Gå til innhold

Filmer enhver filmsamling MÅ ha.


lolidude

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke snakk om å "tåle" filmene, men om å ha nok livserfaring til å kunne identifisere seg med temaene som tas opp.

 

Eller rett og slett bare ta de som underholdning.

I første omgang er film rett og slett underholdning, sant man får sikkert mer ut av en film om man skjønner alle symbolikkene osv osv, men ikke bli for opphengt i det kunstneriske, man skal jo bli underholdt.

Er iallefall det som er viktigst for meg, først underholdningsfaktoren, så det symbolske/kunstneriske, til og med den verste filmen du har sett har kvaliteter.

 

Men til trådstarter vil jeg bare følge det rådet jeg fulgte selv som 13åring, gå ned på en butikk og let der, eller bare søk på nettbutikker etter filmer du har hørt mye om.

Imdb 250 toppen er jo også en grei pekepinn.

Lenke til kommentar
Jeg nevner tilfeldige filmer som jeg mener er verdt en titt, og som er mainstream

 

Blade Runner

Oldboy

Fight Club

The Shining

A Clockwork Orange

Taxi Driver

The Usual Supects

The Machinist

Reservoir Dogs

 

Som de fleste sier, noen av disse filmene bør han styre unna.

A Clockwork Orange, f.eks.

Jeg så den i en alder av 15, det synes jeg var for tidlig. Ikke pga volden.

Lenke til kommentar
Rocky V og Pirates II, sa er du i mal. Mer enn det trenger man ikke.

 

Hvis den skal vaere komplett, sa ma du ha minst 5 filmer i hver sjanger. Dette er for a sikre at nar det er filmkveld hos deg sa vil man enkelt kunne finne frem til en film som passer kvelden. Jeg har for mange dramafilmer, og kanskje 1/10 av mine filmer er komedier. Dette passer darlig nar man har filmkveld/vors og alle har sett Napoleon Dynamite og ingen er i humor for Dr. Strangelove.

 

Jeg anbefaler at du ignorerer første del av Dorians innnlegg. :p

 

Men del to er det noe i. Jeg har selv nesten ingen skrekkfilmer eller komedier, og det er jo som regel de to type filmene vennene mine vil se. Men det er også viktig at du undersøker en del og kjøper de filmene du vet/tror du vil like selv! Min CD-samling f.eks. består av rar post-neo-industrial-geotech-fancypants-progressive-underground rock, som jeg liker selv. Veldig kjipt å bruke masse penger på noe du ikke liker!

 

Drit i de andre sier nå jeg. Liker de ikke filmene du har i samlingen, så kan de ta seg en bolle. Det er jo den perfekte anlendningen til å belære dem i din filmsmak.

Nå var ikke poenget å kjøpe filmer man ikke liker, men å tenke bevisst på hva man kjøper. Min ideelle samling består av 2500 filmer, men jeg har valgt blant de filmene jeg har lyst på fordi jeg ikke har råd til alt. Det jeg angrer på er at jeg ikke tenkte mer på å balansere samlingen med litt av hvert, slik at jeg oftere kan finne frem til en film som passer humøret. Akkurat nå er det få filmer i samlingen som jeg bare kan slenge meg ned med, f eks Caddyshack og Fletch. Skulle gjerne hatt flere komedier, og en del skrekkfilmer.

Lenke til kommentar

Du er inne på noe, for vi låner alltid film midt på natten fordi jeg visstnok bare har S/H-filmer. Men, da er spørsmålet. Er en samling for andre, eller deg? Jeg har mange forskjellige "filmtyper" på besøk. Leie er alltids best. Da får de viljen sin og man slipper å tenke på at verten selv valgte en helt dust film for anledningen.

Endret av Jan
Lenke til kommentar

Trådstarters alder og filmsmak tatt i betrakning, vil jeg anbefale filmer av Bergman (Smultronstället og Det sjunde innseglet) og Tarkofsky (Stalker og Solyaris), samt Bela Tarrs Satantango. Disse bør så sees i en filmmaraton - før han ender opp som resten av oss!

 

Hvis ikke, pleier "Shawshank Redemption" å falle i smak hos en god del, både jevngamle og eldre.

Lenke til kommentar

Jeg støtter andres forslag om å følge IMDb Topp 250 liste.

Har selv snart sett alle filmene på listen, men langt fra alle er så bra at jeg har dem i samlingen min, som nå teller ca 620 DVD plater. (Og alle er lagt inn på stue pcen min).

 

Ellers er det jo bare å samle på filmer som du har sett og som du likte. Jeg har brukt siste året på å få tak i filmer jeg så og likte da jeg var ung, som jeg nå har lyst til å se igjen. Mange av disse er vel ikke så bra som jeg husket dem fra jeg var ung, mens andre er like bra fortsatt.

 

Uansett, det er din filmsmak som er viktigst når du skal skaffe deg en filmsamling, ikke andres. For til slutt er det jo du som skal se/bruke filmsamlingen din, og da er det kjipt om du har fylt den opp med filmer alle andre liker, og som du ikke liker.

 

Alle filmene jeg har i min samling (i alle fall de jeg legger inn på stue pcen) er filmer jeg gjerne kan se en og to ganger i året, og som jeg har sett mange ganger uansett.

Beholder ikke filmer som jeg personlig ikke synes er bra, bare for å kunne skryte på meg at jeg har dem til andre.

 

Et tips er jo å leie en del filmer, så finner du plutselig en eller annen bra film, som du ikke har hørt om før...har funnet mange filmer slik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm
Trådstarters alder og filmsmak tatt i betrakning, vil jeg anbefale filmer av Bergman (Smultronstället og Det sjunde innseglet) og Tarkofsky (Stalker og Solyaris), samt Bela Tarrs Satantango. Disse bør så sees i en filmmaraton - før han ender opp som resten av oss!

 

Hvis ikke, pleier "Shawshank Redemption" å falle i smak hos en god del, både jevngamle og eldre.

Det er rart ikke flere 95-modeller har satantango som favorittfilm. Støtter JacEr her :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...