Gå til innhold

Raid 5 spm.


marw

Anbefalte innlegg

Hadde et par spørsmål, jeg hadde håpet noen andre kjenner svaret på.

har 4 stk seagate 500gb 7200.11 disker som jeg tenkte å slenge inn i en gammel maskin, og sette opp som filserver.

 

# jeg har også en hitachi 500gb med noe høyere søketider, vil hastigheten bli tregere dersom jeg bruker denne, ala maks hastighet = tregeste ledd?

 

# Skal bruke et gammelt hovedkort, nforce 4/5 med integrert raid på. dersom hovedkortet tar kvelden, kan jeg kjøre opp diskene i mitt nye nforce7 HK for å hente ut dataene igjen?

 

# Kan jeg utvide raidet med flere disker, uten å miste eksisterende data?

 

Takker for alle evt. svar ;))

Endret av marw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
# jeg har også en hitachi 500gb med noe høyere søketider, vil hastigheten bli tregere dersom jeg bruker denne, ala maks hastighet = tregeste ledd?

Overføringshastigheten vil bli høyere med antall disker(begrenset av PCI/PCIe/PCI-X bus), søketiden vil derimot bli værre.

# Skal bruke et gammelt hovedkort, nforce 4/5 med integrert raid på. dersom hovedkortet tar kvelden, kan jeg kjøre opp diskene i mitt nye nforce7 HK for å hente ut dataene igjen?

Har egentlig ingen foruutsetning for å si at dette fungerer, men var jeg deg, ville jeg godt for en software-RAID løsning. Da slipper du å måtte tenke på om det vil fungere med ett nyere hovedkort(da tenker jeg spesielt på Software RAID i linux, eventuelt ZFS og solaris).

# Kan jeg utvide raidet med flere disker, uten å miste eksisterende data?

Det kan du ihvertfall i Linux / Solaris, men har ikke peiling på software RAID i windows, eller RAID kontrolleren på nForce kortet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...