Gå til innhold

Spørsmål angående venstrehendte... :/


orie

Anbefalte innlegg

Da jeg fant ut at jeg hadde lyst til å begynne å spille gitar, hentet jeg fram storesøsters gamle gitar. Jeg hadde lyst til å spille el-gitar, men ville øve meg på en akkustisk først, så jeg ikke sløste penger på noe jeg ikke ville alikevel. Jeg er venstrehendt, og snudde om på strengene fordi det føltes naturlig å holde den "opp ned". Men... det kan man vel ikke gjøre på el-gitarer?! Så burde jeg fortsette å holde den sånn, og kjøpe en venstrehendt-gitar, eller snu om på strengene igjen og spille kjøpe vanlig el-gitar(når den tiden kommer)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er ikke noe som heter BURDE må lære seg høyrehendt. er man venstrehendt er man det. kjøp en billig venstrehendt gitar da. eller gjør som jimi hendrix da. ta en høyre gitar og snu strengene.

 

left hand guitar http://intune.no/index.php?action=prodkort...4b1cbc966548728 kansje litt dyr men men

 

http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=722 denne er mer i din prisklasse kansje ? ;)

Lenke til kommentar

Det er faktisk et av de problemene jeg føler jeg har og, men har tenkt at det var multitaskingen min som er problemet. Spesielt når man skal spille en litt mer fancy rytme med høyrehånden, plukking etc går helt greit.

 

 

 

Har aldri slått meg at det kan være fordi jeg er venstrehendt og har lært meg å spille på "vanlige" gitarer.

Lenke til kommentar
Det er faktisk et av de problemene jeg føler jeg har og, men har tenkt at det var multitaskingen min som er problemet. Spesielt når man skal spille en litt mer fancy rytme med høyrehånden, plukking etc går helt greit.

 

 

 

Har aldri slått meg at det kan være fordi jeg er venstrehendt og har lært meg å spille på "vanlige" gitarer.

 

Jeg tenkte kanskje det bare var en vanesak, med har du spilt lenge, og problemet har ikke gått over? :/ For det kjennes ut som om høyrehanda mi ikke eier takt -.-' Hvis jeg ikke blir bedre, blir jeg nødt til å spille venstre-hendt.

Lenke til kommentar

Det å bli en brukbar gitarist er ikke noe som er gjort i en fei. Det krever mange timers øving, og litt utholdenhet.

 

Den utholdenheten tror jeg vi har fått litt mindre av, vi har blitt vant til at ting ordnes så fort. Derfor begynner vi å forsøke og løse problemer for tidlig, ved å kjøpe en annen gitar, en boks, andre strenger, plekter og så videre i stedet for å gjøre det som kreves,nemlig det å øve.

 

Som nevnt i den andre tråden, kan jeg ikke se for meg en eneste grunn til at venstrehendte ikke skal kunne spille på en vanlig gitar. Jeg har undervist et sted mellom 1500 og 2000 stykker i gitarspill, og hvis jeg husker rett, var et kun to stykker som endte opp på "venstrehånd"

 

Når det er sagt, er det ikke noe i veien med å spille "feil vei", men utvalget av gitarer er mindre, de koster i en del tilfeller litt mer penger, og man kan ikke låne gitar av noen.

 

Angående høyrehånd og takt- spill en enklere rytne med hånda til du behersker den. Dette er snakk om skikkelig finmotorikk, selv om det ikke oppleves slik. Følelsen er helt vanlig, og er ikke unik for venstrehendte, det skal jeg love deg.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Ok, har fått mulighet for å tjene penger, så nå skal jeg snart skaffe meg en gitar.

Jeg er fortsatt i tvil om jeg skal kjøpe en venstrehendt eller "vanlig" gitar, og trenger litt hjelp... Det som fortsatt gjør meg i tvil er rett og slett høyre hånda mi, den duger ikke til noe! xD Vet det høres rart ut xP Men jeg klarer ikke å gjøre noe som helst fort med den (som å spille en LITT rast rytme på gitar...), jeg har rett og slett liten kontroll på den... Jeg vil ikke bruke penger på en "vanlig" gitar for så å finne ut at jeg må kjøpe en venstrehendt gitar...

Det jeg tenker er; Det er bare jeg som ikke er vant til å bruke den. Det er bare musklene som ikke er trent opp ordentlig. Hvis jeg kjøper en høyrehendt gitar og øver på den vil det gå bedre etterhvert.

Har jeg rett?

 

(og ett ekstra spørsmål:

Prøv å beveg på fingrene på høyre hånda og venstrehånda samtidig.

Hvis du er høyrehendt, kjennes fingrene dine på venstrehanda stivere ut?)

Lenke til kommentar
Hvis jeg kjøper en høyrehendt gitar og øver på den vil det gå bedre etterhvert.

Har jeg rett?

Ja. :)

 

Enkelte ting, også de helt grunnleggende, kan ta lang tid å øve inn. Selv lærte jeg meg å spille gitar med fingrene, og da jeg tvang meg selv til å begynne med plekter var det nærmest som å begynne på nytt, men det kom etterhvert. ;)

 

Jeg er forresten halvveis venstrehendt, skriver med venstre blant annet. Jeg spiller imidlertid gitar "riktig" vei.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Har ei lita jente på 5 år som er veldig opptatt av fars gitar. Hun er ventrehånd og tar konsekvent gitaren feil vei. Tror det er håpløst for meg å lære henne å spille gitar riktig vei framfor å lære henne å spille den veien hun mener det er naturlig å holde gitaren.

 

Småunger er ikke akkuratt så veldig tålmodige så her gjelder det å få dem til å være med på notene, dvs spille gitar den veien de vil holde den.

 

Noen som har erfaring med ventrehendte unger og gitarspilling?

 

Det å lære seg fader jakob på en streng på E1 er tross alt en begynnelse framfor å sitte å knote med en nintendo DS!

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Fasiten på dette er ikke blitt noe mer definitiv siden denne tråden ble opprettet. Prøv selv - og helst mer enn noen minutter - før du bestemmer deg,

 

Ellers er mye en vane og treningssak. Jeg er selv høyrehendt, og det vil si at jeg spiller med venstrehånda opp- og nedover halsen, mens høyrehånda slår an takta. Men når jeg spiller piano er det jo tvert om, der bruker jeg venstrehånda til å slå takta mens høyrehånden tar seg av melodien og løpene. Litt forenklet selvsagt, men det må jo være en grunn til at venstrehånda kan gjøre ting på gitarhalsen som jeg ikke får til på pianoet...

 

Hadde jeg løst den gåten, hadde jeg antagelig blitt bedre på begge instrumenter. Men jeg mistenker egentlig at det ikke er noen gåte, bare øving og atter øving...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Forsåvidt ikke noe problem å strenge en vanlig høyrehånds-gitar opp ned og skru inn et reimfeste på "feil" side, noe den beste gitaristen verden har sett demonstrerer her:

 

LB_Jimi_Hendrix_215081c.jpg

 

Men når det er sagt, mener jeg at man bør lære seg å spille gitar på den måten man først plukker opp en gitar og prøver å spille på (altså den måten som faller naturlig).

Lenke til kommentar

Endel av de tingene som går på det med talent for å spille gitar er selve formen på hendene. Hvis den er feil (at lengden på en eller flere fingre er feil til de vanskelige grepene) er det nesten bedre å satse på et annet instrument. Det er helt åpenbart en fordel å ha forholdsvis lange fingre, en kort liten lillefinger f.eks kan egentlig ødelegge muligheten til å bli god eller gjøre ting som er lett for noen som i utgangspunktet ikke har noe særlig musikalsk talent vanskelig.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...