Gå til innhold

Gratis-virtualisering i ny utgave


Anbefalte innlegg

VirtualBox har ingen maskinvareaksellerasjon, men VMWare har DX7 :)
Men om du velger beta-utgaven av VMware Workstation som har versjonsnummer 6.5beta, så får du delvis DirectX 9.0c støtte.

 

Prøvde ett spill City Life Deluxe. Det fungerte på fra en vertsmaskin på en bærbar laptop, men den klarte ikke å tegne absolutt alt like godt. Alt etter hvordan en zoom'et inn på veier så viste den ikke alltid veien men erstattet det med svart farge. Det gikk godt an å spille dette spillet med den nyere SVGA II driveren som kommer med den nye VMware Tools.

 

Beta-testingen er forøvrig gratis å prøve seg på. Men du må lage deg konto i butikken hos VMware først.

 

Nå var ikke maskinvaren på verten noe å juble over, men etter lang og lenge innlasting (noe lenger enn om det var installert direkte på PC'en) så kjørte spillet ihvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uvitende fyr spørr:

 

Er det mulig og kjøre ISO filer med feks Ubuntu/Backtrack og andre ISO filer via VitrualBox?

 

BACKTRACK 3 VMWare versjon. Er vel brukelig.

Nå er jeg usikker på hvilket VMware produkt du nevner. Men i f.eks. VMware Workstation 6.0 så er det innebygd støtte for montering av ISO-filer som DVD/CD-drev.

 

Utover dette så har jeg lykkes å montere andre typer "image"-filer, som f.eks. den typen som Alcohol 120% lager. Filformatet heter .MDS Dette har jeg fått til ved først å montere filen i Alcohol 120%, så velge den stasjonsbokstaven som denne image-filen får tildelt i verts-PC'en, inne i Workstation 6.0. Da VMware Workstation ikke ser ut til å gi noen som helst feilmelding på å basere seg på at den skal virtualisere ett virtualisert DVD-drev (med Alcohol 120%).

 

Ganske stilige greier. Om en kanskje bittelitt "harddisk-tyggende".

Lenke til kommentar
Ang usb enheter, man kan ikke share en device og bruke den i hoved os og i virtualisering, det er derfor det ikke virker, det er ikke teknisk mulig.

Hvorfor er det ikke mulig? Hva er det med USB-enheter som gjør dem ikke-delelige?

 

Personlig har jeg lite sans for ordet "umulig" og går ut fra at det meste er mulig til det motsatte er bevist. Noen ganger må man jo innse at ting ikke går an, men dette høres ikke umiddelbart ut som et av de tilfellene.

Lenke til kommentar
Ang usb enheter, man kan ikke share en device og bruke den i hoved os og i virtualisering, det er derfor det ikke virker, det er ikke teknisk mulig.

Hvorfor er det ikke mulig? Hva er det med USB-enheter som gjør dem ikke-delelige?

 

Personlig har jeg lite sans for ordet "umulig" og går ut fra at det meste er mulig til det motsatte er bevist. Noen ganger må man jo innse at ting ikke går an, men dette høres ikke umiddelbart ut som et av de tilfellene.

 

Umulig skal man vel aldri si nei, men en stor utfordring er det nok. Kanskje så stor at det ikke er vits i å ta seg bryet.

 

Jeg er ingen ekspert på programmering mot USB-enheter, men kan jo prøve å forklare hvorfor jeg tror dette er svært vanskelig.

 

En USB-enhet baserer seg i de aller fleste tilfeller på 2-veis kommunikasjon. Dvs, du kan både sende data til den og motta data fra den. Enheten forholder seg kun til interfacen den er koblet til, dvs USB-port og USB-kontroller.

 

Dette er igjen styrt av OSet, men når det er to OS, klarer ikke USB-kontrolleren å skille requests fra de forskjellige OSene fra hverandre. Husk at disse OSene i hovedsak er uavhengige av hverandre. Jo mer kontroll host-OSet har på slik IO, jo mer overhead koster det det, og ytelsen faller drastisk. En løsning kan være å bruke paravirtualisering, hvor guest-OSet er mer tilpasset å bli virtualisert og samarbeider bedre med host-OSet, eller å utvikle "virtualization aware" USB-kontrollere på hardwaresiden. (Vi vil nok se mye mer hardware med ekstra funksjonalitet for virtualisering i fremtiden.)

Lenke til kommentar
Jeg har lurt litt på ulike slike løsninger.

 

Jeg regner med at det ennå ikke er maskinvareakselerasjon av grafikk? Om jeg kunne kjørt Linux i bunnen og kjørt enkelte Windows-spill gjennom en virtuell maskin hadde vært drømmen, men det er vel ønsketenkning ennå? (har snappet opp at det er noe som heter "VMGL")

 

De nye vmware beta'ene har støtte for dx9, de vil ha støtte for aero og spill på mac til windows. Men det er en wrapper til opengl, så det er ikke like fort, og langt fra stabilt.

 

Ang usb enheter, man kan ikke share en device og bruke den i hoved os og i virtualisering, det er derfor det ikke virker, det er ikke teknisk mulig. Ja du kan ha workarounds (f.eks mus, som har en del settings på grunn av det, og cdrom, som virker som en client i guest os), men det er ikke delt hardware, kun workarounds i software.

Kanskje VMware har en fast valgt mus-driver-emulering, som kun gir deg standard mus-funksjoner? Interessant problemstilling.

Lenke til kommentar
Jo mer kontroll host-OSet har på slik IO, jo mer overhead koster det det, og ytelsen faller drastisk. En løsning kan være å bruke paravirtualisering, hvor guest-OSet er mer tilpasset å bli virtualisert og samarbeider bedre med host-OSet, eller å utvikle "virtualization aware" USB-kontrollere på hardwaresiden. (Vi vil nok se mye mer hardware med ekstra funksjonalitet for virtualisering i fremtiden.)

Stort sett enig i dette. Allikevel tror jeg OS-ene har en del å tjene på bedre/smidigere ressursstyring. Kontrollen bør jo enten ligge der, eller i en virtualiseringsløsning ("direkte på metallet") under OS-et. Men siden de bør samarbeide, er vel en kombinasjon det beste. Linux har fått støtte for både virtualiseringsløsningene XEN og KVM i kjernen. Da jeg valgte VirtualBox var ikke XEN eller KVM reelle valg for meg, pga. systemkravene, men med en ny PC i dag hadde jeg nok forsøkt å få KVM til å virke istedet.

 

Dette med virtualisering på desktop er jo veldig nytt ennå. Jeg husker en diskusjon på et forum for Linux-brukere for bare et år siden, der flere ikke så hensikten i det hele tatt for virtualisering på desktop-maskiner. Servere, ja, men ikke desktop. I løpet av et år har vel denne skepsisen blitt borte hos de fleste.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...