Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Operere mandler i morgen - Din erfaring?


Makaakaaa

Anbefalte innlegg

Ja. Svelget er sårt, og stemmen er veldig rar, og ganske "hul" liksom. Har du prøvd å lyse med lommelykt ned i gapet? Gjør det, og skriv her hvordan det ser ut.

 

fibrinbelegget (det gul/hvite) er 98% borte, drøvelen er tilbake til normalstørrelse. på venstre side er det ingen hevelse, men det er bittelitt igjen på høyre side og jeg har ca 5 voltaren piller og ett brett med pinex 1g som jeg må bruke når det gjør vondt. Jeg snakket med sykehuset i går og fikk tilbakemelding om at det var normalt å ha "potetstemmen", men jeg kjenner at det ligger noe der.(det vil si helt nederst i svelget det jeg ikke kommer til å ser noe selv) Hun sa at det kan være rester av ruene som ikke har falt helt av enda. Om det ikke er borte innen en uke så er det sjans for at jeg må inn å operere på nytt for da har de ikke fått med seg alt.. det var IKKE positive nyheter lol..

stemmen min er ikke hul, den er vel heller "tjukk"..men det er som om jeg har en pottit nedi der, det føles ut som om når du har spist ett eller annet som du har fått satt nesten i vranga.. svelger og svelger og svelger som en gal *ler*

 

hvor lang tid tok det for deg/dere før den følelsen av at det ligger noe i halsen som ikke skal være der forsvinner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Off. Skal ta de halv ti imorgen...Det hjalp fryktelig lite å lese om blødninger og sår hals i flere dager. Men det skal bli deilig å slippe alle plagene med halsen da.

Jaja..

Lenke til kommentar

Så der! Tok mandlene på Torsdag og har ikke hatt noe særlig problemer med det. Vel... jeg er kanskje liiitt sulten..?

Når kan jeg begynne å hive i meg "dårlig" mat? Er så sinnsykt lei av yum-yum nudler med en smørklatt på, vann og smertestillende....

Lenke til kommentar

hei, har tatt mandlene nå i dag, gruer meg til dagene som kommer etter å ha lest alt som står på internett, da spesielt om når skorpene løsner.. klarer ikke å prate enda, gjør for vondt, har drukket veldig mye lettsaltet vann, snart en liter tror jeg. har fått voltaren og paracet.

 

med en gang jeg voknet virket det som det gikk veldig bra, helt til jeg satt meg inn i bilen. da merket jeg at det var som om jeg hadde en svær slimklump i pusterøret. jeg mannet meg omsider opp og fikk harket den ut, da kjentes det ut som jeg begynte å fossblø i halsen og jeg ble veldig skeptisk.. det gikk over etter en stund. etter jeg var komt meg hjem fikk jeg en til slimklump i halsen og måtte harke opp denne og, det var veldig ubehagelig, og gjorde vondt men det kom seg etter hvert. hadde en til slimklump nå nettop men det var helt problemfritt å få harket den opp denne gangen. kanskje av kombinasjon av at jeg nettop tok smertetillende og har drukket en del lettsaltet vann.

 

har enda ikke klart å få i meg noe mat, har egentlig ikke så veldig lyst på noe heller akkurat nå men føler jeg burde spise noe..

Lenke til kommentar

Tok mandlene mine for to års tid tilbake om jeg ikke husker feil.

 

Hadde hatt infeksjon i mandlene i ca 2 månender i strekk, og ikke noe tok knekken på det, så dem satt meg på en ekstra sterk kur rundt en uke før operasjonen sånn at mandlene skulle bli mindre betente og mindre hovne.. Møtte opp på sykehuset og fikk proppet i meg endel smertestillende. Så ble jeg lagt inn på den tralla, fikk vite at dem brukte et eller annet for å røske ut rester av mandlene osv, det hjalp ikke så mye for å si det sånn. Fikk nåla i armen. 20 sekunder seinere informerte sykepleiern om at det kunne begynne og svi litt, noe det gjorde ca 5 sekunder seinere, og 5 sekunder etter det spurte hun om jeg følte meg trøtt. Neida sa jeg, og rundt 5-10 sekunder etterpå var jeg langt inn i drømmeland.. Vel, helt til jeg våkna igjen da..

 

Våknet opp i det jeg ble flyttet ut fra operasjonssalen, og flyttet inn på oppvåkninga.. Jeg fikk med meg svært lite, og var godt påvirka av narkosen enda. Fikk med meg at jeg ble velta over på siden, og det kom en kvinnlig sykepleier og putta en smertestillende opp i endetarmen (svært ubehaglig opplevelse). En stund etter det våknet jeg mer og mer, spytta blod, veldig mye blod.. Spytta vel blod i 2-3 timer før det begynte og avta. Og så gikk turen til pasient rommet.. Hvor jeg dessverre måtte tilbringe natta.. Det må ha vært den værste natta i hele mitt liv, så utrolig kjedelig det var, fikk kun sove litt, og våkna midt på natta og klarte ikke sove.. Tida gikk sakte, jeg hadde hoppa over smertestillende tidligere på kvelden. Ikke lurt fant jeg ut. Men med tid og stunder ble det morgen og jeg strakk på beina. Gikk litt rundtomkring med dryppetralla etter meg. Åpna kjeften og så på grapset i halsen min.. Det var helt forferdelig, det så ut som jeg hadde blitt sprengt innvendig og lappa sammen igjen, så noen tråder, noe gult og endel rødt der.. Et blodig makkverk med andre ord. Fikk i meg en is eller to, sakte men sikkert..

 

Så kom jeg meg hjem, og fortsatte på Pinex Forte og Voltaren.. Det hjalp ganske godt egentlig.. Våkna tidlig på mårran, helte i meg smertestillende og la meg til og sove igjen, våknet da opp etterpå uten og ha så veldig vondt. Tok forøvrig lang tid før jeg klarte og spise igjen. Et par dager etter operasjonen så fikk jeg jo såklart betennelse i sårene i halsen.. Men jeg hadde noe penicilin igjen så jeg selvmedisinerte meg selv og det gikk over :)

 

Men helt ærlig, en fæl opplevelse.. Men jeg er glad jeg slipper og ha infeksjon i halsen 2-3 mnd i strekk framover da :)

 

Dette var da i en alder av 19 år.

Men som legene sa til meg, det kom til og gjøre ekstra vondt for meg pga min tilstand før operasjonen.

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
føles egentlig ikke som fri før det har gått en halvannen uke, og da er du så drita lei av å være hjemme at du gleder deg til å komme på jobb igjen ;) lykke til vertfall, håper ikke du får det helt forjævlig ;)

hehe takker ;)

 

nei eg har hatt 14 brudd i kroppen før, kan heller ta å sammenligne det på en smertefaktor fra 1 til 10 når den tid kommer :p

Lenke til kommentar

Syns selv det var ganske jævlig! Noen dager etterpå, mitt på natta våkna jeg med kjeften full av blod, fikk syke-ambulanse til å kjøre meg til nærmeste sykehus der jeg omtrendt spøy blod og ble kjørt videre til akutt-mottak på A-Hus, der jeg var våken jævlig lenge fordi det var sjukt vanskelig å sove når blod konstant renner ut av kjeften. Etterhvert tok de meg innpå på det jeg nå kaller "torturerings-kammeret", stakk en relativt skarp-jernstang med en bitteliten bomullsdott med adrenalin for å lindre såret (men skal ikke si at jernstangen ikke vrei litt rundt i såret og det var helt jævlig).

 

Ellers fikk jeg også jern-mangel etter dette fordi jeg ikke klarte å spise på omtrendt en uke. Dette har ødelagt skolegangen min fullstendig siden jeg ikke klarer å stå opp på morran og får fravær støtt og stadig. Klarte akkurat å stå i andre klasse VGS.

 

Meeen, får håpe du ikke har like uflaks som jeg hadde :)

 

Må forresten legge til at jeg syns Pinex Forte funker sykt dårlig, på meg hvertfall. Er vel veldig varierende, men skulle gjerne hatt morfin i noen stunder for å være helt ærlig.

Endret av BadBeer
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er litt varierende med tanke på hva du jobber med, jeg er håndverker så da ble det 2 uker.. går du på skole eller har en typisk kontorjobb får du bare en uke til å begynne med.. når jeg kom hjem var jeg ganske sliten og trøtt men var opplagt, prøvde å drikke vann men det gjorde jævlig vondt.. det hjelper VELDIG med å ha litt salt i, ca en spiseskei per liter vann, iskaldt.. satt på pcen osv etter operasjonen og la meg i normal tid, men klarte ikke å prate så mye. Det jævligeste første dagen var egentlig å prøve å få ut blod fra halsen osv :) men det går fort bedre, og jo fortere du klarer å spise jo bedre... prøv å få i deg så mye proteiner som mulig, da gror det fortere :)

Endret av r0zie
Lenke til kommentar
Er litt varierende med tanke på hva du jobber med, jeg er håndverker så da ble det 2 uker.. går du på skole eller har en typisk kontorjobb får du bare en uke til å begynne med.. når jeg kom hjem var jeg ganske sliten og trøtt men var opplagt, prøvde å drikke vann men det gjorde jævlig vondt.. det hjelper VELDIG med å ha litt salt i, ca en spiseskei per liter vann, iskaldt.. satt på pcen osv etter operasjonen og la meg i normal tid, men klarte ikke å prate så mye. Det jævligeste første dagen var egentlig å prøve å få ut blod fra halsen osv :) men det går fort bedre, og jo fortere du klarer å spise jo bedre... prøv å få i deg så mye proteiner som mulig, da gror det fortere :)

ok ;) takk for svar :)

Lenke til kommentar

Eg kan vel likegjerne skrive en liten "blogg" om min opplevelse siden eg går igjennom det nå ;)

 

Dag 1 :ligger på haukeland no. Har spydd blod 2 ganger og har løs mage så har vært på do 7 ganger nå etter opperasjonen som var kl 11. Helt jævlig å svelge å spytte blod :S Men sitter å sutter på isbiter nå og fikk nettopp morfin så det ordner seg :thumbup:

 

dag 2 : ligger å chiller i senga nå med dataen på fanget, tok smertestillende isted å spiser yoghurt nå som går bra, gjør ikke så vondt å spise det :) så var det godt med litt mat i magen og :) Fikk ei sprøyte morfin igår og sovna i 9 tida, men har våknet et par ganger inatt og hatt vondt i halsen, mye slim å vondt å svelge. Er iallefall digg å sutte på isbiter, det hjelper :thumbup:

Endret av andre3028
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...