke. Har fagbrev som serviceelektroniker. Jobber med sikkerhetsutstyr på nærings bygg. innbrudd/brannalarm og adgang. Har grunnlønn på 375.000 men jobbet meg opp til 460.000 i fjor pga forskjellige tilleg som vakt ekstra jobber osv. Har da jobb-tlf firma-bil pc. ikke sats på pc eller kopimaskiner. der er det mye lumske firmaer. gå heller og finne et firma som tar seg av nødvendig elektronikk for næring.

takker for svar.

lumske firma?

 

liker å drive med pc og reparasjoner, så regner med at det blir dette jeg kommer til å drive med.

Ihvertfall for en stund :)

 

Tar gjerne imot flere meninger/innlegg her

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Tenkte å fortelle min "historie" her jeg også, og gi deg noen råd :)

 

Jeg valgte å gå elektro->elektronikk->serviceelektronikk på videregående fra 97-00. Dette gjorde jeg fordi jeg på den tiden synes det var veldig kjekt å skru å reparere på PCer. Serviceelektronikk hadde den gang (kanskje idag også) et fordypningsfag som het Kontor og data. Dette passet meg midt i blinken, da jeg fikk skru en del PCer og kopimaskiner det siste året.

 

Etter jeg var ferdig med videregående fikk jeg jobb som programmerer, av alle ting, og programmerte i ett år før jeg gikk i militæret. Jeg forsøkte å finne meg jobber på ulike PC-butikker, og i mindre bedrifter i lang tid, men fikk aldri respons engang. Dette var i 2002. Markedet var nok ikke på toppen da, og jeg hadde jo heller ikke fagbrevet..

 

Jeg tok så 1 år på befalskolen, og 1,5 år i lære etterpå for å få fagbrevet som Serviceelektroniker. Fordypningen jeg fikk av Forsvaret var ikke Kontor og Data, men Radio og Tele. Noe som på sin side var en "ny verden" for meg. Dog, veldig spennende.

 

Har i tiden etter jeg tok fagbrevet opparbeidet meg mye kompetanse på nettverk, kabling og infrastruktur. I tillegg til mye kursing innenfor datasikkerhet. Jeg jobber idag med flere IT-prosjekter, implementering og realisering av nye systemer.

 

Jeg har ingen høyere utdanning (jeg studerer økonomi nå) men føler meg vel så kompetent som de fleste ingeniørene jeg møter i jobben min. Realkompetanse og interesse er viktigere enn høy utdanning etter min mening, "knowledge is power" uansett hvordan du lærer, og læringsgraden øker med interessen.

 

Ser at du er veldig interessert i å skru PCer og kanskje du har tatt et studievalg allerede? Jeg er fortsatt interessert i å skru på PCer og hjelpe folk med privat-PCen o.l Likevel, er det kanskje ikke noe du ønsker å gjøre for alltid. Jeg synes det er vel så kjekt å være med innføre nye systemer. Måle kapasiteter, kundebehov, kost/nytteverdier, planlegge nettverksløsninger, rulle ut, teste og se fornøyde brukere tilslutt.

 

Valget jeg tok med å gå Serviceelektronikk angrer jeg ikke et sekund på. Sammen med interessen min for faget, så har jeg mye hardwarekompetanse som jeg bruker til daglig i jobben min. Det å f.eks forstå hvordan mye av elektronikken og signalføringen faktisk fungerer gjør meg tryggere på beslutninger og når jeg skal "selge" løsningen min.

 

Jeg tror du vil gjøre et godt valg om du velger å starte en utdanning som Serviceelektroniker. Men husk at et fagbrev er ikke nok skal man tjene gode penger. Da må det suppleres med arbeidserfaring/interesse eller videre høyskole.

 

Jeg startet en utdanning utifra interessene jeg hadde som 16 åring. Interessene mine utviklet seg stadig i flere retninger, når jeg etterhvert fikk øynene opp for IT-faget. Et fag som bare blir større og større :)

 

Lykke til med valgene dine! :)

Lenke til kommentar

takker for svar.

 

jeg har igjen 1år som serviceelektroniker innenfor data og kontorsystemer (følger den gamle reformen).

liker meg veldig da jeg får skru og feilsøke på maskiner.

blir også en god del software problemer, men er i hovedsak hw jeg interresserer meg for.

 

tar imot flere tips/råd osv her.

 

 

så får vi se hva som skjer om 1 år :)

Lenke til kommentar
Eg trur det med PC-verkstad desverre vil forsvinne på same måte som skomakaren har gjort. PCen blir stadig billigare, og får færre komponentar. Sjå for eksempel på Asus EEE PCen, det er sikkert ingen som gidd å betale for dyre spesialdelar +arbeid for å reparere PC til 2000kr.

 

Telefoner ned til ca 500kr blir reparert der det er mulig, så pc-er til 2000kr blir reparert istedetfor kastet ser jeg på som veldig sannsynlig.

Lenke til kommentar

Jeg er i omtrent samme gata som deg nå virker det som, Marv :) Jeg liker å skru pc, feilsøke både hardware og software og følger en del med på nye komponenter osv som kommer ut. Jeg har gått elektro --> Så et toårig løp på data- og elektronikksystemer, med almennfag ved siden av, så jeg får full studiekompetanse. Jeg hadde tenkt til å starte som lærling nå til høsten, men det ser ikke ut som at jeg kommer til å få det :( Men utifra de andre i tråden her så virker det som om at det ikke gjør så mye, for jeg har også søkt på IT- og informasjonssystemer (treårig Bachelor løp), og om jeg ikke finner meg lærlingplass så blir det til at jeg går der.

 

Men jeg har ikke bare tenkt på det å feilsøke/reparere privat pc'r, jeg har også lyst til å kunne sette sammen pc'ene til alle "gaming gutta" som ikke føler seg helt trygg på å sette sammen pc'n sin selv, være den som bestiller og har de fleste av de nye hardware komponentene som har kommet ut og selge de til alle som vil. Og feilsøke/reparere for de som vil det ;)

 

Mvh Olav B, G ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...