Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mye eksos - hvit/grå


Jakke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri hørt eller sett at det ryker noe i det hele tatt pga 2 typer olje. Jeg har problemer med og svelge den og jeg har skrudd MYE passat :D

 

Bruker den noe olje eller kjøleveske?

 

Jeg tenker enten toppakning eller turbo. Utifra røyksignalene høres det ut som toppakning og frostveske, men hvis det ikke forsvinner noe frostveske blir den litt vanskelig og forsvare..

 

Smak på det som renner ut av eksosen..

 

Det kan jo hende at det bare er mye kondens i eksosen, men det tror jeg ikke. Det blir isåfall borte etter en lengre kjøretur.

Lenke til kommentar

Turboen, hva kan gå galt og vil det da merkes? Kan det bare være en feiljustering av trykket?

 

For det virker som om choken henger litt, og det gis kanskje for mye bensin til motoren også (justering der også)

 

Så det er noen av de fire som er grunnen eller alle da... Men jeg tipper (selv om det er dyrt å fikse) toppakninga

 

Jeg har aldri hørt eller sett at det ryker noe i det hele tatt pga 2 typer olje. Jeg har problemer med og svelge den og jeg har skrudd MYE passat :D

 

Bruker den noe olje eller kjøleveske?

 

Jeg tenker enten toppakning eller turbo. Utifra røyksignalene høres det ut som toppakning og frostveske, men hvis det ikke forsvinner noe frostveske blir den litt vanskelig og forsvare..

 

Smak på det som renner ut av eksosen..

 

Det kan jo hende at det bare er mye kondens i eksosen, men det tror jeg ikke. Det blir isåfall borte etter en lengre kjøretur.

 

Ja, forresten. Det var tomt når jeg starta idag, etter at bilen hadde stått i ro i cirka 8 timer...

Lenke til kommentar

Huskeregler:

• Svartrøyk: For fet bensinblanding (billig justeringssak)

• Blårøyk: Olje i forbrenningsrommet (slitt motor, sprukket toppakning, sprukket topplokk eller sprukket motorblokk)

• Hvitaktig eksos: Vann i systemet, ofte også vann i oljen (sprukket toppakning eller sprukket motorblokk)

 

Å blande ulike oljetyper er helt uproblematisk og kan ikke føre til kjemiske reaksjoner, de som hevder sånt har ikke filla peiling på olje.

   Såkalt syntetisk olje fremstilles ved å varme opp vanlig mineralolje til molekylbindingene delvis går i oppløsning og deretter kjøle oljen ned igjen på en sånn måte at oljemolekylene blir lengre og alle blir like lange, derved oppnår man bedre smøreegenskaper. Men egentlig er syntetolje altså kun en lett endret mineralolje.

   Blander man syntetolje med en mineralolje, så får blandingen egenskaper som ligner på mineraloljen. Jeg har mine opplysninger fra kjenninger som jobber i motoroljebransjen.

Lenke til kommentar

Okei, skal få naboen min, som jobber som mekaniker både profesjonelt og driver med det som hobby til å se på det...

 

EDIT: Og han som fylte på olje og sa det hadde fått hørt det fra en som jobba hos VW som mekaniker :S Vet ikke hvorfor... Men uansett, tror det er toppakninga som er gåen...

Endret av Seruka
Lenke til kommentar
Det renner også fra eksosen nå... Jeg lurer på toppakningen...

 

 

Grunnen til at det renner fra eksosen er at katalysatoren omdanner NOx gasser til H2O. Helt Normalt. Følte bare at jeg måtte tilføye det :p

 

Def. toppakning vil i de aller fleste tilfeller avdekkes ved hvit eksosrøyk og, avhengig av hvor den er defekt, i noen tilfeller gi oljen en grå farge. Dette kan du ofte se bare ved å dra opp peilepinnen.

Lenke til kommentar
Bare slett tråd

Nix. Vi andre deltagerne i tråden nekter noen å slette denne tråden. Det er ikke vår skyld at trådstarter lager flere tråder om det samme temaet.

 

 

Faen for en idiot du er?

 

Jeg ba mods slette eller sperre for jeg skal sammenføye to tråder med spørsmål som jeg har!

Beklager at jeg ble litt sur.

 

Det jeg mente var at jeg vil at alt med denne bilen heller skal spørres og svares i en annen tråd da dette er det muligens dummeste kjøpet jeg har gjort noen gang. Toppakning, dårlig katalysator, oljelekkasje, dårlige bremser... u name it, I dont have it

 

Bare slett tråd

Nix. Vi andre deltagerne i tråden nekter noen å slette denne tråden. Det er ikke vår skyld at trådstarter lager flere tråder om det samme temaet.

 

 

Faen for en idiot du er?

 

Jeg ba mods slette eller sperre for jeg skal sammenføye to tråder med spørsmål som jeg har!

Beklager at jeg ble litt sur.

 

Det jeg mente var at jeg vil at alt med denne bilen heller skal spørres og svares i en annen tråd da dette er det muligens dummeste kjøpet jeg har gjort noen gang. Toppakning, dårlig katalysator, oljelekkasje, dårlige bremser... u name it, I dont have it

 

Bare slett tråd

Nix. Vi andre deltagerne i tråden nekter noen å slette denne tråden. Det er ikke vår skyld at trådstarter lager flere tråder om det samme temaet.

 

 

Faen for en idiot du er?

 

Jeg ba mods slette eller sperre for jeg skal sammenføye to tråder med spørsmål som jeg har!

Beklager at jeg ble litt sur.

 

Det jeg mente var at jeg vil at alt med denne bilen heller skal spørres og svares i en annen tråd da dette er det muligens dummeste kjøpet jeg har gjort noen gang. Toppakning, dårlig katalysator, oljelekkasje, dårlige bremser... u name it, I dont have it

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...