Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vepsebol i boden [Bortevekk nå]


Anbefalte innlegg

Hørte et hyl, hva $@t@n tenkte jeg, jo et $@t@an$ vepsebol i boden.

 

Ikke akkurat en rund greie i Ole brumm bøkene som man kan bare gasse med røyk og kutte ned. Nope, en stor hullete klump klistret innunder en hylle i boden.

 

Har dere noen tips til fjerning av den slags bol? Skal se om jeg klarer å ta et bilde...

 

Hvis plan A,B,C ikke funker, så tilkaller vi til skadedyr-folkene.

Og familiefaren er visst en person som absolutt mener at han kan gjøre jobben selv.

post-162678-1218137742_thumb.jpg

Endret av Valvildi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par løsninger som har funket for meg gjennom somrene:

-Dusje inn med insektspray et par ganger gjennom et par dager, til det ikke er noen aktivitet der, så fjerne.

-Har dere kantetrimmer? Pisk bolet med den, det tar kanskje også vepsene i samme slengen.

-Tenn på uten brannfarlige væsker, og vær klar med vannslange

-Dusj hele bolet sønder og sammen med vannslange/høytrykkspyler, spørs hvor hardt bolet er.

Lenke til kommentar

La til bilde i første post.

 

Et par løsninger som har funket for meg gjennom somrene:

-Dusje inn med insektspray et par ganger gjennom et par dager, til det ikke er noen aktivitet der, så fjerne.

-Har dere kantetrimmer? Pisk bolet med den, det tar kanskje også vepsene i samme slengen.

-Tenn på uten brannfarlige væsker, og vær klar med vannslange

-Dusj hele bolet sønder og sammen med vannslange/høytrykkspyler, spørs hvor hardt bolet er.

 

 

Problemet er at boden ligger på en liten terasse i 2.etasje.

-Insektspray høres ok ut. Må du ha full påkledning før aksjonen?

-Nei vi har ikke kantetrimmer. Tror ikke nabo vil låne den til oss til å piske honning.

-Tror ikke jeg prøver med påtenning, vannslangen rekker ikke opp til 2.etasje.

-Hardt.

Lenke til kommentar

Du kan ikke putte noen kinaputt inni, fordi bolet er så tynt at det vil ramle fra hverandre, og hvertfall ikke holde vekta av noen kinaputt. Flammekaster (spray+lighter), neppe..kanskje du setter fyr på den lille veggen, så ryr det ut sinte veps siden du må stå så nærme. Evt. trikset han i avisa gjorde, svi ned både bilen og garasjen i samme farta med litt tennvæske og lighter.

 

I samme artikkel sto eksempel på en annen kar som svidde av seg håret + masse forbrenninger på hender når han tente på rødsprit han hadde i en kopp (for å røyke ut vepsen). Han hadde sølt litt på hendene og det eksploderte i kontakt med ild.

 

Pluss, den lille kuben på utsida kan bare være en liten del, hvis de har kommet seg inn i selve veggen gjennom ventilasjon eller dårlig byggverk. På en måte som at maurtua bare er toppen av isberget.

 

Har forresten sett sånne "ole brumm" bol også i Norge. Men de hang ikke i trær. De kom frem når hybelverten min brøt ned taket i inngangspartiet i huset, så la det 3 kjempedigre vepsebol (heldigvis tomme) mellom taket og mellomveggen.

 

De var minst like store som et menneskehode.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Enkle måten: som jeg brukte for et par dager siden. "bor" et lite hull inn i kuben og pøs på med vepsespray, kjøp en type hvor det følger med en slik liten slange/rør sak på 10-15 cm. Er Litt enklere å spaye inn i bolet da! Huske å ta på gode klær, hansker og tape igjen ved ben og håndledd. Og ta på en caps og dekk til ansikt etc. Selv hadde jeg en mygg caps som jeg brukte. (moped/motorsykkel hjelm funker også!..)

 

lykke til! :)

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Hahaha takk for svar og råd!

 

Men vepsebolet er bortevekk nå etter at familiefaren iført motorsykkelhjelm, 2 vindjakker, jeans med regntøy, støvler og 2-3 par hansker og dengte løs vepsebolet ned i en pose i en boks med både kost og spade. xD

Slapp unna med to vepsestikk. 8D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...