Gå til innhold

Fins det elektriske påhengser kraftige nok til en skjærgårdsjeep?


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å søke på nettet, men finner bare puslete småmotorer. Er det virkelig ikke noen som ennå har tenkt på hvor mye utslipp man kan spare ved å bytte ut bensinmotorer med elektriske? For ikke å snakke om penger... Det fins jo både biler og scootere nå (Vectrix, hadde jeg bodd i en by, ville jeg alt hatt en!), så hvorfor ikke kraftigere påhengser? Så jeg kan bytte ut min Yamaha 55-hesters totakter, som driver en 16-fots Taskeladden... :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg vil tro det er fordi markedet er alt for lite. Ikke alle har strøm på båtplassen til å lade batteriet og langt fra alle vil drasse et digert batteri med seg hele tiden.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

De kraftigste Minn Kota el.motorene har litt mindre kraft enn en 2,5hk motor og kan rusle drøyt halvannen time med et 60Ah batteri. I en test jeg leste med 100kg båt (Linder 440 fishing alu) klarte den kraftigste elektromotoren drøyt 3,7 knop mens 2,5 hk bensinmotor klarte drøyt 5 knop. El motoren veide rett i overkant av 12kg, omtrent samme som 2,5hk'en.

 

Et 60 Ah batteri vil jeg tippe veier rundt 20kg (et 100 Ah som jeg har i min båt veier i overkant av 30kg), og 2,5 hk bensinmotoren hadde en innebygd tank på et par liter bensin.

 

Alle disse tallene forteller meg at man må ha en rimelig heftig batteribank, samt en vesentlig kraftigere el.motor for å klare å i det hele tatt nærme seg en bensinmotor - spesielt hvis man ønsker å bevege seg ut mot havet.

Lenke til kommentar

en fordel med elmotor som ingen har nevnt er lyden.. Fantastisk deilig å bevege seg helt lydløst! Fisketurer i innsjøer blir ruinert av motordur..

 

Elmotorer yter ikke spess mye og vekta er et problem, derfor er de også best egnet til ferskvann.. Elmotorer er ofte dårlig beskyttet mot rust også, så de skal helst ikke ut i sjøen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er vel forsatt flere ÅR til du får byttet ut en 55hk påhengs med noe elektsikt som tilsvarer de samme ytelsene og har sånn passelig med batterilevetid... :!:

 

Men det som er tingen på større båter nå er dieselelektsik fremdrift, der har du en eller flere dieselmotorer tilkoplet generatorer som produserer strøm til en elektromotor som driver propellen. Diesel forbuket synker opptil 30% og du slipper propelakslingen og all styøen og arbeidet den fører med seg...

Faktisk så jobber jeg som maskinkadett på en sånn båt nå :grin:

Dette vil vel komme på mindre båter etter hvert, har sett en del større seglbåter som har dette...

Endret av alexsnader
Lenke til kommentar
Men det som er tingen på større båter nå er dieselelektsik fremdrift, der har du en eller flere dieselmotorer tilkoplet generatorer som produserer strøm til en elektromotor som driver propellen. Diesel forbuket synker opptil 30% og du slipper propelakslingen og all styøen og arbeidet den fører med seg...

Faktisk så jobber jeg som maskinkadett på en sånn båt nå :grin:

Dette vil vel komme på mindre båter etter hvert, har sett en del større seglbåter som har dette...

Har du noen dokkumentasjon på dette? For meg høres det helt tullete ut at du kan TJENE på å omforme energien flere ganger? Mener: bevegelse - elektrisitet - bevegelse. Der blir vel en del energi tapt i hver overføring?

Lenke til kommentar

Dokumentasjon? Tja kan jo søke litt rundt på internett og finne x antall linker til deg viss du ikke tror meg...

 

Kan jo selfølgelig være vanskelig for deg som ikke har sett dei forskjellige systmene og bruken av dei for og sjønne det.

Tror du ikke det er tap i propellakslingen og alle lagerene og gjennomføringene den fører med seg?

 

Du kan jo lese litt her:

http://www.marinepowertec.no/go/norsk/fremdrift

 

http://www.mil.no/sjo/kv/start/fartoyene/a...rticleID=156016

 

http://www.skipsrevyen.no/batomtaler/batom...4-2007/997.html

 

Finner ikke noe der det står rett fram om alle fordelene, men du får iallefall se at systemene fins og at det virker.

Lenke til kommentar

Det kan nok stemme det med dieselelektrisk fremdrift. Leste i Teknisk Ukeblad om en buss fra Mersedes som hadde samme løsning.

 

Eletrisk motor som tilsvarer 55 hk finnes nok ikke på markedet enda (selv om det burde gå ann å få like kraftige motorer som de i El-biler),men er det noen som vet om denne eller denne er kraftig nok til å erstatte en 5hk motor.

Endret av fiskegrateng
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har du noen dokkumentasjon på dette? For meg høres det helt tullete ut at du kan TJENE på å omforme energien flere ganger? Mener: bevegelse - elektrisitet - bevegelse. Der blir vel en del energi tapt i hver overføring?

 

 

Strøm er mye lettere og regulere, man fjerner masse drivverk, dieselmotoren kan ligge konstant på det turtallet den er mest effektiv. Ser Caterpillar skal bruke ett slikt system på bulldozere, man sparer ca 20% fobruk og lager ett langt enkere drivverk.

Lenke til kommentar
Blir nok fart på det markedet når oljen begynner å minke. Elmotor-teknologien og batteri-teknologien som kreves for å få det både kompakt nok og kraftig nok finnes jo i grunn.

 

Gjør det?

Man kan ikke sammenligne bil og båt, en båt krever mye energi for og flytte seg. En bil triller ganske lett på flatmark og man har mye energigjenvinning ved bremsing og medbakker som en båt ikke har.

Batteriteknologien er fortsatt latterlig dårlig på vekt/effekt-ratio.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Eg har bere et ord å sei. Virkningsgrad!!! Du må jo sjønne at ved og omforme energi flere ganger vil du tape effekt! Dette fører til at du må tilføre mer for og få det samme ut!!! Enkel teori!!! Tror du skal gå i kontrollromme å spør 2. maskinisten!!!

 

Joda, du har rett der men det er mer ved dette regnestykket enn bare konvertering av energi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...