Gå til innhold

Netshop sin Dinside.no PC - ønsker råd/hjelp til justeringer


Anbefalte innlegg

Hei. Skal kjøpe meg ny pc. Beklager på forhånd for langt innlegg, men håper og ønsker noen kan gi meg noen gode råd på veien. For jeg er litt grønn :)

 

Ønsker ikke å bygge selv og har da tenkt at jeg skal bruke Netshop sin Dinside.no PC som utgangspunkt. Den kom jo godt ut i denne testen på Dinside. Link/specs på PC: http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=106840

 

Men spørsmålet er om jeg skulle justert litt på den. Tror jeg vil det. Trenger råd og hjelp om dette. Vil at de setter den sammen for meg, så jeg bare kan pakke den ut av esken.

 

Budsjett:

Som den står, koster Netshop pc’en uten skjerm kr. 7.495,-. For at dette ikke skal ta helt av, la oss si at jeg setter et budsjett på +/- kr. 10.000,-, uten skjerm. Men prisen er ikke alfa og omega, så dersom det er vettuge grunner for det, kan jeg kanskje gå et par tusen høyere. Da har vi litt å justere med i forhold til modellen slik den står.

 

Bruk/behov:

Skal spille mye nettpoker og skal kjøre 2 x 24” skjermer. Har plukket meg ut 2 BenQ G2400WD skjermer til dette. Denne jobben klarer vel alle nye pc’er av i dag, så ikke noe stort poeng.

 

Men ønsker i tillegg en pc som klarer å kjøre alle nye spill på max oppløsning og kvalitet på 24-tommeren. Så jeg kan få fullt utbytte av alle spill.

 

Jeg vil også ha en pc som kan henge med en stund fremover i forhold til nye spill, og som jeg evt. kan oppgradere senere, for å forlenge levetiden dens.

 

Jeg har ikke planer om å jobbe noe spesielt med billedbehandling og filmredigering etc.

 

Dinside sin pc:

I konklusjonen i testen på Dinside, står det at det kunne vært ønskelig med et kabinett og strømforsyning med bedre kvalitet, samt kanskje litt mer vekt på luftgjennomstrømming. Etter testen har Netshop oppgradert kabinettet fra Netshop Telamon til Netshop Boreas, dvs. en hundrelapp opp. Strømforsyning det samme, så vidt jeg skjønner.

 

Jeg synes disse Netshop kabinettene ser litt kjipe ut. Utseende betyr litt for meg her. I tillegg til at de skal fungere bra selvfølgelig.

 

Spørsmål om oppgraderinger:

Her kommer spørsmål litt i rekkefølge utfra plukklisten/rullegardinmenyen hos Netshop på denne pc’en.

 

1.) Kabinett

Har sett på ”Antec Performance One P182 Gun Metal ATX u/PSU” kabinettet. Dette ser utseendemessig ut som et fint kabinett på bildene. Er dette et godt valg for oppgradering? Gir dette kabinettet bedre luftgjennomstrømning? Noe annet å tenke på?

Link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47489

 

2.) Strømforsyning

Hva med strømforsyning? Bør jeg gå for noe bedre? Har minimalt peiling på dette. Ser at MIST 650W har blitt nevnt av noen som en bra strømforsyning.

Link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=105990

 

Eller bør jeg kjøpe noe enda kraftigere (1000W)?

 

3.) Hovedkort

Her er jeg grønn. Er hovedkortet som står i bra nok? Både med tanke på de andre tingene jeg spør om her i disse spørsmålene, samt mtp å tenke litt fremover i forhold til oppgraderinger senere etc.

 

4.) Prosessor

Slik jeg har skjønt, så bør jeg med mitt behov, gå for en Intel Core 2 Duo prosessor, da disse er best på spilling. Sitter E8400 i. Holder dette? Eller gjør forholdet pris/kvalitet det verdt å se på 8500 eller 8600?

 

5.) Minne

Her ser det ut som det står 4 GB (2x2) Kingston Value Ram (800mhz, DDR2) i. Skjønner at tingen er å kjøre Vista Home Premium 64-bit. Også lest at 4GB er liksom minimumet for at Vista funker skikkelig bra.

 

I rullgardinmenyen på Netshop på den valgte pc’en, ser det ikke ut som jeg kan velge 8 GB.

 

Alle alternativene ser ut til å være Mushkin ram, og prisen går litt opp. Men antall GB går ikke opp. Bør jeg allikevel bytte om til Mushkin av andre kvalitetsgrunner? Hvorfor kan jeg ikke kjøpe 8 GB? Bør jeg ha 8 GB?

 

6.) Harddisk

Er den grei den som står i? Eller andre forslag?

 

7.) Skjermkort

Hva gjør jeg her? Ser folk skryter av Radeon HD 4870x2.

 

Hva med det som står i? Er det bra? Kan det være lurt å kjøre 2 stk av dem? Så vidt jeg har skjønt så er dette da det som kalles crossfire (?)

 

Ønsker råd.

 

8.) CD/DVD

Sikker greit nok dersom ingen innsigelser.

 

9. Lydkort

Trenger jeg dette, eller er det bra nok det som sitter på hovedkort?

 

10.) Operativsystem

Går for Windows Vista Home Premium 64-bit

 

 

Håper at noen kan ha noen innspill til meg her. Det ville blitt satt mucho pris på :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Ja, P182 er et veldig bra kabinett du kommer til å ha lenge. Det er innovativt og stilrent, og har bra kjøling.

 

2) Ville helt klart oppgradert PSUen ja, ettersom dette er en av de viktigste komponentene i PCen. Hadde valgt MIST 650W, ettersom det er greit å ha litt kraft i bakhånd, samtidig som en PSU som kjører på lav belastning i forhold til sin max effekt vil ha lenger levetid. 1000W skal du ha relativt spesielle behov før du får bruk for.

 

3) Hovedkortet kan du fint la stå. Har ennå til gode å høre noe negativt om X38-kort fra noen produsent.

 

4) Ville latt E8400 stå. Er kun små 160MHz som skiller opp til E8500, og det er etter min mening ikke verdt 350kr ekstra.

 

5) Skal du overklokke vil det nok være greit å gå for noe raskere minne enn Kingston Value, men skal du bare kjøre maskinen på "stock" hastighet klarer du deg fint med denne. 4GB holder fint, og du har jo 2 RAM-slotter ledig hvis du finner ut at du trenger 8GB senere. RAM er meget enkelt å ettermontere selv.

 

6) HDD må du nesten vurdere selv etter hvor mye plass du trenger, bare pass på å velg en disk med mye cache ettersom dette har en del å si for ytelsen.

 

7) Skjermkortet som sitter i er et overklokket HD4870, hvilket er meget bra, og du vil kunne trekke det aller meste på "full pupp". Kortet yter ca likt med nVidias GTX 260 (hvis det sier deg noe). Du kan selvfølgelig kjøre to kort i CF, men du vil da sprenge budsjettet ditt. Jeg vil heller råde deg til å kjøre med ett kort inntil videre og heller sette i ett til senere ved behov. Sjansene er store for at du vil være fornøyd med ett kort i en god stund fremover.

 

8) Helt greit ja. Fint med brenner med SATA-tilkobling, så slipper man de brede PATA-kablene.

 

9) Lydkort er veldig inviduelt. Noen takler ikke lyden på de integrerte kortene, mens jeg synes de fungerer helt fint. Mitt råd er at du (igjen) prøver det integrerte først, og heller anskaffer deg et annet hvis lyden blir for dårlig til ditt behov.

 

10) Bra valg. Etter at SP1 kom synes i hvertfall jeg at Vista faktisk er blitt et bra OS, og en av fordelene med det er at 64-bit versjonene er så brukevennelige (kontra XP 64-bit).

Lenke til kommentar

Mange takk for super hjelp. :thumbup: Har noen oppfølgingsspørsmål, før jeg kan sende avgårde en bestilling.

 

Håper du eller noen andre har tid/mulighet til å hjelpe.

 

PSU:

Ser i andre tråder at mange også anbefaler Corsair TX 750W. Bør jeg gå for den i stedet, eller er Mist 650W like bra for meg? Ser jo at det skiller 100W i effekt, pris er omtrent det samme.

 

Ting som holdbarhet og hvor stille den går er vel likeså viktig. Spesielt stillegående er noe som er bra. En skrev et eller annet sted i en tråd her at Mist var kjent for å ta kvelden etter et par år. Stemmer det?

Hovedkort (Fox+ X38A Digital Life DDR2/DDR3):

Har jeg full støtte for crossfire og evt. annet snadder jeg måtte finne på av forbedringer senere her? Er det noe dette hovedkortet evt. savner?

 

Minne:

Skal i utgangspunktet ikke overklokke (har ikke satt meg noe inn i dette). I hvert fall ikke det nærmeste året eller to, så får vi se senere. Med en slik maskin som det jeg nå kjøper er vel heller ikke behovet for overklokking tilstede før om en stund, håper jeg...

 

Ser at mange anbefaler Mushkin minne. Kanskje jeg skulle bytte ut Western Digital minnet med Muskin?

 

Hvilket bør jeg i så fall velge?

 

HDD:

Du sier at cachen har en del å si for ytelsen. Det er 16MB cache i den Western Digital disken der. Burde jeg heller gå for en disk med 32MB cache kanskje?

 

Skjermkort:

Høres ut som HD4870 kortet da er tilstrekkelig foreløpig. Du sier det kan kjøre det aller meste på "full pupp". Er det noe det ikke klarer? Tenker på av dagens og den nærmeste tidens spill av ypperste klasse (som Crysis 2 etc). Skjerm = 24", så oppløsning 1920x1200.

 

Har null greie på skjermkort, så det sier meg dessverre ikke noe at det kjører omtrent likt som nVidias GTX 260. Men skjønner på deg at dette er noe av det bedre som er.

 

Er det en smal sak for meg å evt. sette i et nytt skjermkort i crossfire senere?? Klarer jeg dette selv?

 

Kan jeg f.eks sette i et HD4870x2 kort med tid og stunder når prisen på disse har gått ned, og behovet kommet. Dvs. kjøre dette i crossfire med eksisterende HD4870, slik at jeg da i prinsippet kjører 3xHD4870? Er ting på stell for dette i forhold til hovedkort og ting og tang? :hmm:

 

Prosessorkjøler?

Har trålet igjennom en del tråder, og ser at prosessorkjøler blir nevnt noen ganger. Er dette noe jeg trenger å tenke på? Har lite peiling, som dere skjønner :blush:

 

Netshop har såvidt jeg ser ikke noe slikt på sitt oppsett av maskin, og mine forandringer er jo ikke så drastiske.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

1 PSU:

Du kan ha 1000watt PSU men vis den ikke er stabil og skikkelig kraft er den ubrukulig så watt er ikke alt som teller, på samme måte som en pentium 3.2 ghz blir knust av en quad cpu på 2.4 ghz.

 

Mist har 20Amper på sin 650watt noe som er utrolig bra, de er veldig stille du hører nesten ingenting fra dem, de har molex kabler så du kan velge hvilke kabler du vil ønske og bruke.

 

2 hovedkort: Anbefaler ofte dette hovedkortet fordi det har DDR2 og DDR3 støtte noe som er veldig fremtids rettet og bra og ha så du slipper og bytte hovedkort så fort, det støtter også 45nm cpu-er.

 

Det har full støtte for crossfire med 2x16 i båndbredden.

Hovedkortet har genial kjøling jeg har samme kjøling på mitt Foxconn Mars hovedkort som er et gamer og overklokkings hovedkort spesial laget kun for dette.

 

3: OCZ eller munskin er veldig bra jeg har selv 800mhz OCZ som jeg overklokket til over 1000mhz uten noe problem, så det kan jeg anbefale deg.

 

4 Harddisk: cache kan ha litt og si men det viktigste er og finne en harddisk som passer ditt behov, ingen vits og ha 1Tb harddisk vis du kun skal ha 2 spill innstalert.

Med vanlig bruk er 250 eller 320 gb mer enn nok, du får innstalert alt av spill musikk og filmer på denne og har enda masse plass igjen og sparer penger.

 

5: Skjermkortet er veldig bra og skal klare crysis veldig bra, men selvsagt setter du alt på fullt og så bruker høyeste oppløsningen vil du få lavere FPS enn om du bruker lave innstillinger og lav oppløsning.

Men kortet er absoulutt bra.

For og få utnyttet 4870 og 4870x2 i crossfire tror jeg du trenger et Crossfire X hovedkort, men er ikke helt sikker.

 

6: Prossesorkjøler er vanvittig viktig, den som følger med boxed kan ofte gi veldig høye tempraturer under spilling og belastning og dette kan skade cpu-en din.

Det er ofte og anbefale og kjøpe en ny cpu kjøler som er bedre.

 

Avhengig av bruken din så holder en til 200-300 til vanlig bruk og 500 kr's klassen til ekstrem overklokkings bruk.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Her et veldig bra alternativ til kabinett , luftig og kjølig : http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=91815

 

Psu : Corsair 750 har en effektivtets ratio på ca 82% til 84% når den brukes med et standard oppsett, noe som er veldig kjekt med de strømprisene vi har her til landet. Den har også en veldig solid konstruksjon http://www.hardware.no/artikler/corsair_tx750w/45589/2

 

Når det gjelder hovedkort så tror jeg det kan være lurt å satse kun på DDR2 enda, selv om det er framtidsrettet å kjøpe et hovedkort som støtter DDR3, så er fortsatt DDR3 modulene for dyre og sannsynligheten er stor for at du kommer til å bytte hovedkort ved neste oppgradering (nehalem) og da er det godt mulig at du får kjøpt ddr3 minne til en slikk og ingenting.

Jeg personlig hadde prioritert mengde ram pr dags dato, med et 64bits oppsett så er det greit å kjøre på med 8Gb med ram. Hastigheten på minnet bør være 800Mhz.

 

https://prisguiden.no/product.php?p...9114#userReview Gigabyte X48 hovedkort.

 

Harddisker er som regel kjappere jo større de er, sjekk www.storagereview.com for en hel haug med tester og sammenligninger. Erfaringsmessig så er samsung diskene stillegående og de kan anbefales sterkt.

 

Når det gjelder prossesor kjøling så greier du deg fint med Stock kjøleren til intel med mindre du skal overklokke. Den er jo tross alt spesifisert til å kjøle ned den cpu'en du har og så lenge du ikke gjør noe rart ved montering så skal den holde i massevis.

En kamerat overklokker faktisk cpu'en sin med stock for moro skyld, han greide fint 3.2 med en 2.4 cpu og stock kjøler...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Mist har 20Amper på sin 650watt

 

Tjo, MIST har 20A strømbegrensere på hver rail, men dette utgjør forsåvidt ikke en "god" strømforsyning. Den kombinerte kapasiteten for 12V-railene er 50A (600W), noe som forsåvidt er å forvente fra enhver moderne strømforsyning. Det er lettere å fordele belastningen på railene siden MISTen er modulær. Corsairen har faste kabler, men denne har bare en stor rail, så fordelingen av last er ikke noe å tenke på slik sett. Ulempen med faste kabler er forsåvidt rot om man ikke har noe sted å gjemme dem unna.

Lenke til kommentar

Ok, mange takk alle sammen. Begynner å nærme meg et resultat. Setter veldig pris på dette :).

 

Jeg kommer helt sikkert ikke til å forsøke meg på overklokking i nærmeste fremtid (første året eller to). Så dette legger jeg ikke så mye vekt på per i dag ved mitt innkjøp. Enig?

 

PSU

Så hva er best for meg av Mist 650W eller Cosair 750W? Hvem bråker minst etc?

 

Rett og slett, hvem bør jeg velge. Etter at Netshop har satt sammen pc'en, så kommer jeg neppe til å skru av dekselet for annet enn å fjerne støv det første året eller to, tror jeg. Dersom dette har noen betyding. (Hvor mye plass kabler tar etc..)

 

Minne

Ser det har endt opp i en liten diskusjon vedrørende 4GB eller 8Gb minne.

 

Dersom jeg ikke skal overklokke med det første, hvilket minne bør jeg da velge? Blir det andre vurderinger, enn ved overklokking (som du har gjort med ditt OCZ?

 

I menyvalgene ved konfig av netshop pc'en, så er ikke OCZ et valg, bare Mushkin. (Kan selvfølgelig lage en plukkliste selv)

 

Harddisk

På www.storageview.com så det ikke ut som det var mangel på info . Kan lese litt der en annen dag.

 

Ønsker ganske mye plass. I området 600-700 GB. Prisene er jo ikke avskrekkende. Noen disker som skiller seg ut her, eller er det hipp som happ dersom jeg velger meg en med 32MB cache?

 

5.) Skjermkort

Går det greit med dette oppsettet å kjøre crossfire med 2 x 4870 ved senere oppdatering? Evt. med tid og stunder kunne kjøre 2 x 4870x2 ?

 

6.)Kjøling

På den dinside pc’en til netshop så har man konfig muligheter. Det er dette jeg har sett på i utgangspunktet, og de valgene man kan gjøre for å endre. Ser ikke ut som dette med prosessorkjører ligger med som en option her. Noen som vet hvorfor? Noen av de andre delene som gjør at dette ikke ”passer inn”?

 

Jeg kan selvfølgelig plukke deler fritt og be netshop sette de sammen, med akkurat samme sammensetning som over, men med en kjøler. Hvis så, hvilken kjøler skal jeg velge?

 

Edit: Så ikke først svaret ditt om kjøling Malvado. Med "stock kjøleren til Intel", mener du da kjøler som allerede sitter på prosessoren, slik at jeg ikke trenger å tenke på dette?

 

Husk jeg har ingen planer om overklokking med det første. Trenger jeg eller trenger jeg ikke kjøpe kjøler? Mange forskjellige meninger her.

Endret av baggin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Mist er utrolig stille jeg har ikke noe lyd måler ved siden av meg men vis jeg fjerner alle viftene i pc-en og skrur viftene på skjermkortet helt ned så hører jeg så vidt viften fra Mist.

 

Vis du skal kjøre crossfire med 2x4870 eller 2x 4870x2 så tror jeg nok du vil trenge en ganske kraftig strømforsyning jeg kanke helt si hvor høyt men den vil nok trenge litt ivertfall.

 

Kan hende Mist 650 kan klare det men ikke sikker.

 

Vis du ikke skal overklokke på flere år så bare velg munshkin sine 4 gb brikker du for de er fine til vanlig bruk og overklokking siden OCZ ikke er der.

Foresten så kjører jeg systemet ikke overklokket til vannlig så alt er vanlige innstillinger.

Kun når jeg trenger den ekstra kreften at jeg overklokker.

 

Angående kjøling, vis du ikke skal overklokke på flere år så bare bruk kjølern som følger med, for om noen år så fins det kjølere som er mye bedre til og kjøle sikkert så da er det bedre og bare kjøpe en overklokkings kjøler da.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Ok, takker. Da satser jeg på MIST 650W og dropper ekstra kjøling. Etter mange gode råd og etter å ha lest litt forskjellige tråder, har jeg prøvd å trekke en konklusjon for å finne min pc.

 

Håper noen kan se over den. Er den "good to go" og bare å bestille, eller burde jeg justere noe mer på den eller gjøre noen andre valg enn det jeg har gjort?

 

Har brukt Netshop sin dinside-pc som utgangspunkt; http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=106840. Pris på denne u/skjerm er 7.495,-. Jeg har gjort endringer for ca. 2.000,-.

 

Der jeg har gjort endringer er:

- Kabinett

- Strømforsyning

- Minne

- Harddisk

- Mus

- Operativsystem

 

På minne hadde jeg litt forskjellige valg når det gjelder Mushkin. Er det jeg har valgt ok?

 

Samme med harddisk. Dersom jeg ønsker en harddisk på denne størrelsen, er den jeg har valgt ok?

 

"PC'en min":

 

Kabinett: 1 stk Antec Perfomance One P182 Gun Metal ATX miditower u/PSU

Link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47489

 

Strømforsyning: 1 stk MIST, 650W, avtagbare kabler, Rev.3 – Ny versjon, ATX 2.2, med kabel kit

Link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=105990

 

Hovedkort: 1 stk Fox+ X38A Digital Life DDR/DDR3 –S 775 3XPClex16, 2X1394a, 6XSATA, 2XeSATA, 7.1

Link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=91671

 

CPU: 1 stk Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz

Link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97663

 

Minne: 1 stk Mushkin DDR2 4096MB enhanced Memory EM2-6400 2x2048MB 800MHz

Link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=53809

 

Harddisk: 1 stk Western Digital 750GB Black 3,5”, SATA 32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM

Link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=105206

 

Skjermkort: 1 stk Club3D HD4870 OC 512 MB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV770 XT, GS800MHz, 2xDVI,HDMI

Link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=108020

 

CD/DVD: 1 stk Optiarec / NEC DVD Brenner AD-7200S SATA Dual layer

Link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=96735

 

Høyttalere: Ikke bestemt meg ennå.

 

Tastatur: 1 stk MIST Tastatur, ”Oghma”, Aluminium, Sort

Link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=95636

 

Mus: 1 stk Logitech G5 Laser Gaming Mouse (Blå) USB, 2000dpi

Link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47369

 

Operativsystem: 1 stk Vista Home Premium 64-bit

Link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=103920

 

Kortleser: 1 stk Multikortleser 3.5” USB2 sort CF1/II,SM,MMC/SD,MS,xD (bulk)

Link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=49290

 

Pris kr 9.554,-

I tillegg kommer 2 stk BenQ 24”, samt høyttalere. Total pris ca 15.000,-.

Endret av baggin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ser veldig bra ut dette.

Bra ram 800 mhz er veldig bra og ha med dette hovedkortet kan du også oppgradere til DDR3 ram senere vis det er ønsket.

 

Masse harddisk plass som er greit vis du trenger så mye.

 

Godt og velge vista 64 bit når du har 4 gb eller mer ram.

 

Veldig fin skjerm bruker jo denne selv til mye lignende bruk du skal, spiller ikke nett poker er vel den eneste forskjellen.

 

Denne vil bli en veldig fin pc og det er jo skjermene som drar opp prisen.

Du kan få skjermene billigere vis du bestiller dem et annet sted og spare en del penger.

Benq G2400W

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Ok, takker :) . Dinside PC'en var jo bra i utgangspunktet også, skjønte jeg. Synes du de endringene jeg har gjort er fornuftige?

 

Hvis jeg i fremtiden ønsker å øke til 3 skjermer. Hva gjør jeg da? Har skjønt at jeg da trenger 2 skjermkort. Må jeg sette inn samme type skjermkort som jeg har der nå?

 

Dersom jeg skal legge til en skjerm nummer 3, så vil dette bare bli en "støtteskjerm" som ikke trenger å være så bra. Kanskje jeg kan klare meg med et billigere et.

 

Har forresten sett at det skjermkortet jeg har valgt også finnes i en 1024MB versjon. Noen erfaring med det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

vel du må ikke det fins 1 skjermkort fra asus 3870x2 som har 4dvi utganger dette bruker jeg. jeg kjøpte det så jeg skulle unngå og måtte ha 2 skjermkort for det krever jo mer strøm og lager mer bråk og lager mer varme i pc-en.

 

Vis du skal ha det skjermkortet så må du mest sannsynlig sette inn et som er i 4870 typen det må ikke være samme merke.

 

Mitt skjermkort har 1 gb altså 1024MB. jeg syntes dette var kjempe greit for har merket at et spill jeg spiller krevde 512MB så det var greit og ha det dobbelte altså 1GB.

 

Så vis du først skal ha 64 bit så hvorfor ikke kjøpe et skjermkort med 1 GB ram vis det ikke koster mer så slipper du og få beskjed at du har for lite ram i skjermkortet ditt.

 

Du kan sikkert ringe netshop og forklare at du ønsker dette kortet i pc-ene istede vis du ønsker og ha 4 dvi utganger på 1 skjermkort istede for og ha 2.

Asus 3870x2

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Ja, det kan jo være en ide.

 

Lat som jeg aldri hadde spurt om dette med ekstra skjermer. Hvordan er spillytelsen til det 3870x2 kortet ditt, kontra det 4870-kortet som jeg hadde satt inn?

 

Er det 3870x2 kortet ditt simpelthen et bedre kort på ytelse i spill etc? (3870x2 istedenfor 4870x1, 1024MB istedenfor 512MB).

 

Kan ikke se i noen tråder at folk har nevnt dette kortet noe sted, så jeg ble litt nysgjerrig nå.

 

Er ikke sikker på jeg skjønte hva du mente med "Hvis du skal ha det skjermkortet så må du mest sannsynlig sette inn et som er i 4870 typen det må ikke være samme merke." Hvorfor må jeg det? Er det pga hovedkortet?

 

Kan ikke se at det finnes noen 4870-kort med 4 utganger. Har sett igjennom listen av kort hos Netshop.

 

Trenger jeg å endre hovedkort eller lignende ved evt. bytte av skjermkort?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

4870 skal være bedre enn 3870x2 ivertfall i følge tester skal det yte bedre vis jeg husker rett.

 

4 dvi utganger var noe Asus lagde spessielt for det skjermkortet og det er ikke sikkert de vil lage det for 4870 eller 4870x2 kortet.

 

beklager min dårlige formulering.

For crossfire så tror jeg du må ha 2 4870 kort, men jeg har lest noe sted at du kan blande kort men ikke sikkert på om du trengte et spessielt hovedkort eller noe for dette.

 

Du må ikke bytte hovedkort vis du bytter skjermkort.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Ok. Da holder jeg meg til 4870. Ønsker ikke å gå ned på noe dårligere kort. Utsetter dette med skjerm nr. 3 inntil videre.

 

Kortet jeg har valgt er et 4870 kort med 512MB og 800MHz. Det finnes et 4870 kort med 1024MB minne også. Men det har 750MHz, ikke 800 som det andre. Koster kr. 100,- mer, virker det som.

 

Er mer minne "mye verdt" her, eller er mer MHz "mest verdt"? Hvilket av kortene vil du/dere anbefale meg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Du kan alltids overklokke skjermkortet ditt opp til 800 mhz, du kan ikke overklokke 512 mb til 1 gb hehe. Ivertfall aldri hørt om en som har overklokket mengden ram.

 

Jeg ville godt for 1gb for flere spill har 512mb som recomended og da er det sikkert ikke lenge før 1 gb blir recomended og så blir 512 mb for lite vis du skal spille de nyeste spillene.

 

Og 100 kr er ikke så utrolig mye når det kommer til skjermkort pris.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Nei, pengene spiller ingen rolle.

 

Tingen er at jeg har ingen planer om overklokking i uoverskuelig fremtid. Ønsker bare å kjøpe meg en pc som funker bra som den er, ihvertfall nærmeste året eller to. Uten å sette meg inn i overklokking etc.

 

Så hvis jeg ikke skal overklokke, er det forsatt lurt å ofre 50MHz for å komme seg opp i 1024MB?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ja jeg ville ivertfall ofret disse usle 50mhz kan ikke tro de vil gi all verdens forskjell at du vil oppleve stor skuffelse. Vil heller tro 1 gb med ram vi gjøre det bedre faktisk.

 

Den pc-en vil funke bra den det burde du ikke være redd for ivertfall de nærmeste 2 årene.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Ok, høres logisk ut.

 

Har også sett at jeg kan få Mushkin minne som kjører 1000MHz fra fabrikk, kontra 800MHz på det jeg har valgt. Prisforskjell ser ut til å være usle 76,-.

 

Men de heter litt forskjellig ellers.

 

Det jeg i utg har valgt på 800MHz heter "Mushkin DDR2 4096MB Enhanced Memory EM2-6400 2x2048MB 800 MHz (5.5.5.18)"

Link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=53809

 

Det andre heter "Mushkin DDR2 4096MB extreme Perfomance XP2-8000 2x2048MB 1000MHz (5.5.5.15)" Link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97587

 

Dette høres jo også ut som en klar oppgradering for bare 76,-. Eller er det noe i de benevnelsene i navnet som tilsier noe annet?? Skjønner ikke hva EM2-6400 vs XP2-8000 og det der 5.5.5.15/18 etc betyr

Endret av baggin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg ville nå gått for 1000 mhz vis forskjellen bare er 76 kr, for da er det snakk om 200 mhz og timingen på mine er ikke store forskjellen på heller.

 

Du får hva da 3-4 poser potetgull for 76 kr nå til dags, så det er ikke akkurat store pris økningen for 200 mhz og det kan være greit med senere tid og ha den ekstra minne hastigheten så slipper du og måtte overklokke for og nå den hastigheten.

 

edit:

Dette er minne timinger 5.5.5.15/18 som stilles for og gjøre minnet optimalisert eller noe, men jeg kjører det kun på auto til vanlig.

 

Mvh donnieakalefty

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...