Gå til innhold

Merker hunder når de har løpt nok og burde stanse?


Anbefalte innlegg

Tenkt over det noen ganger. For meg virker det som om hunder kan løpe til de stuper, og at det er eieren som må se når det er nok.

 

Ikke at de løper seg til døde, men at de vil være så utslitt at man nesten kan bli bekymret.

 

Varierer fra rase til rase?

Endret av Blindgate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en hund som ikke vet å begrense seg selv. Jeg har sett henne tvinge seg selv videre når hun halter helt til hun klarer å komme seg opp i galopp, og hun går gjerne fem timers tur selv om det fører til at hun er stiv og halter i tre dager etterpå. Så vi må passe på og begrense for henne.

Lenke til kommentar

Halvgærne hunder holder seg selv med selskap ganske lenge faktisk.

Min må underholdes. Kan løpe i en evighet, og elsker å leke med pinne. Men han blir så gira av det. Nærmest pinnegal. Så vi skal kjøpe oss en ball, eller kong.

 

Når han er løs på tur springer han stort sett hele tiden. Alltid noe å lukte på. I varmt vær tar han det litt mer kuli.

Lenke til kommentar
Men hvorfor stoppet du ikke pinneleken? De blir værre av å leke med den.

 

Ser at mitt forrige innlegg ikke er formulert på verdens beste måte. Selvfølgelig stoppet jeg når jeg så at hunden holdt på å svime av! Men hun var ikke interessert i å stoppe, og kunne holdt på lenge til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Ja, de kan la være å ta hensyn til seg selv. Aussien til PsychoLynx her inne løp jo på seg sånn halvveis heteslag da været var som "verst" (?).

Så man bør følge med dersom man har en hund som kan finne på sånt. Litt mindre sjans for at det skjer med en slapp ulvehund feks :p

Ja, Bridie gikk på en smell med dette i sommer...

 

Jeg har prøvd å slite henne ut med å kaste ball før, det var på høsten, og vi drev LENGE, og det var tilslutt jeg som ikke gadd å kaste mer, før bikkja ble lei.

 

Men i sommer så hadde vi først vært ute med noen hunder så hu fikk leke i elva og bade og herje der, så trente vi bittelitt agility, før jeg møtte noen andre venner med hunder. Hundene lekte i 15 min kanskje, før vi hentet ball-kastern og kastet litt til dyrene. Men etter kort tid falt Bridie sammen og bakbeina hennes funka ikke i det hele tatt. Nerver og alt var helt fjerne. Men tiltross for at bikkja ikke klarte å stå selv, og bare ristet i bakparten, så ble hu helt gal og SKU ha ballen da vi kastet den for å få de andre hundene litt på avstand. Hu kastet seg fremover og jeg måtte fysisk holde henne tilbake for at hu ikke sku tryne seg over grusbanen.

 

Vi kastet oss i bilen, reiste hjem til min venninne, dynket bikkja i vann, la våte håndkler på henne, og 30 min etterpå klarte hu å gå noenlunde normalt. 1 time etter hu falt sammen hoppet hu fint ut av bilen.

(ja vi snakket med veterinæren også)

 

Nå har jeg lært at i varmen må JEG begrense Bridie... Men der hu herjer med andre hunder, vi løper på tur eller annet UTEN ballkasting, regner jeg med bikkja begrenser seg selv. Iallefall så lenge jeg VET hu har tilgang på vann.

Men vi har kjøpt kjøledekken nå som jeg kommer til å bruke på hu neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...