Gå til innhold

Hvilket mote/portrettkamera til 30 000?


Anbefalte innlegg

Jeg vil uansett anbefale deg og stikke ned i en butikk og TA og HOLDE i kameraet, det hjelper lite hvor steike bra og gode spesifikasjoner kameraet har om det er vondt for deg å holde det.. Hvis du ikke har noe system fra før, ville jeg også kanskje, om ikke annet, sett på D700 fra Nikon, mye likt 5D, men 5D begynner jo å dra på åra..

 

Anyhow, det er meg og mine tanker:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode tanker det, men til mote/portrettfoto vil jeg tro Canons mer kontrastløse og skarpe bilder vil falle mer i smak enn det Nikon leverer.

 

Sier dog ikke at hun ikke kunne blitt fornøyd med D700, men hun får enormt mye igjen for pengene hun legger ut for 5D og noe L-optikk.

 

Men som Leopoldleo sier, så ta en tur og kjenn på kamerahusene - gjerne med og uten vertikalgrep.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjent på 5D, og det var fantastisk deilig å holde, så da er det bestemt at det blir det kameraet.

 

Optikken er jeg fremdeles litt usikker på. Tror nok det blir en 24-105/4. Muligens en 85/1.8 også, så har jeg noe å bruke når det er lite lys.

 

Burde jeg heller kjøpe blits(er)/annet ekstrautstyr, enn en 50/1.4? I så fall, holder det med en blits, eller trenger jeg to? Kommer til å ta en del bilder ute.

Endret av Kaamilla
Lenke til kommentar
Nå har jeg kjent på 5D, og det var fantastisk deilig å holde, så da er det bestemt at det blir det kameraet.

 

Optikken er jeg fremdeles litt usikker på. Tror nok det blir en 24-105/4. Muligens en 85/1.8 også, så har jeg noe å bruke når det er lite lys.

 

Burde jeg heller kjøpe blits(er)/annet ekstrautstyr, enn en 50/1.4? I så fall, holder det med en blits, eller trenger jeg to? Kommer til å ta en del bilder ute.

Helt enig, grepet på 5D er fantastisk!

Lenke til kommentar
Du bør absolutt ha lys. Ser svært skjeldent motefotografer uten blitsoppsett - eller store reflektorer.

 

Kamera er ikke alt - lys er alt.

 

Helt enig i dette. Jeg vil anta at dersom valget står mellom nytt kamera eller lys/studio-utstyr, vil du ofte ha mye mer igjen for å legge pengene i sistnevnte. Det blir naturligvis søkt å sette dette opp mot hverandre, men er enig med gorpium at lys er det som skaper et bilde.

Lenke til kommentar

Da må vi opp med et nytt budsjett desverre.

Du sa dog at du vil ta en del bilder i studio. Hvor? Ditt eget? Leier dere?

Om dere leier studio vil nok lys være med i prisen.

 

Ute er det greiest med enkle Speedlites som 580EX II eller SB-900. Kan nok være kjekt å ha kraftigere lys til tider - mer lys, lader kjappere og har større utvalg med tilbehør. De koster desverre for mye - spesielt om det trengs et batteri.

 

Kjøp reflektorer nye ja. Et par hundrelapper.

Lenke til kommentar

Om utstyret er i god stand, så slå til! Det kommer sikkert et nytt 5D om ikke så lenge, så å kjøpe et brukt 5D nå er genialt. (Om du kjøper brukt, så blir det mindre verditap når du oppgraderer senere - dersom du oppgraderer)

 

Og med 14 000 på lysbudsjettet blir nok dette knall. Uten at jeg har så enorm peil på belysning - I'm a natural light kinda guy - men jeg ser jo den enorme forskjellen riktig belysning gjør på fashion/studio-arbeid.

Lenke til kommentar

Spar de 7000, så har du noe i bakhånd til å dytte inn der du føler at du trenger det etter noen uker (eller måneder). Reflektor, softbox, stativ, ekstra blitz, kabling, triggere, etc etc etc. Mye rart med sukker på.

 

Du kan jo bla litt på strobist.com for å lære mer om lyssetting og hva du lage selv og hva du bør betale i dyre dommer for.

 

Og det er tonnevis med bilder med info om lyssettning i strobist-poolen på flickr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...