Gå til innhold

Hvilket mote/portrettkamera til 30 000?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg lurer på hva dere her inne vil anbefale som det beste kameraet når man skal ta mote/portrettbilder? Budsjettet ligger på 30 000, inkludert brukbar optikk. Det er ingenting i veien for å kjøpe brukt. Det åpner vel for bedre optikk enn om jeg skal kjøpe alt nytt.

 

Jeg vet at grepet er det viktigste, men hvis vi ser bort fra det, hvilket kamera har da de beste spesifikasjonene innenfor denne sjangeren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

 

Jeg lurer på hva dere her inne vil anbefale som det beste kameraet når man skal ta mote/portrettbilder? Budsjettet ligger på 30 000, inkludert brukbar optikk. Det er ingenting i veien for å kjøpe brukt. Det åpner vel for bedre optikk enn om jeg skal kjøpe alt nytt.

Jeg ville nok valgt 5D med 24-105 + 85mm f/1.8 og 135mm f/2L eller 200mm f/2.8L...

 

Pentaxen min er ikke aktuell i denne sammenhengen, så jeg trenger et nytt kamera.
Hvorfor ikke?
Lenke til kommentar
Hvor kommer du til å ta bildene? Studio eller location? Begge?

 

Om naturlig lys skal bli brukt anbefaler jeg 24-70/2.8L framfor 24-105/4L - spesielt om det er 5D som blir kjøpt inn.

 

Akkurat det er et vanskelig valg. Jeg har brukt begge på 5D og foretrekker 24-105. De mm du får ekstra i den lange enden er gull verdt av og til, samt IS er en klar fordel i mange tilfeller. Optisk er de vel omtrent like.

 

Om du ikke er redd for å kjøpe brukt kan du gjøre et Canon-kjøp på foto.no : En stk 5D med 24-105, et Sandisk 16 GB minnekort samt en foto-sekk selges for 12.500,-. Løp og kjøp :thumbup:

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt jeg heller :huh:

 

Sjekk denne tråden om en som byttet ut K10D med 5D.

Med det samme du er på pentaxforums kan du søke opp noen billedtråder fra den sterkt profilerte motefotografen Ben Kanarek. Han har prøvd det meste av det dyreste, Canon, Nikon, Hasselblad osv. I dag bruker han K20D i det aller meste av sin profesjonelle virksomhet.

 

Selv sier han at det gir ham like høy billedkvalitet, uten at han behøver å slepe seg i hjel på overdimensjonerte kameraer.

 

Nå er det forskjell på K10D og K20D og K20D er kanskje heller ikke verdens beste kamera. Men, jeg har inntrykk av at du ikke har holdt på så lenge. I så fall vil jeg tro at du har et stykke igjen før du har vokst fra kameraet ditt. Det tar tid å lære seg å utnytte et kamera fult ut. Mye tid. Jeg vet positivt at jeg ikke utnytter min K20D fult ut, sånn rent billedmessig. Det til tross for at jeg har brukt K10/20D i omtrent to år.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Selv sier han at det gir ham like høy billedkvalitet, uten at han behøver å slepe seg i hjel på overdimensjonerte kameraer.

Nå vet jeg ikke med deg, men jeg ser enorm forskjell mellom bildene fra et mellomformatkamera og fra et semi-proft DSLR. Kan dog forstå at han liker et lettere og mer kompakt kamerahus å arbeide med. :)

 

Mamiya ZD gir fantastiske bilder - Bilde I Bilde II

Fotografen er Marcel Lelienhof

 

5D + 24-70/2.8L + 85/1.2L.

Veldig god pakke! Eventuelt vurdere 70-200/2.8 IS

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Skal ikke bytte ut K10D. Kommer til å beholde det, men jeg skal kjøpe et nytt kamera sammen med en annen. Det der er vurdert frem og tilbake og opp og ned, så den diskusjonen er ikke aktuell for meg mer.

 

Hvor kommer du til å ta bildene? Studio eller location? Begge?

 

Bildene blir nok tatt både i studio og på location. Hvis jeg kjøper både 85/1.2 og 24-105/4, har jeg jo førstnevnte som er ganske lyssterk.

Lenke til kommentar

Har selv 5D og 24-70 en knall kombinasjon som jeg absolutt kan anbefale, hva gjelder 24-105 tror jeg nok du vil ønske deg en større blenderåpning enn F/4 til portretter.

 

så jeg slenger meg helt klart på forslaget om et pent brukt 5D, 24-70 f/2.8 og 50 1.2L som tilsammen burde være mulig å finne til omlag 30000

Lenke til kommentar

Jeg synes f/4 er en glimrende blenderåpning for å få riktig DOF på FF. Og IS gjør at du i praksis kan jobber i dårligere lys enn med 2,8 uten IS. Jeg mener også at 105mm er det ideelle brennvidde til headshots på FF. Men i tillegg ville jeg hatt et objektiv som gir muligheten for virkelig liten DOF, og det er derfor jeg nevner 85/1,8. Men det er klart at 1,2 hadde vært enda bedre, men jeg tror jeg heller ville brukt pengene på en 85/1,8 og 50/1,4 som supplement til 24-105. Da er du i havn med alt du trenger.

Lenke til kommentar

Enig med PMnormal her. FF gir enda mindre dof enn en er vant med på crop-kameraer, så f/4 er ok. Men 24-105 har dessverre litt lysavfall i hjørnene på FF. Hjelper nok å blende ned litt, men da får en igjen for mye dybdeskarphet... Og 24-105 er softest på 105mm, så hold deg til litt mindre brennvidde enn det.

 

Ikke lett, nei.

 

eitp

Lenke til kommentar
Enig med PMnormal her. FF gir enda mindre dof enn en er vant med på crop-kameraer, så f/4 er ok. Men 24-105 har dessverre litt lysavfall i hjørnene på FF. Hjelper nok å blende ned litt, men da får en igjen for mye dybdeskarphet... Og 24-105 er softest på 105mm, så hold deg til litt mindre brennvidde enn det.

 

Ikke lett, nei.

 

eitp

 

Lysavfall er et "problem" med dette objektivet (ikke stort i mine øyne) på full blender. I studio ligger du som oftest på F11 eller deromkring, da er verken skarphet eller mørke hjørner noe problem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...