Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tordenværet tok livet av PCen. Sikringen går når jeg setter i støpselet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel sikkert PSUen som har tatt kvelden, men vet noen her hvordan jeg kan finne ut hva som er ødeagt på den?

Har ingen andre PSUer å sette inn i den, i hvert fall ikke enda.

Som sagt, sikringen går når jeg setter i strømkontakten til PCen. Jeg har ikke tatt den frem enda for å se inni den enda. Ville spørre om råd først.

Er det stor sjanse for at Harddiskene også har tatt kvelden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, pg.a sikringen går så er nesten garantert PSUen din gåen, så den må du nok forberede degpå å bytte ut først av alt.

Hva det gjelder de andre delene, så er det i grun helt umulig å si får du har en ny PSU og kan teste med den. Lynet kan ta alt eller ingenting i en maskin pg.a det er så uforutsigbart, men heldigivs så er det som regel bare PSUen som ryker først og fremst. Ved mindre du ser tydelige fysiske brennmerker på komponentene inni så er det nok ikke så mange andre måter å sjekke de andre delene på enn å test med en ny PSU.

Mitt råd er: kjøp/lån en PSU og test med den. Sansynligvis vil ting da starte opp. Hvis ikke, så har du en lang og møysommelig jobb forran deg dersom du skal prøve å finne ut hva som er gåent og hva som ikke er. Hvis hovedkortet fremdeles er i live såfår du kanskje noe error-beeps du kanforholde deg til.

-Stigma

Skrevet

Ok. Får se om jeg får tak i en brukt PSU i nærheten. Gidder ikke bruke mye penger på PCen, vurderer å skifte den ut snart uansett.

Sikkert et dumt spørsmål. men om det er noe galt med komponentene inne i PCen, kan de gjøre slik at den nye PSUen også blir ødelagt?

Skrevet

Alt er mulig når lyn er involvert, men jeg vil si at det er meget usansynlig. Hvis noe mer en PSUen er skadet så er som regel hovedkortet det første som ryker, og da starter neppe PSUen opp i det hele tatt i så tilfelle.

-Stigma

Skrevet
Sikkert et dumt spørsmål. men om det er noe galt med komponentene inne i PCen, kan de gjøre slik at den nye PSUen også blir ødelagt?

Det kan ikke utelukkes ... Derfor hadde det vært greit om du kunne prøve med en PSU som det "ikke er så farlig med".

Du kan jo også vurdere å først ta ut harddisken(e) og montere de(n) i et eksternt kabinett som du så kan koble til en annen PC via USB. På den måten kan du kanskje få kopiert ut viktige data før du eventuelt setter disken(e) tilbake i den andre PC'en og fortsetter jobben med å prøve å få liv i den igjen.

Fordelen med å koble disken via et eksternt kabinett er at man får litt mer "avstand" til den PC'en man eventuelt kopierer data inn på. Er disken såpass skadet at den bortimot kortslutter strømforsyningen sin, så er det bedre at den gjør det i et eksternt kabinett enn i en PC.

Overspenning som følge av lynnedslag kan også svekke elektronikk uten å knekke det direkte der og da. Man kan oppleve at levetiden på utstyret blir redusert. Men, det kan godt hende at PSU'en din har tatt støyten for resten av PC'en. Av og til er det lov å ha flaks.

Skrevet (endret)

Jess, da har jeg sjekka litt. PSUen er selvsagt død, har ikke mulighet enda til å teste med andre strømforsyninger, men det ser i hvert fall ikke ut som at det er noe på kortet som er svidd "krysse fingrene".

Kan oppdatere tråden med videre "funn", om det er ønskelig.

Edit:

Etter å ha lest den forrige posten kom jeg forresten på at jeg har en gammel PSU stående. Jeg kan prøve å plugge den i hovedkortet uten å koble til harddisker og annet utstyr.

Edit 2:

Det gikk visst ikke, den gamle PSUen var så gammel at den manglet en av kontaktene som skal på hovedkortet.

Endret av Alt-Ctrl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...