Gå til innhold

Kjøpe gamer pc ca 10-14k med skjerm


Anbefalte innlegg

Hvis du er ute etter en god PC, men ikke vil bygge den selv foreslår jeg Netshop`s "DinSide Juli 2008" PC.

 

Denne kommer fiks ferdig med skjerm og alt, og gir veldig mye for pengene. Du kan også lese en test av den på dinside.no (Tror netshop linker til denne testen)

 

Koster 10.000!

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=106517

 

Er ganske sikker på at donnieakalefty er iallefall litt enig? :)

Denne kommer iallefall ferdig bygget til deg, du slipper å spørre dem om å bygge. Dessuten kan du være sikker på at alle deler passer sammen, rett og slett fordi proffe folk har satt sammen en ferdig pakke til deg.

 

Og er det noe som ikke stemmer, så kan du bare sende den inn igjen og be dem fikse opp i det :)

 

Tror dette er et bra alternativ. Ikke for å fornærme trådstarter, men tror det er greit for deg å ta et ferdigbygg.

 

EDIT: Jeg så noen hadde linket til denne før. Men ikke endre skjermkortet!! 4870 BANKER 8800. Bare ta en titt på skjermkortdelen av forumet. 8800GT var skjermkortet som sto i fjorårets "Dinside-PC".

Endret av Acey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 Er dette en gamer pc?

 

2 Er det ikke noe som koster litt mere, men fortsatt ikke er så dyrt fordi det er litt kjedelig å kjøpe en pc som ikke holder så lenge.

 

3 donnieakalefty sa at det var ganske greit med quad.

 

4 Er det garanti på den ?

 

5 Trenger jeg ikke 64 bit-os for å kjøre 4 gig.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

1 : En gamer pc er det nok,men den kan bli bedre.

 

2 : Sørg for at du kjøper 8Gig med Ram i steden for 4Gig, det er faktisk så og si bortkastet å kjøre 4gig på et 64 bits system pga større adresserings behov for minnet.

 

3 : Quad er greit, men det er ikke så veldig mange av dagens spill som støtter quad , kanskje 10-30% men det blir stadig flere. Man kan da vurdere å kjøpe en veldig kjap dual core til langt billigere pris og sørge for at man har et hovedkort som støtter 45nm cpu så man kan bytte til quad når man får behov for det.

 

4 : Alle Pc'er har garanti rett fra webshop, selvsagt så lønner det seg for en uerfaren bruker å få webshoppen til å montere pcen for deg for et gebyr på 500kr. 1 år garanti som regel og 5 års reklamasjon.

 

5 : Jo, man bør ha 64bit os i dag, om du skal spille så tror jeg nok at Vista 64 bit vil være et godt valg for deg, med nyere drivere og støtte for det siste innen grafikk så er ikke lenger vista så utrolig dårlig på feks gaming som det var i begynnelsen når det kom ut. Som regel er det snakk om 1-10 fps mindre på vista i de tilfellene hvor Xp er raskere, men spill sånn som oblivion har bedre ytelse på vista i og med koden er optimalisert for oset.

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

 

1. Ja, dette er absolutt en gamer PC. Den har god cpu, masse ram og et heftig skjermkort!

 

2. Denne PC`en holder en god stund. Selvsagt kan du finne noe dyrere, men det gjør den ikke så veldig mye bedre. Den aller, aller siste teknologien koster alltid forferdelig mye med en gang den lanseres. Da er det bedre å legge seg på et nivå rett under, da får du helt klart mest for pengene. Er kjedelig å betale dobbelt så mye for noe som er 10-20% bedre!

Regner med det ikke gjør noe om du får noen kroner til overs

 

3. Vel, dette med duo vs. quad har vært mye diskutert på forumet. Saken er at det ikke er så mange programmer støtter fire kjerner. Så om du f.eks. har den prosessoren på tilbudet jeg linket til, så har den 2 kjerner på 3 GHz. Til ca. samme pris får du en quad med 4 kjerner på 2,4 Ghz.

 

Om du da spiller et spill som bare utnytter 2 kjerner, så vil duo`en være bedre enn quad`en. Dersom det utnytter alle, så vil quad`en være best. Quad er nok foreløpig mest for dem som bruker spesielle, tunge programmer. Ut fra egen oppfatning og mitt inntrykk på forumet er 2-kjerners best for gamere og generell bruk - iallefall foreløpig.

Intels E8400 er uansett en veldig god cpu, og du vil få glede av den i årevis.

 

4. Klart det er garanti! Er vel 5 års forbrukergaranti, i tillegg vil jeg tro at Netshop har sin egen "ekstraservice" når du kjøper en ferdig pc. Står sikkert mer på siden deres.

 

5. Det stemmer forsåvidt! I 32-bit får du bare utnyttet ca. 3 gig ram. Du kan velge å få med 64-bit for noen kroner ekstra. Inne på tilbudet for maskinen står det en "konfig" knapp der det vanligvis skulle stått "kjøp". Her kan du endre komponentene i PC`en, og det står hva prisforskjellen vil bli. Finn operativsystem i listen, og velg 64-bit :)

 

 

Håper dette hjalp litt.. tror dette er en fin PC for deg. Men jeg råder deg til å lese litt i andre tråder rundt på forumet, der finner du masse om hva som er bra og mindre bra osv.. kan lære mye da!

Lenke til kommentar

Ser ut som du får mye mer action på din tråd enn jeg gjør, kleshenger. Så tillater meg å slenge meg litt inn her jeg :blush:.

 

Se min tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=996994. Her har jeg tatt utgangspunkt i nettopp denne Netshop dinside pc'en. Så har jeg spurt litt om evt. endringer.

 

Har fått inntrykk av at det foreløpig holder med 4 gb ram jeg, på 64-bit Vista. Stemmer ikke dette? Kan noen oppklare dette? Må jeg ha 8 GB?

 

Ta gjerne en titt på resten av mine spørsmål der inne på linken også, hvis noen gidder plz?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Baggin:

Nei du må absoulutt ikke ha 8 gb ram på noen måte, 4gb er mer enn nok for vannlige folk enda, 8 gb er forbeholdt video/bilde redigering på høyt nivå hvor du trenger masse ram.

 

Så 4gb 800mhz ram er mer enn nok for vanlige folk sitt bruk selv under spilling og andre oppgaver.

 

Med vista 64 bit får du muligheten til og utnytte mer enn 4 gb ram så om du har 4gb ram og et skjermkort med 512 eller mer ram så blir all rammen brukt.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Baggin:

Nei du må absoulutt ikke ha 8 gb ram på noen måte, 4gb er mer enn nok for vannlige folk enda, 8 gb er forbeholdt video/bilde redigering på høyt nivå hvor du trenger masse ram.

 

Så 4gb 800mhz ram er mer enn nok for vanlige folk sitt bruk selv under spilling og andre oppgaver.

 

Med vista 64 bit får du muligheten til og utnytte mer enn 4 gb ram så om du har 4gb ram og et skjermkort med 512 eller mer ram så blir all rammen brukt.

 

Mvh donnieakalefty

 

Tror nok dere må ta dere litt mer tid og sette dere inn i minneadressering før dere sier at 4Gb er mer en nok : Toms Hardware, Who says you need four cores? , har man vista og kun 4Gb så har man i praksis mindre enn 4Gb og dermed så går gevinsten opp i spinn. Vista 64Bit + 6Gb eller 8Gb er nok det som er mest gunstig, men er planen maks 4gb så kan man like så godt gå for 32bit os med mindre man skal ha seg 2 4870 I crossfire.

 

Edit : Og nå som man får opp til 8gig for rundt tusenlappen så er det endra mindre grunn til å ikke ha det.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Fikk noen svar ved å hijacke tråden din ja, klesshenger :D:blush:

 

Takk for svar. donnie har også fine svar i min tråd. Ta en titt på den kleshenger. Kanskje vi kommer frem til en nokså lik pc.

 

Men ser ut som det er uenighet om 4 eller 8gb ram, så jeg venter litt med å se hva kommer ut av dette.

Lenke til kommentar

Vel, vil jo alltid være strid om hva som er "best"..

 

8GB ram er selvsagt bedre, men jeg kjører fint 4GB på mitt Vista x64. Opplever ikke det som noe flaskehals.

 

Uansett er ram ekstremt enkelt å legge til. Åpne kabinettdøren, finn ram-slottene, klikk inn nye brikker. Så det går fint å legge til mer senere om det skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar

I korte ord så bruker Vista 64 bit litt mer minne pga hvordan minnet adresseres på 64bit og dermed så går egentlig den 0.5Gb som man vinner fra å gå fra et 32bits system opp i spinn når selve oset spiser det opp.

 

Mener at i praksis så betyr det at om man har et 1Gb skjermkort og 4Gb ram på et 32Bits system så har man kun 3Gb ram tilgjengelig i praksis ; går man over til 64 bits os så får man tilgjengelig 4Gb minus overheaden som blir spist opp av den større minneadresserings delen så man vil fortatt ha i praksis mindre minne enn det man trodde fordi programmene nå bruker mer minne (selv om vista sier at du har 4Gb tilgjengelig).

 

32 bits programmer som kjører under Vista 64 greier uansett sjeldent å bruke mer enn opp til 3Gb (photoshop Cs3) , men nå som minnet er så utrolig billig så er det veldig kjekt å kunne få opp til 8Gb.

 

Her er en link som forklarer problematikken : Vista 32bits / 64bits

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

At minne prisene er lave er jo greit det, men 8gb er utrolig mye, de som ofte går for 64 bit går for dette fordi du har muligheten til og utnytte 4gb i ramm og få den ekstra rammen som skjermkortet også har.

Med 64 bit får du også noe som er mer stabilt enn 32 bit.

 

Og for og ikke sprenge budsjettet til folk så er det ofte 4gb som blir nevnt fordi for og utnytte 8gb skal du ha helt ekstrem bruk, selv vis du ringer nettbutikker så er det sjeldent de nevner 8gb engang som noe man trenger.

 

start med 4gb og heller oppgrader om 1 år eller 3 om du da føler at du trenger den ekstra rammen, istede for og sprenge budsjettet ditt. Først så velger du 8 gb med ram så tar du en raskere cpu som koster litt mer og så fortsetter du sånn og til slutt så er du kanskje flere tusen over det du først hadde tenkt.

 

Kjøp noe under topp prisen du har tenkt og heller oppgrader litt over tid.

 

Selvom du kjøper deg en ny bil må du ikke kjøpe alt av ekstra utstyr på 1 gang.

 

Spre det litt utover så du vet at du faktisk trenger dette.

 

Angående spørsmålet ditt klesshenger om Quad eller Duo, vil jeg fortsatt stå med valget mitt om en quad.

Begrunnelsen er dette: du kan gjøre flere oppgaver i bakgrunnen, og du slipper hakking eller lagg under spilling. Noen har pc-en på 24/7 og trenger ikke da og scanne etter virus eller sånt under spillingen. Men har min pc på kanskje 4-5 timer om dagen men jeg liker fortsatt og ha muligheten til antivirus scanning mens jeg spiller.

 

Greit at ikke alle spill enda støtter quad og noen er bedre med Duo.

Men har enda ikke møtt 1 eneste menneske som kun spiller på pc-en sin, de pleier og gjøre flere ting på en gang om det så er i bakgrunnen, de pleier og scanne etter virus og lignende når de først skru på pc-en sin.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Den aller første posten jeg lagde til deg så har du en pc med skjerm og alt.

 

vis det er noe du ønsker endret så bare sifra så gjør jeg dette.

pc-en

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Av den din side pcen. jeg tenkte litt på at proffe hadde satt sammen de delene og at det kanskje hvar bedre en din pc så ville jeg sammen ligne litt..

 

Kan du eller noen andre lage en + - liste over vilken ting som er best på hvilken pc..

 

F.eks. pc1 pc2

+ Skjermkort -

- CPU +

= minne =

 

 

Takk

 

Edit : skal ha quad

Endret av kleshenger
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Pc 1 første pc-en:

Cpu kjøler lagd for overklokking

Vista 64 bit home premium

Quad 45 nm cpu

Bra ram for overklokking og stabil kan overklokkes uten og miste garantien på rambrikkene

Pc 1

 

Pc 2 din side(netshop):

Kan velge 64 bit home premium vis du ønsker

Tastatur

Mus

anlegg

Netshop pc

 

Likheter: Begge har samme hovedkort

Begge har Mist strømforsyning

samme pc skjerm

 

Mvh donnieakalefty

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar

Vel, jeg ser poenget til Donnie her.. men jeg vil tro at en som er på utkikk etter ferdigbygget PC ikke akkurat vil sette igang med heftig klokking så snart han får den i posten!

 

Jeg mener fortsatt at "Dinside" PC`en er beste alternativ til ferdigbygg. Du har lest testen sant?

 

Dessuten, det er veeeldig vanskelig å sette opp +/- lister. Forumet er fullt av sånne, folk blir aldri enige :) Hadde alle vært enige om hva som var "best", så hadde det ikke vært så mye ulikt på markedet. For da hadde jo alle kjøpt det samme!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Selvsagt vil han sikkert ikke gå over på ekstrem klokking med en gang.

Men kanskje når kunnskapene øker og ukene kommer så vil han ha lyst til og teste hva pc-en faktisk er god for.

 

Det er mye gøy med og bygge en pc og du lærer mye ut av bygge den selv.

 

Om jeg har lest testen? ja jeg har det og noen av delene er like i den jeg har satt opp og den netshop har.

 

Du ser jo hvor kort min + - liste ble for det er rett og slett umulig nesten for ingen vil bli enige som "Acey" sa, folk vil ha forskjellige meninger og forskjellig bruk.

Det jeg har satt opp er for spilling og for de som ikke har pc-en på 24/7 og vil da få unnagjort antivirus scanningen og disse oppgavene samtidig mens de spiller uten at det har noen effekt på spillingen.

 

Netshop sin pc er en fin pc og du har garantier men det har du jo også når du bygger den selv du har jo samme garantier men vis det blir noe galt med pc-en og den er ferdigbygd så kan du sende den inn, men vis du har bygd den selv må du teste delene litt selv for og lete etter feilen.

Men med og feilsøke selv vil du også øke din kunnskap noe som kan være greit så slipper du og sende inn pc-en hver gang noe skjer kanskje.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...