Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nye komponenter, ingenting skjer


Anbefalte innlegg

God kveld til alle dere på HW forum :)

Jeg hadde en tråd gående hvor jeg spurte om hjelp til et godt oppsett for en rimelig penge.

Alt var i boks og jeg har bestillt, fått og satt sammen alle deler og ledninger akkurat som det er meningen de skal stå. ( Det vil si, kanskje ikke de gjør det siden pc'n ikke fungerer?) Det er lys på hovedkortet som indikerer at det er strøm og alt er greit, men når jeg trykker på power switchen så skjer det ikke noe som helst. Ikke engang strømforskyneren starter å gå. Men som sagt så viser hovedkortet at det er strøm ute og rusler.

 

Noen som har den blekaste aning om hva som kan være galt?

Takk på forhånd for alle svar som er til hjelp :)

 

Dette er komponentene mine:

HK; http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=104386

CPU; http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97667

GPU; http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=106176

PSU; http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=104728

RAM; http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97587

Kabinett; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318093

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan går viftene etter at du har på maskinen? Først så skal viftene gå for fullt, men når maskinen har verifisert at alt er OK så tar viftestyringen og setter ned farten på viftene og maskinen skal bootes opp.

 

Jeg vet ikke om dette er et problem med DDR2, men på P5Q3 så kan det være problemer med å starte opp maskinen når du putter inn 2x2GB med lave latencies. Det kan da hjelpe om du tar ut den ene minnebrikken, starter opp, går inn i BIOS'en og øker DRAM voltagen. Slå av maskinen og sett tilbake den andre minnebrikken og prøv igjen. Om det ikke funker så øk DRAM voltagen litt til.

Lenke til kommentar

ronron25: det er jo bare litt bakgrunns historie og en forklaring på psu'ens ledninger.. det er ikke problemet :p

 

Diceman: Viftene går ikke. Når jeg trykker på power switchen skjer det absolutt ingenting. Ingenting som starter opp eller noe som helst. DET er problemet. Det virker som det ikke er noe strøm i det hele tatt, men som det står i posten så er det strøm til hovedkortet hvertfall siden power LED'en lyser like sterkt som en sol :)

 

Hadde en kammerat oppe her i stad som gikk over og kikka, og han fant ikke noen feil han heller, så nå er vi like forundra alle sammen :/

Lenke til kommentar

Jeg har tatt fra hverandre og satt sammen igjen flere ganger og det hjelper ikke.

Og jeg er 100% sikker på at jeg har satt i strøm ledningen fra power switchen ja, det er jo det første jeg kikka etter :p

 

Men kan det være at noen deler er defekte eller noe sånt?

det som er litt rart er jo at ikke en gang strømforskyneren begynner å gå når jeg trykker på power switchen så det må jo være noe rart på ferde her siden det er strøm i hovedkortet :/

Lenke til kommentar

Begynn med å sjekk strømforsyninga for å se om den i det minste starter. Guide her:

http://www.hardware.no/diverse/overklokkin...orsyninger.html

Siden psuen ikke starter, så vet jeg ikke om dette er noe godt råd. Prøv med 1 rambrikke i ulike slott. Har du flere brikker, prøv med dem også(1 av gangen).

Prøv også å snu power switchen 180 grader og koble den til da. Det hender at det skrives feil i manualen, og at det motsatte av hva som står der er riktig. Og så må jeg spørre. Du er sikker på at det ikke er en avstands skrue som kortslutter HK ditt?

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
Begynn med å sjekk strømforsyninga for å se om den i det minste starter. Guide her:

http://www.hardware.no/diverse/overklokkin...orsyninger.html

Siden psuen ikke starter, så vet jeg ikke om dette er noe godt råd. Prøv med 1 rambrikke i ulike slott. Har du flere brikker, prøv med dem også(1 av gangen).

Prøv også å snu power switchen 180 grader og koble den til da. Det hender at det skrives feil i manualen, og at det motsatte av hva som står der er riktig. Og så må jeg spørre. Du er sikker på at det ikke er en avstands skrue som kortslutter HK ditt?

 

Jeg testa strømforskyneren som det stod i den guiden, og den starter og går helt fint ser det ut som for meg hvertfall.

Jeg har også prøvd med både en og to rambrikker satt i, og i alle forskjellige slots. Å snu powerswitch kontakten hadde ikke noe å si heller.. :/

 

MEN, hvordan finner jeg ut om en avstandsskrue kortslutter HK'et? :)

Lenke til kommentar

Du har bygd pcen selv? Jeg har forstått det sånn. Når du fester hovedkortet i kabinettet så skrur du HK kortet fast i det som kalles avstandskruer/stykker. Se guide, bilde nummer 2:

http://www.hardware.no/artikler/guide_bygg...en_selv/45552/4

Du må sjekke at en slik avstandstykke ikke kortslutter HK. Altså en ekstra som ikke befinner seg under et skruehull i kortet, men under selve hovedkortet. Siden psuen starter så er det ikke den det er noe galt med(kanskje)(Corsair er et bra merke, har selv en 750). Da kan det være HK. Du kan levere det inn til netshop.no for sjekk. Selv har jeg gjort det uten å måtte betale noe, dvs, da leverte jeg det i hentebua, men kan ikke garantere samme service.

 

NB! Du huska å sette i avstandsstykker når du monterte?

 

Litt dårlig svar. Du må demontere HK, og telle hvor mange skruehull det har, og se hvor mange avstandskruer du har. Det skal være samme antall, og sjekke også at skruehullene i kortet og avstandsskruene står ovenfor hverandre.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

ja jeg har satt inn avstandsskruer, like mange som skruehull i HK (9). Men hvordan vet jeg om det er en kortslutning som er årsaken? hvordan kan jeg finne det ut?

 

en annen ting er at jeg måtte trykke hovedkortet litt hardt inn mot I/O panelet for at skruehullene skulle passe over avstandsskruene. (Det står til og med markert hvor jeg skal sette avstandsskruene for ATX kort så har ikke satt feil eller noe sånt noe.)

 

Men hvis hovedkortet kan være defekt, kan jeg da bare møte opp i hentebua og si at jeg vil ha et nytt eller få de til å kikke på det?

Lenke til kommentar
ja jeg har satt inn avstandsskruer, like mange som skruehull i HK (9). Men hvordan vet jeg om det er en kortslutning som er årsaken? hvordan kan jeg finne det ut?

 

en annen ting er at jeg måtte trykke hovedkortet litt hardt inn mot I/O panelet for at skruehullene skulle passe over avstandsskruene. (Det står til og med markert hvor jeg skal sette avstandsskruene for ATX kort så har ikke satt feil eller noe sånt noe.)

 

Men hvis hovedkortet kan være defekt, kan jeg da bare møte opp i hentebua og si at jeg vil ha et nytt eller få de til å kikke på det?

 

For meg ser det ut som du har gjort alt riktig, og at strømforsyninga virker. Forutsetter da at alle ledninger er kobla riktig. Når HK ikke fungerer, kan en årsak være at et slikt avstandsstykke, som er montert feil, kortslutter HK. Det er hva jeg vet om det.

 

Jeg har aldri hørt at noen har skada HK fordi de har trykket det hardt mot I/O plata. Jeg regner med at du ikke har brukt en voldsom kraft.

 

Du møter opp i hentebua(hvis du har kjøpt kortet på netshop), helst med kvittering, og sier at du ikke får HK til å fungere. Da registrerer de HK og sjekker det. Du må regne med at det tar ca en uke, minst. Netshop har ikke teknikker i Oslo lenger, må sendes til Sandefjord. Hvis de finner at det er noe galt med kortet(hvis feilen skyldes noe du ikke kan klandres for), så skal du få et nytt på garantien. Det skal ikke koste deg noe. Lykke til :thumbup: !

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Det er en forunderlig liten greie dette her. Det er veldig rart at det er slik, for både jeg og en venn av meg satt sammen pc'n hver for oss og gjorde akkurat det samme. (Alle ledninger på samme sted og alle avstandsskruer på samme sted, og alt sammen passet) Men da vi kjørte i gang så skjedde det null og nada. Og nei, jeg brukte ikke en voldsom kraft :p Bare pressa nok til at skumgummi greiene som er inn mot hovedkortet ble litt trykt sammen og skrudde på plass.

 

Jeg tok en kjapp telefon ned til netshop i dag, og han karen som tok telefon fortalte meg at jeg kunne komme ned i sandefjord og levere inn hele sullamitten, med hovedkort, cpu, psu, gpu og minnebrikkene innstallert i kabinettet, så de fikk se hvordan det var satt sammen. Også sa han at hvis det ikke var noen påførte skader av meg eller andre fikk jeg bare nytt og det ville ikke koste noe, men hvis det var noe feilkobling e.l. så måtte jeg betale 600,- timen for at de skulle fikse det.

 

Men han sa at det tok sannsynligvis ikke mer enn en halvtime hvis jeg kom ned med maskina. Så siden du sier det tar minst en uke, sendte du det i posten da?

 

 

Men tusen hjertelig takk skal du ha for all hjelp :) nå håper jeg at det ordner seg hos netshop i morgen :)

Lenke til kommentar

Ja, det er merkelig at pcen ikke starter, men er det noe galt med HK, så er det ikke merkelig. Synd for deg da, som ikke får nybygget ditt igang.

 

Jeg leverte mitt HK i hentebua i oslo. Tok ca en uke før jeg fikk det tilbake.

 

Får håpe det ikke tar så lang tid og at du får den tilbake i fungerende stand, og at det ikke vil koste deg noe.

 

Synd jeg ikke kunne hjelpe deg med å få pcen til å starte.- Men det ordnar seg sikkert.

 

Lykke til :thumbup:.

Lenke til kommentar
Jeg har tatt fra hverandre og satt sammen igjen flere ganger og det hjelper ikke.

Og jeg er 100% sikker på at jeg har satt i strøm ledningen fra power switchen ja, det er jo det første jeg kikka etter :p

 

Har du prøvd å snu ledningen fra powerswitchen til hovedkortet?, vet det høres rart ut men det er ofte en diode i powerknappen for å hindre gnist så ledningen må ha +/- koblet riktig for å få på strømmen

Lenke til kommentar
Jeg har tatt fra hverandre og satt sammen igjen flere ganger og det hjelper ikke.

Og jeg er 100% sikker på at jeg har satt i strøm ledningen fra power switchen ja, det er jo det første jeg kikka etter :p

 

Har du prøvd å snu ledningen fra powerswitchen til hovedkortet?, vet det høres rart ut men det er ofte en diode i powerknappen for å hindre gnist så ledningen må ha +/- koblet riktig for å få på strømmen

 

Å snu powerswitch kontakten hadde ikke noe å si heller.. :/

 

ronron25; Ja det håper jeg også på :) og joda du bidro hvertfall til at jeg kan få den til å gå, eller de på netshop rettere sagt kan få den til å gå :) så takk skal du ha :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...