Gå til innhold

En "flekk" på sensor, som ikke vises på bilder


Anbefalte innlegg

Det har det seg sånn at i midten av sensoren til midt kamera, er det en rund gjennomsiktig flekk(gjennom linse). Det vises ikke på bilder(som jeg vet). Er det sånn det skal være, og at jeg ikke har lagt merke til det, eller hva?

Den er ganske liten, så kan være det bare er sånn (siden den er plassert akkurat i midten, og ikke vises på bilder)

Endret av gnaling94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du ser flekken når du ser i søkeren, så sitter den garantert ikke på sensoren.

 

Se om det sitter noe støv el. l. på speilet eller mattskiven, og blås det i så fall vekk med en blåsebelg.

 

Den kan sees uten objektiv også, mens kameraet er avslått.

Og når jeg ser ned på selve sensoren, er det en "prikk" da, i midten.

Aner ikke, har ikke peiling.

 

 

Skjønner ikke heeelt. Hvor ser du flekken? Når du ser i søkeren, eller når du ser direkte på sensoren med speilet vippet opp? Eller kan det være at du ser på speilet? Hvilket kamera har du?

 

Har Nikon D300, og begge ovenfor skjer.

Endret av gnaling94
Lenke til kommentar
Den kan sees uten objektiv også, mens kameraet er avslått.

Og når jeg ser ned på, er det en "prikk" da, i midten.

Aner ikke, har ikke peiling.

Ser ned på hva? :huh:

 

Det her er ikke vondt ment, men det virker som om du egentlig ikke forstår hvordan et speilreflekskamera virker... Når du ser i søkeren så går ikke bildet til sensoren i det hele tatt, lyset reflekteres 90 grader opp av speilet og opp til mattskiven, som rett og slett er en litt ru glassplate. Du ser bildet som tegnes på mattskiven gjennom et prisme som bryter lyset 90 grader og samtidig snur bildet opp ned (slik at det tegnes riktig vei slik du ser det).

 

For meg høres det altså ut som om støvkornet eller hva det nå er sitter på speilet, og da kan du egentlig bare ignorere det siden det ikke vises på bilder. Hvis du vil fjerne det så bare bruk en blåsebelg. Du bør generelt unngå å berøre speil og mattskive fysisk.

Lenke til kommentar
Den kan sees uten objektiv også, mens kameraet er avslått.

Og når jeg ser ned på, er det en "prikk" da, i midten.

Aner ikke, har ikke peiling.

Ser ned på hva? :huh:

 

Det her er ikke vondt ment, men det virker som om du egentlig ikke forstår hvordan et speilreflekskamera virker... Når du ser i søkeren så går ikke bildet til sensoren i det hele tatt, lyset reflekteres 90 grader opp av speilet og opp til mattskiven, som rett og slett er en litt ru glassplate. Du ser bildet som tegnes på mattskiven gjennom et prisme som bryter lyset 90 grader og samtidig snur bildet opp ned (slik at det tegnes riktig vei slik du ser det).

 

For meg høres det altså ut som om støvkornet eller hva det nå er sitter på speilet, og da kan du egentlig bare ignorere det siden det ikke vises på bilder. Hvis du vil fjerne det så bare bruk en blåsebelg. Du bør generelt unngå å berøre speil og mattskive fysisk.

 

Er bare det at jeg har ikke sett den før to dager siden, derfor litt bekymret, siden det var ett utrolig dyrt kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...