Gå til innhold

Maskinførerbevis, hvordan funker det?


Bearclaw

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min far har kjøpt en liten minigraver, så vil han gjerne at jeg skal gå kurs på Blakstad VGS for å ta maskinførerbevis.

Jeg har alledere BE lappen, hva innebærer det for meg å ta for å kunne kjøre gravemaskinen lovlig?

Jeg har 0 peiling på dette, så alt av info er fint =)

 

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kun påbudt med maskinførerbevis for masseforflyttningsmaskiner over 15 kw / 20,4 hk, noe som gjør at man ofte ikke trenger det på minigravere osv. Men skal du ta maskinfører-bevis, må du først ha HMS-kurset på 8 timer (som forøvrig er det samma som truck og kran), deretter må du på 40 timers teorikurs som er felles for alle maskin-klassene. Kurset avsluttes med ei teori-prøve, som må bestås. Og deretter må du ha 40 timer praksis på hver maskin du ønsker å kjøre, som i ditt tilfelle er 40 timer på gravemaskin. Praksisen avsluttes med en praktisk eksamen hos en som har lov å avlegge slike eksamner. Til slutt da, så får du maskinbevis M2, som er for gravemaskin. At du har BE fra før, har ingen ting å si.

Endret av BECMST
Lenke til kommentar
At du har BE fra før, har ingen ting å si.

 

Ikke annet enn at han vil trenge det (eller klasse T/C/CE) for å kjøre hjullaster eller hjulgraver (=motorredskap) langs offentlig vei, og da er det jo greit å ha det fra før..

Klasse T og BE gir førerrett for motorredskap inntil 25 tonn og inntil 40km/t, mens man trenger klasse C for alt som er tyngre og/eller går fortere. Har man klasse B ervervet før 1. januar 2005 har man også førerrett for motorredskap.

 

Edit: men for en beltegående minigraver har det jo mindre betydning, den blir neppe kjørt noe langs veien på egne belter uansett..

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
At du har BE fra før, har ingen ting å si.

 

Ikke annet enn at han vil trenge det (eller klasse T/C/CE) for å kjøre hjullaster eller hjulgraver (=motorredskap) langs offentlig vei, og da er det jo greit å ha det fra før..

Klasse T og BE gir førerrett for motorredskap inntil 25 tonn og inntil 40km/t, mens man trenger klasse C for alt som er tyngre og/eller går fortere. Har man klasse B ervervet før 1. januar 2005 har man også førerrett for motorredskap.

Har du klasse B og maskinbevis M4 for hjullaster, så har du det du trenger for å kjøre hjullaster på offentlig vei. Eneste der du må ha mer enn klasse B, er hurtig-gående dumper (M6), som krever klasse C. Masseforflyttningsmaskiner er desuten arbeidsredskap, å ikke motor-redskap, å som det fremgår i "sikker bruk av arbeidsredskap 555" §48-49 (om jeg ikke husker feil), så står det der spesifisert hvilke arbeidsredskaper som trenger sertifisert eller dokumentert opplæring, å hva som krever sertifikat utstedt av statens vegvesen i tillegg.

Lenke til kommentar
Har du klasse B og maskinbevis M4 for hjullaster, så har du det du trenger for å kjøre hjullaster på offentlig vei. Eneste der du må ha mer enn klasse B, er hurtig-gående dumper (M6), som krever klasse C. Masseforflyttningsmaskiner er desuten arbeidsredskap, å ikke motor-redskap, å som det fremgår i "sikker bruk av arbeidsredskap 555" §48-49 (om jeg ikke husker feil), så står det der spesifisert hvilke arbeidsredskaper som trenger sertifisert eller dokumentert opplæring, å hva som krever sertifikat utstedt av statens vegvesen i tillegg.

 

Det med at klasse B er nok, skriver seg antakelig fra før førerkortreglene ble endret i 2005. Før det så var det helt riktig nok med klasse B, og det er det forsåvidt enda, men altså bare for dem som allerede hadde klasse B før 2005. Det var en høringsrunde, med en viss oppmerksomhet i fagpressen, om dette, hvor både Bondelaget og MEF (Maskinentreprenørenes Forbund) ønsket at klasse B skulle være nok for traktor og motorredskap, men disse synspunktene ble ikke tatt til følge, og resultatet ble altså at det heretter kreves BE..

 

Masseforflytningsmaskiner kan forsåvidt være både motorredskap og arbeidsredskap, avhengig av hvilken forskrift du leser -definisjonene er jo forskjellige fra den ene til den andre loven og forskriften... Regelverket skal ikke være enkelt å forholde seg til!

 

En av flere Bedre Gardsdrift-artikler om saken

 

Fant ikke noe konkret om førerkortkrav i forskrift 555, men §§ 48 og 49 omhandler akkurat det du sa de gjorde, nemlig dokumentert og sertifisert opplæring.

Lenke til kommentar
Det er kun påbudt med maskinførerbevis for masseforflyttningsmaskiner over 15 kw / 20,4 hk, noe som gjør at man ofte ikke trenger det på minigravere osv.

 

Det er egentligt litt rart, minigravere er skumlere med tanke på velting osv. Skal mye til for å velte med en stor gravemaskin, så jeg ville følt det tryggere å plassere en nybegynner på en 20 tonner....

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hva hvis jeg skal kjøre en minigraver som man ikke trenger maskinførerbevis for, hva trenger jeg da? Er det noen alderbestemelser på å kjøre minigravere? Kan dere legge ut en link til en side som sier alt om maskinførerbevis veldig oversiktelig? :)

Lenke til kommentar

En ting jeg har lurt på lenge er hvor krav til truckførebevis og maskinførebevis er hjemlet i lov og forskrift. Noen som kan gi meg lenke til lovdata til de viktigste paragrafene?

 

Hvor finner jeg forskrift 555 som er nevnt over her?

 

Det er bare å google den, så finner du bl.a. en lenke til Lovdata. Kravene om bevis står i forskriften (Kapittel VIII, paragrafene 47-52), som igjen er hjemlet i arbeidsmiljøloven. Arbeidsmiljøloven og underliggende forskrifter gjelder for arbeidsgivere/ansatte, og enkelte deler av den (inkludert krav om kompetansebevis) også for enkeltpersonforetak, men den gjelder derimot ikke for privatpersoner.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...