Gå til innhold

FrPs økonomiske politikk


Anbefalte innlegg

Siv har ikke direkte sagt at renta ikke vil gå opp med FrP, men har brukt renteoppgangen mot Kristin Halvorsen. Det forstår jeg ikke helt..

 

Kan ha noe å gjøre med det dobbeltmoralske aspektet ved å kritisere den økonomiske politikken til FRP, samtidig som renteendringer har dukket opp både titt og ofte under den rød-grønne regjeringen. Dette blir bare gjetning. :hmm:

 

Nå er det vel slik at renteøkningen som ligger til grunn nå, har vært ventet og omtalt siden før den rød-grønne regjeringen kom til makten. Per Kristian Foss omtalte og la ut om fremtidig renteøkning da han var finansminister, så hvordan dette kan være dobbeltmoralsk er for meg et mysterium. Det er ganske mange faktorer som spiller inn på rentenivå og det er ikke til å komme bort i fra at Sub-prime krisen må ta noe av skylden, selv om at Norge har gått noe klar av den skandalen grunnet gode oljepriser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan ikke nok makroøkonomi til å delta her. Men - jeg skal stille meg bak FrP sin økonomiske politikk når 85% av landets professorer innen samfunnsøkonomi mener at vi kan bruke 20-30 milliarder i året uten at det blir noe problem.

 

Forøvrig har vi betydelig forbedringspotensiale innenfor effektiv forvaltning. Bare se på hvor lite kunnskap vi får igjen for alle milliardene vi pøser inn i skolesektoren. Det vil være galskap å øke rammene med 5 milliarder uten å legge om prioriteringene i undervisningssektoren - "mer av det som ikke fungerer" vil sjelden være noen god strategi.

 

Jeg har fortsatt til gode å lese kilder som bekrefter påstanden uthevet i illsint rødfarge..

 

Er helt enig i at vi kan gjøre en kjempejobb innenfor forvaltningen. Men for å sette det litt på spissen, så kan man si at vi får eksepsjonelt mye kunnskap igjen for det lille vi bruker av penger på utdanning. Blir feil å sammenligne høykostnadslandet Norge med andre OECD land, som visstnok får mer igjen for pengene sine i denne sektoren. Er nå av den oppfatning at man får det man betaler for, og nå ligger satsningen på barne- og ungdomskoletrinnene på rundt 5 mrd. Det er ikke noe å danne en hurragjeng for…

Lenke til kommentar
Det er her du misforstår. Hvorfor skal man bruke oljepengene kun til å dekke underskuddet i budsjettet? Hvorfor ikke bruke disse pengene til å bygge opp landet slik at det fungerer? Nå er Norge på vei rett ned i avgrunnen i mine øyne, rett og slett på grunn av flere år med håpløs styring sentralt. Det er ren og skjær galskap at barnehagebarn skal være i brakkerigger, at gamle og syke skal ligge i korridorer på sykehus, at folk dør på veiene i Norge på grunn av dårlig veistandard og en av Europas eldste bilparker.

 

Vi bygger jo landet? Det tek tid å få ting i orden. Norge på veg ned i avgrunnen? Ja, vi har jo hamna på andreplass i FN si rangering over flotte land å bu i. Barnehagebarn som bur i brakkerigg? Kommunalpolitisk ansvar. Gamle og sjuke som ligg i korridorar? Ein sjukehusdirektør måtte gå av no fordi den sektoren let seg ikkje styre... (Tredobling av budsjetta sidan 1992 og dei kallar det kutt. Hopp i do, herr sjukehusdirektør. )

 

Folk som daue på vegane? Auken av ulykker følgjer ein høgkonjunktur og er i stor grad sjåfarene sin eigen feil. Vegane vart ikkje plutseleg møk elendige på eitt år, det var sjåførane som i samla gruppe har bestemt seg for å drite seg ut. Samferdsleministeren kan ikkje personleg møte opp og køyre folk rundt.

 

Europa sin eldste bilpark? Ja om du seier det er so, so må det jo vere sant. Og då har absolutt ingenting med eigne ønskjer om fin bil.

 

Ikke nok med det, vi har råd til å bygge opera, for jeg vet ikke hvor mange milliarder, men å gi minstepensjonistene noen kroner ekstra, nei det går ikke.

 

Minstepensjonistar er late. Sit på ræva og bidreg med ingenting. Studentar, samisk reindrift og aleinemødre derimot! Dei står på.

 

Jeg er rett og slett kvalm av det sosialistiske styret vi har hatt i det siste, det er på tide at noen tar i ett tak og kaller en spade for en spade

 

Her har du ein spypose. Ein spade er forresten eit gammalt uttrykk for sverd.

 

FrP har nå gått i spissen, men vi kommer nok til å se det samme som vi bruker, FrP kommer med et forslag som skytes ned, men som de som kupper valget tar æren for noen år etter.

 

Jada, foreslå i hytt og pine uten å ta ei utredning på det. Foreslå det gjerne og vidt og bredt ute i media, med ein gong nokon spør om dette er noko ein burde ta utredning på, so du har vore først ute. Skulle ein drite seg ut på uttalelsen so er ein sjølvsagt ikkje lenger representativ for partiet sin politikk.

 

Dette var det generelle motsvaret.

 

Det må gå an å forstå at et budsjett er en predikasjon på hvilke kostnader man får, det er ikke de faktiske kostnadene.

 

Dette er for ein annan diskusjon.

 

Det FrP altså foreslår er at man øker budsjettet noe, for å løse de problemene sosialistene har latt skure i lengre tid, det er kjernen her, ikke at man bruker 20-30 milliarder mer. :roll:

 

Vi manglar hender og har eit avgrensa tal på ressursar før vi får dyrtid. Peng har vi rikeleg av. "Sosialistane" ventar sannsynlegvis på at folk skal bli arbeidsledige. Merkelege folk, desse raudgrøne, men SP ser jo ut til å lukte på utanlandsk arbeidskraft.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det er her du misforstår. Hvorfor skal man bruke oljepengene kun til å dekke underskuddet i budsjettet? Hvorfor ikke bruke disse pengene til å bygge opp landet slik at det fungerer? Nå er Norge på vei rett ned i avgrunnen i mine øyne, rett og slett på grunn av flere år med håpløs styring sentralt. Det er ren og skjær galskap at barnehagebarn skal være i brakkerigger, at gamle og syke skal ligge i korridorer på sykehus, at folk dør på veiene i Norge på grunn av dårlig veistandard og en av Europas eldste bilparker.

 

Vi bygger jo landet? Det tek tid å få ting i orden. Norge på veg ned i avgrunnen? Ja, vi har jo hamna på andreplass i FN si rangering over flotte land å bu i. Barnehagebarn som bur i brakkerigg? Kommunalpolitisk ansvar. Gamle og sjuke som ligg i korridorar? Ein sjukehusdirektør måtte gå av no fordi den sektoren let seg ikkje styre... (Tredobling av budsjetta sidan 1992 og dei kallar det kutt. Hopp i do, herr sjukehusdirektør. )

 

Folk som daue på vegane? Auken av ulykker følgjer ein høgkonjunktur og er i stor grad sjåfarene sin eigen feil. Vegane vart ikkje plutseleg møk elendige på eitt år, det var sjåførane som i samla gruppe har bestemt seg for å drite seg ut. Samferdsleministeren kan ikkje personleg møte opp og køyre folk rundt.

 

Europa sin eldste bilpark? Ja om du seier det er so, so må det jo vere sant. Og då har absolutt ingenting med eigne ønskjer om fin bil.

 

Ikke nok med det, vi har råd til å bygge opera, for jeg vet ikke hvor mange milliarder, men å gi minstepensjonistene noen kroner ekstra, nei det går ikke.

 

Minstepensjonistar er late. Sit på ræva og bidreg med ingenting. Studentar, samisk reindrift og aleinemødre derimot! Dei står på.

 

Jeg er rett og slett kvalm av det sosialistiske styret vi har hatt i det siste, det er på tide at noen tar i ett tak og kaller en spade for en spade

 

Her har du ein spypose. Ein spade er forresten eit gammalt uttrykk for sverd.

 

FrP har nå gått i spissen, men vi kommer nok til å se det samme som vi bruker, FrP kommer med et forslag som skytes ned, men som de som kupper valget tar æren for noen år etter.

 

Jada, foreslå i hytt og pine uten å ta ei utredning på det. Foreslå det gjerne og vidt og bredt ute i media, med ein gong nokon spør om dette er noko ein burde ta utredning på, so du har vore først ute. Skulle ein drite seg ut på uttalelsen so er ein sjølvsagt ikkje lenger representativ for partiet sin politikk.

 

Dette var det generelle motsvaret.

 

Det må gå an å forstå at et budsjett er en predikasjon på hvilke kostnader man får, det er ikke de faktiske kostnadene.

 

Dette er for ein annan diskusjon.

 

Det FrP altså foreslår er at man øker budsjettet noe, for å løse de problemene sosialistene har latt skure i lengre tid, det er kjernen her, ikke at man bruker 20-30 milliarder mer. :roll:

 

Vi manglar hender og har eit avgrensa tal på ressursar før vi får dyrtid. Peng har vi rikeleg av. "Sosialistane" ventar sannsynlegvis på at folk skal bli arbeidsledige. Merkelege folk, desse raudgrøne, men SP ser jo ut til å lukte på utanlandsk arbeidskraft.

 

Årsaken til at det tar så lang tid er at vi har en meget ineffektiv regjering. Manglende bevilgninger og trenering. Det var ikke måte på hvor fort det gikk å få bygd operaen slik at fiffen fikk en plass å kose seg. Tenk om sittende regjering kunne vært like effektiv i alle saker!

 

Du forstår kanskje ikke at det er det lokalpolitiske er avhengig av sentrale bevilgninger? Når ungene her i byen må ha brakkerigger for å være i barnehagen så synes jeg at det er skammelig at sentrale politikere bevilger milliarder for å bygge en opera, som bare en promille av befolkningen kommer til å ha nytte av. Det er greit at fiffen vil ha en plass å drikke champagne og dyr cognac, men jeg vil heller ta vare på barna i landet først. Det samme gjelder skoler også forsåvidt, de forfaller på grunn av manglende bevilgninger. Ungene sitter å puster i dårlig inneluft og asbeststøv, jeg synes ikke det er særlig holdbart - spesielt ikke i ett av verdens rikeste og beste land å bo i. Best for hvem er mitt spørsmål.

 

Nei, samferdselsministeren kan ikke møte opp for å kjøre folk rundt, men han/hun kan sørge for at veiene er holdbare. Det er regjeringens ansvar at vi sitter her med en av Europas eldste bilparker. Dette skader miljø og er ikke minst en fare for de som ferdes på veiene. Årsaken er ganske enkel, det er kunstig høye avgifter på biler i Norge, den samme bilen koster ca halvparten i vårt naboland Sverige enn her i Norge. Hvor er logikken?

 

Nei, det har ikke noe med mitt ønske om en fin bil å gjøre. Jeg er i fast jobb, men tar buss til og fra jobb. Mest fordi jeg rett og slett ikke har råd til å kjøpe en bil som holder en standard som gjør at jeg kan frakte meg selv trygt, til og fra jobb. Jeg vil ikke sette mitt liv på spill fordi at vi har avgiftskåte politikere.

 

Utredningen er allerede gjort, FrP har jo støtte fra ledende økonomer. Som du kanskje forstår så finnes det ikke noen fasit i slike spørsmål, så her blir det den ene eksperten som forutser ett scenario mens en annen ekspert forutser ett annet scenario.

 

En av årsakene til at vi har mangel på arbeidskraft i dag er jo den skammelige nedprioriteringen av utdanning i dette landet. Sosialistpartiene har fått styre lenge nok nå, det er på tide at noen som kan tenke litt lenger enn bare frem til nesetippen får prøve seg. Skolevesenet har snublet seg fremover i en årrekke nå, vi ser nå konsekvensen av ett slett styre. En årsak det kan være verd å nevne er jo at private skoler får konsesjonsnekt. Når den offentlige skolen ikke klarer å utdanne folk, så hadde det kanskje vært en fordel å la noen andre ta over, men det er sosialistene for selvgode til å innrømme.

 

 

Red.: Riktig nok er denne artikkelen fra 2005, men det er ikke skjedd noen stor forandring siden den tid. Forholdet er fortsatt det samme. Jeg skal gjøre litt mer graving når jeg kommer meg hjem fra jobb for å finne litt utdypende og nyere statistikk på området.

http://forbruker.no/bil/article1077798.ece

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Eg skal prøve å ta for meg samferdsle først. Problemet med norsk vegutbygging er ikkje eit problem som kun har med Norge. Betong, asfalt, stål, og so vidare i det uendelege, blir dyrare grunna kinesisk og andre land sin nye etterspørsel. Folk som arbeidar på anlegg har i dag fleire rettar og sikring enn det besteforeldra våre hadde, noko som gjer arbeidskrafta dyrare. (Spør gjerne rundt med eldre folk kva galskap dei har vore med på for norsk vegbygging. )

 

Det positive er at vi no har maskiner som kan borre seg inn i fjellet, men det kostar å bestille sånt på postordre.

 

Infrastructure: The cracks are showing (Economist)

 

Vi kan ta for oss USA. Dei har køyrt seg fast i for lite planlegging, eit system som favoriserar stort lokalt bilforbruk og krangling imellom ulike statar. Brukarfinansiering (omtrent alt det FrP i Noreg er imot ved samferdslepolitikk) er fråverande og tvingar ein til å ta finansieringa over den føderale staten. Val i USA er dominert av spørsmål om skattelette, noko som reduserar midlar (og hender) til infrastruktur. Investeringane er på eit bunn-nivå i dag.

 

Finansieringa deira av vedlikehaldet har komme på etterskot. Bruer på Highway systemet har kollapsa grunna manglande vedlikehald og ingeniørane der borte meinar vi kan sjå meir av den sorten komme. (Liknande problem ligg i vassverka, og her kjenner kanskje vi nordmenn oss litt igjen; det trengst ei oppgradering rundt om kring for å sikre kvaliteten på drikkevatnet. )

 

USA slit og vil mest sannsynleg måtte løyse problemet med ei blanding av infrastrukturbank, ansvarleggjering, planlegging og norske "sosialistiske" metoder.

 

Når vi i Norge har treige ventelister på å byggje veg, er det dei same problema vi slit med kor mykje arbeidskraft og materialer kostar. Vi kan trøyste oss med at amerikanarane har det minst like gale på nybygging, og vil få det verre når bensinen kostar meir. Deira anlegg for biltrafikk og kollektivtransport er berekna på ein bensinpris som i dag og i framtida er urealistisk. Dei har for få tog og byane deira ligg uten kollektivtrafikk.

 

 

So kva kan vi gjere i Norge? Litt forskjellig, avhengig av politisk farge og politikaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...