Gå til innhold

Kommentar: Når er en hacker en cracker?


Anbefalte innlegg

Media = underutdannet folk. De vet ikke forskjellen mellom en hacker og en cracker. Og er så full av seg selv at de ikke kommer til å ta i bruk rett ord betydning selv om de lærer. Patetisk, er gla eg ikke leser aviser av type vg,ba etc.

 

Kan forsikre deg om at majoriteten av norske journalister og reportere har høyere/lengre utdannelse enn gjennomsnittet her i Norge. De _fleste_ kan også ett og annet om rettskriving, og større seriøse aviser inneholder svært skjelden skrivefeil av alvorlig karakter.

 

så har en gjerne noen omganger med korrekturlesning, stavekontroll i de fleste skriveprogrammer osv osv osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm.. er dette hack eller crack? :-)

//

program ErtaBertaGhislerr;

uses

Windows, Messages, shellapi, SysUtils;

{$R *.res}

var h, hh : Thandle;

p : TPoint;

b : PChar;

i : Word;

xPos: Word;

xParam: string;

xFil: string;

begin

xParam := '';

if ParamCount > 0 then

begin

xPos := Length( ParamStr(0) );

xParam := Copy( CmdLine, xPos, Length(CmdLine) );

end;

xFil := ExtractFilePath(ParamStr(0)) + 'Totalcmd.exe ';

if ShellExecute( 0, nil, PChar(xFil), PChar(xParam), nil, SW_SHOWNORMAL) > 32 then

begin

i := 0;

repeat

Sleep(50);

hh := FindWindow( PChar('TNASTYNAGSCREEN'), nil);

Inc(i);

until (hh > 332) or (i > 400);

if i >= 400 then Exit;

GetMem(b, 256);

i := 0;

repeat

Sleep(50);

p.X := 226 + 1;

p.Y := 199 + 1;

Windows.ClientToScreen( hh, p);

h := WindowFromPoint(p);

b[0] := #0;

GetWindowText( h, b, 10);

inc(i);

until (i > 400) or ((Length(string(b)) = 1) and (string(b)[1] in ['1'..'3']));

if i < 400 then

begin

h := FindWindowEX( hh, 0, PChar('TNotebook'), nil);

h := FindWindowEX( h, 0, PChar('Tpage'), nil);

h := FindWindowEX( h, 0, PChar('Tpanel'), nil);

h := FindWindowEX( h, 0, nil, PChar('&' + string(b)));

PostMessage(h, BM_CLICK, 0, 0);

end;

FreeMem(b, 256);

end;

end.

//

 

-hilsen krakkesen :-)

Lenke til kommentar
Eg er uenig i endel synspunk om bruken av hacker,cracker etc.

 

Det er tydelig at bryken av uttrykka endra seg over tid, men på slutten av 80tallet når eg begynte med data betydde hacking en som omgikk et (sikkerhets)system medan en cracker var en "kodeknekker" som braut DRM, kryptering el.l

 

DVS. Hacker som prøver eller greier å bryte seg inn uten å måtte dekode krypterte eller forvanska data er en Hacker!

En som gikk igjennom maskinkode eller brukte matematiske modellar for å bryte en beskyttelse er en Cracker.

 

En crack til spill er derfor laget av en cracker.

 

Phreaking var ikkje et kjent uttrykk men Blue box'ing var velkjent.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_box_(phreaking)

 

Meininga har endra seg, men folk som seier "hacke på tastaturet" burde bli skutt i nøttene med armbrøst! :ph34r:

 

Helt enig med du!

 

Godeste Andre Kris Dahl fremstår som noe arrogant i meningene sine "Alikvel vet vi med gode IT-kunnskaper at cracking er det korrekte begrepet"

 

Jeg har akkurat samme oppfatning som du. Mulig Andre ikke har vært med historien lenge nok. Og utrykkene har nok endret seg over tid. Derfor vil nok mange hackere fremdeles ikke like og bli stemplet som crackere. F.eks de hacker seg inn i et system, bryter dermed loven, men har ingen hensikt og ødelegge noe, bare en idialistisk tanke om informasjonsfrihet eller noe, med deretter og uønsket bli stemplet som cracker.

 

Fra Cisco: "Hackers break into computer networks to learn more about them. Some hackers generally mean no harm and do not expect financial gain. Unfortunately, hackers may unintentionally pass valuable information on to people who do intend to harm the system. "

 

Ifølge artikkel-forfatter, så tar da Cisco feil.. Hvem har rett?

Lenke til kommentar

Med fare for å bli flamet her, må jeg si meg (delvis) uenig i artikkelen. Det er forsåvidt riktig den definisjonen artikkelforfatteren hevder, men det er en definisjon som er endret siden begrepene oppsto i dataverdenen på slutten av 70-tallet. Hovedårsaken heter Eric S. Raymond. Da han vokste fra kvisestadiet og ønsket å ta avstand fra det negative imaget "hacker" hadde, relanserte han begrepet "cracker" i ny innpakning for å skille de gode (han selv og kameratene) fra de onde (han selv og kameratene seks måneder tidligere). Omtrent som når Pål Steigan & Co. fant ut at det ikke var kosher å heie på Pol Pot lengre og prøvde å ro i land den ene flaue unnskyldningen etter den andre.

 

Det gamle "cracker"-begrepet betød å hacke seg inn i spill og bryte kopibeskyttelsen. Dette har medført at vi har mistet en nyanseforskjell vi hadde før. Nå har vi ikke lengre en gyldig betegnelse på folk som bryter kopibeskyttelsen i spill. Istedet har vi bare crackere, og de gjør alt mulig ulovlig. Og så hackerne da. De snille, dyktge og kreative programmerene. Så totalt sett er de nye definisjonene en radbrekking av begrepene, etter min mening. Det har skjedd en forflatning av språket etter at nyanseforskjellen forsvant.

 

I tillegg vil jeg hevde det er forkastelig å endre definisjoner, dersom de ikke er påviselig feil - noe de ikke var i dette tilfellet. Det riktige er å etablere et nytt begrep og la de gamle være i fred. Det var det Eric S. Raymond burde gjort, men han var altså mer opptatt av å pynte på sitt eget image enn å gjøre noe riktig.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Da har du fortsått feil Sam_Oslo.

 

Men uansett, selv om jeg er enig med artikkel forfatter må jegvi akseptere at f.eks. media bruker hacker om en person som foretar destruktive handlinger, kontra en programmerer eller HW-designer for omgår/løser et problem med en genial bruk av eksisterende metoder, eller via en helt ny (genial) løsning.

Ordet HACK har alltid betyd flere ting, og blitt brukt i flere forskjellige områder. Det beste vi kan håpe på er at media også bruker hacker om "de snille" som "de slemme" og gjør det klart hvem som er hvem i resten av artikkelen/repotasjon/etc.

 

BTW. Hacker strekker definitivt seg over i hardware delen også.

The Woz er en av de fremste hacker-"guruene" og gjorde store hacks på maskinvare nivå.

Lenke til kommentar
Tydelig at artikkelforfatter ikke har allverdens kjennskap til det han skriver om. Det er nemlig ikke bare media som omtaler det han kaller "cracking" som "hacking". Det gjør også konsekvent hackerne selv, både de dyktige og de mindre dyktige.
Det spørs hvilke cracker/hacker-leire du er i. Som jeg har påpekt før; de som bryter seg inn på websider kaller seg hackere, og de som bryter kopibeskyttelser osv kaller seg crackere. Kunne gjerne gitt mange (forholdsvis uskyldige) kilder, men det er typisk nok ikke lov pga. et ganske overbeskyttende og tåpelig regelverk her på forumet.
Lenke til kommentar

Sendte såørsmålet til språkrådet, og fekk dette til svar:

 

 

Viser til ein artikkel på hw.no vedrørande begrepa hack og crack, og ser meg einig i at det har vorte ein slags standard i å missbruke desse orda i ulike samanhengar.

http://www.hardware.no/artikler/naar_er_en...ker/54806?pid=2

 

Min definasjon på hacking og cracking er lik den som blir definert i denne artikkelen og det som blir sagt i diskusjonstråden til artikkelen.

 

Men så blir spørsmålet. Kven har rett? Fagfolk og ekspertar innan IT-bransjen, eller folk flest?

mvh N.N.

 

 

Språkrådet svarer:

==================

Dette er ein gammal diskusjon som Språkrådet ikkje kan gjere slutt på. Kva som er rett når det gjeld tydinga til ord i allmennspråket, er det språkbrukarane som avgjer, ikkje vi. Det er også slik at eit ord kan vere i bruk både i allmennspråket og i fagspråk, men ikkje med nøyaktig det same innhaldet. I allmennspråket blir gjerne tydinga vidare og mindre presis enn i fagspråk. Det er dessutan slik at ord som er lånte inn frå andre språk, lett får ei trongare tyding i det lånande språket enn i "givarspråket", jf. t.d. "kjeks", som kjem frå eng. "cakes".

 

Nedanfor limer eg inn eit tidlegare spørsmål med svar om det same temaet.

 

 

Med venleg helsing

N.N.

22 54 19 50

sprakradet.no

 

 

Observatoriegata 1 B

NO - 0254 Oslo

www.sprakradet.no / www.språkrådet.no

 

 

 

Hei,

 

Jeg underviser i data, og føler naturlig nok et visst behov for å bruke de rette norske begrepene på ting og tang.

 

Jeg ser at ordet hacker brukes ofte på norsk om folk som begår ulike kriminelle handlinger relatert til IT (datasnoker?). digi.no skriver eksempelvis om en "telefonhacker" i en artikkel

(http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/te20011127151631_er_92677500). Betyr ikke ordet hacker egentlig noe sånt som kløpper på engelsk? Har ordet i utgangspunktet den negative betydningen vi tillegger det på norsk? Hva med ordet cracker, blir ikke det brukt om de som knekker passord og kopibeskyttelser m.m.? Hva er de rette begrepene på norsk?

 

Med vennlig hilsen

NN

Senior opplæringskonsulent

 

 

Språkrådet svarer:

 

Det står strid om bruken av "hacker" om folk som knekker passord,kopibeskyttelse osv., også i engelsktalende land. De fleste aviser og andre medier i land der ordet er i bruk, benytter "hacker" også om personer som utøver ondsinnet eller kriminell datavirksomhet. Blant mange datafolk er denne bruken ikke godtatt. I slike kretser holder man "hacker" for å være en udelt positiv betegnelse, en hedersbetegnelse, slik som ditt ypperlige ord "datakløpper" angir.

 

På Språkrådets vevsider finner du bl.a. listen "På godt norsk", som inneholder forsalg til norske avløserord for engelske "importord". Der er "hacker" oppført som "datasnok, datasnokar/datasnoker". Dette kan under tvil godtas, selv om etterleddet "-snok" til dels fører

tanken i retning av noe uredelig. Samme sted er "hacking" oppført med avløserne "datasnoking, kodeknekking". Det siste avløserordet av de to er etter min mening feilaktig og ikke dekkende.

 

Selv kunne jeg tenke meg å bruke en positiv betegnelse som "datafrik", "datakløpper" e.l. som avløser for "hacker". "Cracker" burde tilsvarende koples med negativt ladede avløserord som "datavandal", "datainnbryter", "kodeknekker" e.l. Ordet

"datakriminell" kan ikke benyttes, for det favner videre. Også økonomiske forbrytelser, seksuelle overgrep (f.eks. pedofil virksomhet) osv. på Verdensveven må betraktes som "datakriminalitet". En "hacker" er mao. ikke en datakriminell, mens en "cracker" og en "telefonhacker" (også kalt "freaker" på engelsk) uten tvil er det.

 

Språkrådet er i ferd med å utvide og revidere en annen liste på vevsidene, nemlig "Dataordliste". Det er ennå ikke helt klart hva som vil skje med de to aktuelle ordene der. Personlig mener jeg som nevnt at "kodeknekker" for "hacker" må strykes og heller

 

anvendes for "cracker". En annen mulighet er å gi ordene norsk skrivemåte, altså "hakker" og "krakker". Ingenting er imidlertid avgjort ennå.

 

Nedenfor finner du noen aktuelle definisjoner som er kopiert fra PCWorld Norges nettversjon av "Mitt dataleksikon" (<http://www.pcworld.no/dataleksikon>). Som du ser, er det særlig betydning 1) av "hacker" som åpner for sammenblanding med "cracker" (og "phreaker").

 

 

hacker: "ofte blandet sammen med phreaker og cracker (særlig av pressen). En h. er i motsetning til en cracker ikke nødvendigvis å anse som en kriminell person (så fremt han i betydning ikke misbruker den informasjonen han er i besittelse av). To betydninger: 1) Person som ved hjelp av en PC og telenettet forsøker å skaffe seg (urettmessig) tilgang til datasystemer. Av mange datafriker en vel ansett person som utnytter og presser maskin- og programvare til det ytterste.

2) Svært entusiastisk data- eller programmeringsekspert som (""hacks away"") skriver programmer i lavnivåspråk (f.eks. assembler).

3) En ekspert på et spesielt program eller datasystem,

en person som liker å utforske datasystemene og finne ut mest mulig om disse -- i motsetning til folk flest som kun ønsker å lære seg det mest nødvendige."

 

cracker: 1) en som bevisst fjerner kopibeskyttelse på programvare for å piratkopiere dem. I de fleste miljøer ansett som en kriminell person.

2) En, vanligvis kriminell, person som bryter seg inn i datasystemer. Se phreaker og hacker.

phreaker: en person som benytter mye tid på å finne ut så mye som mulig om et telefonselskap og hvordan deres tjenester virker. Hensikten er gjerne å stjele

tellerskritt ved å benytte denne kunnskapen. Ofte blandet sammen med begrepet hacker. Se cracker og hacker.

 

Her er dessuten en fjerde dataterm, hentet fra en engelskspråklig nettside:

 

Question 1: What is a lamer?

 

A lamer is an individual who doesn't care how a particular program or operating system works but only cares if it does; they wrongly assume that as they

can use the program / OS, they can maintain, support and generally fix things if and when they go wrong.... When things do go wrong (and generally they do), these people ask others for help; all the time maintaining that they REALLY do know what needs to be done to fix it; but they can't be bothered to fix it themselves....

 

Jeg håper dette er et svar som inspirerer deg til videre innsats for god og riktig dataterminologi.

 

Endret av gjbuset
Lenke til kommentar

Svaret fra språkrådet passet rimelig bra til den oppfatningen jeg har gjort meg.

 

En hacker gjør ting som i utgangspunktet kan være ulovlig, som f.eks. å bryte seg inn i et datasystem, men for å lære mer, ikke bruke informasjonen han kan hente ut eller skaffe til kriminelle handlinger.

 

En cracker bryter seg inn i systemer for å hente ut eller endre ting til hans fordel eller på en måte som gjør at han kan tjene på det.

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...