Gå til innhold

Her er Dells nye bedrifts-bærbare


Anbefalte innlegg

Nå har jeg kun prøvd en av XPS laptop modellene til dell.. 12" sak, og jeg var LITE imponert over akkurat den modellen (mulig resten i XPS serien er bedre). Klumpete sak med klakkete tastatur og subjektive inntrykket var at den ikke var like robust og stabil.. XPS ville derfor vært utelukket som en bedriftspc, men nå er det heller ikke målgruppen. Latitude serien derimot <3

 

Latitude har jeg forsåvidt alltid vært veldig fornøyd med det (Har et sett med 4år gamle Latitude D505 som fremdeles durer og går). Det har klart vært ting som har gått føyken, men når man har et sett med bærbare som har masse forskjellige brukere, så skulle det bare mangle om ikke en og annen del på en av maskinene ryker (mest taster som har gått i stykker etter dårlig behandling). Til sammenligning hadde vi et sett med zepto maskiner hvor halvparten hadde så mye feil etter 3-4år at de var ubrukelige.

 

Mange selvbyggere har opp gjennom tidene dratt seg i håret pga dells løsninger på stasjonære. Men om man er selvbygger kjøper man ikke ferdig-pc.. ellers har man bare seg selv å takke..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ville ikke hatt dell om jeg fikk det kastet etter meg. har hatt 1 stasjonær dell pc en gang. og det var nokk. hadde nokk problemer med den ;p

Vel, kan vel neppe bedømme hele Dell-merket på grunnlag av en problematisk maskin vel? Faren min har kjøpt en del Dell-maskiner opp gjennom årene, og alle har fungert ypperlig i mange år.

Faren til Snorre har hatt noen Dell-maskiner i årenes løp ja. Både stasjonære og bærbare, og jeg har brukt dem til både profesjonelt og privat. Kjøpte den første i 1992 eller '93 tror jeg. Jeg har - bank i bordet - ikke hatt noen problemer med noen av dem. Rettere sagt, problemer som skyldes maskinvare eller byggekvalitet. Noe software-kluss har det nok vært, men det med slikt jeg har installert i ettertid. Nå sitter jeg på min 3-4 år gamle XPS2 slepbare, og den fungerer utmerket fortsatt. Jeg har en enda noen år eldre Dell server som gikk i årevis - bokstavelig talt - uten omstart.

 

Jeg har ingen problemer med å anbefale Dell til andre. Nå skal det sies at jeg har kunder som ikke er like fornøyd, spesielt med driftssikkerheten på Dell servere. Men de kan ha vært uheldige, akkurat som jeg har vært heldig.

 

Problemet med Dell for selvbyggere var at de hadde proprietære kontakter på en del av kortene på 90 tallet. Det er lenge siden nå. Siden 2003 har de brukt standarder på alt, men dårlig rykte er vondt å bli kvitt.

 

Latitude kan fort bli et alternativ når jeg skal bytte ut XPS'en. De nye modellene ser meget tiltalende ut. Men jeg vurderer også å kjøpe en Mac bærbar, så kan jeg kombinere Windows og OSX. Linux er pr. idag ikke så viktig for meg, siden ingen av mine kunder bruker det, men det kan fort endre seg.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Javisst, men det er dumt å forkaste noe på grunn av en enkeltstående dårlig erfaring. Om den første pizzaen du får på Peppes er kald og smakløs kan du selvsagt si at du aldri vil gå der igjen, men hva om du går der allikevel og de neste 10 gangene får du de beste pizzaene du har smakt?

 

Jeg har hatt minst 10 Mac'er i årenes løp. Den første måtte på verksted 2 ganger den første uken. Jeg kunne selvsagt sagt at Mac er noe dritt og at jeg aldri vill hatt noen flere. Men den neste var helt fin, og en av de neste - en SE/30 - var kanskje den beste PC'en jeg har hatt noen gang.

 

Vil du ikke ha Dell mer så er det helt greit, men din dårlige erfaring sier ikke så mye om kvaliteten på dagens Dellmaskiner, eller Dell sånn generelt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Dells forhold til AMD har vært en berg- og dalbane. Dell har solgt - og selger - frenmdeles AMD-baserte maskiner der det gir mening for dem. Her er noen eksempler på maskiner fra ulike modellserier med AMD:

 

Vostro

Inspiron

Latitude

Optiplex

Poweredge rack server

Poweredge tårnserver

Mer Poweredge

 

Puma-plattformen er helt ny, og det er ingenting som sier at ikke Dell vil bruke Puma etterhvert. Hvis det viser seg at den holder hva den lover. Dell er sjelden de første til å levere ny teknologi, de foretrekker erfaringsmessig å vente til den er uttestet. 3D ytelse er ellers ikke alfa og omega her i verden, i hvertfall ikke på bærbare business-PC'er som Latitude. Og snakker vi om arbeidsstasjoner så kan man jo utmerket godt kombinere Intel med high end grafikk-kort.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Feil i spesifikasjonene?

 

Hvis du sjekker spesifikasjonene til E4200/4300 her:

http://www.dell.com/content/products/produ...;l=en&s=bsd

eller her (norsk):

http://www1.euro.dell.com/content/products...;l=no&s=pad

 

Og sammenligner med spesifikasjonene her:

http://www1.euro.dell.com/content/products...;l=no&s=pad

 

Så står det på at den leveres med 1 GB DDR3 RAM, med inntil 5 GB DDR3 maks. på de øverste linkene, mens den nederste står det inntil 4 GB DDR2... Og de nevner ikke SSD engang. Dell som er sløvpeiser, eller?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...