Gå til innhold

Straff for å tyvkoble strøm?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

En sikring gikk i hybelen min forleden dag, og da jeg skulle legge den inn igjen så jeg at hybelverten har koblet seg på inntaken foran hovedsikringen. Det var heller ikke plass til noe deksel av noe slag foran hovedsikringen for at koblingene hans tok så mye plass.

Noen som vet hvilken straff han kan få av dette? Bør jeg varsle strømleverandør, eller vil de finne det ut selv? Er i grunn bare mest nysgjerrig hvilke straffer dette kan medfølge, da jeg ikke ønsker å leve uten strøm om det skal være en del av straffen.

 

-Roger

 

Edit:

 

Koblingene er foran måleren, og ikke hovedsikringen som jeg skrev. Tok en ekstra titt.

Skal få lastet opp et bilde så fort jeg får tak i noe jeg kan ta et bilde med.

Endret av monsenroger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Roger!

 

Strømleverandøren vil nok ikke koble ut strømmen, men huseier kan vente seg en saftig bot, samt krav på tapte strømutgifter. Men for å være helt sikker på at han faktisk har tyvkoblet så bør du se etter om plomberingen på måleren faktisk er fjernet. Plomberingen er vanligvis en metalltråd som sikrer dekselet. Dersom han har koblet seg inn foran måleren er det ikke bare ulovlig, men også ekstremt farlig dersom koblingene går direkte på forbruk uten vern. Har han koblet seg til etter måleren, så er det fremdeles ekstremt farlig dersom det ikke er vern etter koblingen hans, og fremdeles ulovlig dersom han har gjort det og ikke en autorisert elektriker. Dersom koblingene før hovedsikringen er synlige (altså kobberdelen av lederene) så er det også veldig skummelt og ikke minst svært ulovlig.

 

 

Strømleverandøren vil sansynligvis finne det ut dersom de merker at forbruket er lavere en tidligere, eller unormalt lavt i forhold til størrelsen på huset.

Vil på det sterkeste anbefale deg å rapportere dette.

 

Lykke til =)

Lenke til kommentar

La det gå.....

ikke ditt problem.. ;)

 

Men jeg hadde nok latt husverten fått vite det da du sikkert burde få mindre leie da jeg regner med at strøm er

inkludert i leia di..

diskuter deg frem til en løsning med han. ^^

du kan jo ikke bli straffa for det uansett.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke å ta plomberingene på måleren for å stjele strøm, det holder at man henter strøm rett fra hovedsikringen som kun i meget skjeldne tilfeller er plombert.

Men det er en viss brannfare med dette om koblingene ikke er bra, dette koblingspunktet er tross alt utsatt for hele belastningen til huset så en dårlig kobling her er mere fatal en en kobling på en lavt belastet enkeltkurs.

Lenke til kommentar
Man trenger ikke å ta plomberingene på måleren for å stjele strøm, det holder at man henter strøm rett fra hovedsikringen som kun i meget skjeldne tilfeller er plombert.

Men det er en viss brannfare med dette om koblingene ikke er bra, dette koblingspunktet er tross alt utsatt for hele belastningen til huset så en dårlig kobling her er mere fatal en en kobling på en lavt belastet enkeltkurs.

 

Sikringer i skap utenfor -> Kabel til hus -> Måler -> Hovedsikring ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke slik det legges opp.

Med måleren som for øvrig maks takler 63A på everkstes 100-125A og i verte fall 500A kortslutningsvern høres litt farlig ut spør du meg.

 

Vanlig fremgangsmåte er kortslutningsvern ute i K kasse-> overbelastningsvern -> måler -> kurssikringer.

Men Everkene kan forlange plombert avdekning for hovedsikringen om de skulle bli paranoide nok, noe de også gjør av og til og det ville sette en effektiv stopper for strømmstjeling rett ut av hovedsikringen.

Lenke til kommentar

Dette er absolutt trådstarters problem siden han bor i samme hus og blir i høyeste grad påvirket ved evnt feil eller sanksjoner.

 

Eg ville opplyst huseier om du ikke var interresert i å leve med den rissikoen som det medfører at han har tjuvkoblet og gitt han beskjed om å ordne opp i det via en autorisert elektriker. Eller så flytter du ut OG gir beskjed til kraftselskapet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Den som har sitt navn registrert som abonnent på måleren er den ansvarlige. Hvis du har overtatt abonnentet på måleren ville jeg sagt ifra til leverandør fortest mulig, fordi da tviler jeg på at de straffer deg for det. Hvis det er hybelverten som er abonnenten er det ikke ditt problem, men vil være lurt å si fra uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...