Gå til innhold

Kjøp av Olympus-objektiver i Singapore. Hva og hvor?


Anbefalte innlegg

Har nettopp ankommet Singapore, og skal bo her frem til neste sommer i forbindelse med studier. Har selvsagt planer om å benytte anledningen til å kjøpe mer eller mindre billig elektronikk :)

Jeg har et Olympus E-410 med begge kit-objektivene (14-42mm og 40-150mm), telelinsen er foreløpig ganske lite brukt.

Jeg oppdaget raskt at det er mye spennende av både planter og insekter her, så det frister veldig å anskaffe et makroobjektiv. I tillegg har jeg vurdert Olympus 25mm f2.8, fortrinnsvis til fotografering innendørs. Angående makroobjektiv står valget mellom Olympus 35mm f3.5 og Olympus 50mm f2.0.

Sistevnte er en del dyrere, så rent økonomisk står vel egentlig valget mellom å kjøpe 35mm makro+25mm, eller bare 50mm makro. Hvilke kombinasjon vil sannsynligvis gi meg mest igjen for pengene? Det bør sikkert nevnes at jeg er en forholdsvis fersk fotograf, så dyr optikk er muligens litt bortkastet, da begrensningen uansett befinner seg bak kamera.

 

I tillegg er jeg interessert i å vite om noen gode fotobutikker i Singapore, da jeg foreløpig ikke er veldig kjent her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har null peil på prisnivået i Singapore, men generelt er det ikke så billig i utlandet som man skulle tro. Ta derfor en titt innom prisguiden, sjekk prisene, og regn dem om til singaporeansk valuta. Om du bare sparer 5% så er forbrukerbeskyttelsen i Norge verdt forskjellen. Men dersom det er halv pris så endrer jo regnestykket seg.

 

Edit: 50mm f/2 er genialt. En eller annen krisetelefon vil få seg en god latter dersom det går istykker.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Ang FL-36, så bruker den to batterier, og derfor bruker den mye tid på å lade seg. Når den skyter, så er den knall. Men jeg har mista endel bilder på å vente.. Jeg har ikke undersøkt konkurransen så nøye, men det finnes noen Metz'er mellom FL-36 og FL-50 som virker fornuftige sånn helt overfladisk. Noen med erfaring enn meg kan gjerne utdype :)

Lenke til kommentar

Jeg ville faktisk vært på utkikk etter Pana-Leicas 25mm f/1.4. Prima objektiv med god lysstyrke. Eneste problemet er tilgjengelighet (har til dags dato ikke sett ett i Norge), pris og størrelse.

 

Ellers er 50/2 nevnt mange ganger, det er prima. Det er ett av mange planlagte kjøp fra min side. 35/3.5 har jeg ingen erfaring med, men det skal være et godt macroobjektiv. 25/2.8 er ypperlig, med ett unntak, distorsjoner. Men på ingen som helst måte katastrofalt.

 

Dersom du kan strekke deg til et 11-22 er dette også noe å tenke på. Sylskarpt og deilig.

 

Edit: Jeg har en Metz 44AF elns. Fungerer helt fint. Det eneste jeg vil innprente er behovet for å kjøpe blits med hode som kan roteres helt fritt, det er essensielt. 44AF kan ikke roteres til siden, noe som tidvis er litt kjedelig. Men who gives a crap, jeg får FL-50R i posten. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Takker for gode tilbakemeldinger!

Ser mer og mer ut som om Olympus 50mm f2.0 er det rette valget, får undersøke litt priser på det i løpet av neste uke. Det kan virke som om dedikerte butikker er veien å gå, da jeg spurte om optikk utenom kit-objektiver i en "vanlig" elektronikksjappe ble jeg møtt med risting på hodet og latter. Mener forresten å ha lest at Olympus 25mm f2.8 er for lyssvakt til å benyttes til innendørsfotografering uten blits. Noen som har noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar

Oly ZD 25mm F: 2,8 kan gjerne benyttes også innendørs uten blits.

Det kan være en fordel å øke iso-hastigheten en smule, men forskjellen fra F: 1,8 til F: 2,8 er mindre enn 1 EV.

Bruker du stativ, trenger du ikke bekymre deg.

Noe helt annet er at Oly ZD 11-22 er langt å foretrekke til interiør, arkitektur og generel vidvinkel bruk.

 

Kanskje du bør vurdere å selge ditt E-410 og heller gå for et E-510/-520? Da får du jo bildestabilisator som kompenserer bevegelses uskarphet tilsvarende EV mellom 1 og 3 trinn alt etter som...

Lenke til kommentar

Har allerede vurdert å bytte til e-510, på grunn av bildestabilisator, men har kommet frem til at det får vente litt. Blitt veldig glad i formfaktoren til e-410, det passer ypperlig i sekken :)

Sigma 30mm f1.4 var ukjent for meg, men ser absolutt interessant ut mtp. fastoptikk.

Og forresten: Er man avhengig av blits til utendørs makrofotografering, eller gjør dette seg gjeldende først når man begynner å begi seg inn i mørke kroker og på kveldstid?

Lenke til kommentar

Jeg ville faktisk vært på utkikk etter Pana-Leicas 25mm f/1.4. Prima objektiv med god lysstyrke. Eneste problemet er tilgjengelighet (har til dags dato ikke sett ett i Norge), pris og størrelse.

 

 

 

Jeg har nylig kjøpt ett Pan-Leica 25/1.4 fra B&H, det er et fantastisk objektiv, skarpere en 50/2 med en nydelig bokeh, prisen "ikke avskrekkende", tror jeg betalte rundt 5500 inkl. norsk MVA. Står til 9395 på Scandinavianphoto. De er vanskelige å få tak i. De hadde det inne en kort stund på B&H før alle var solgt. Er stort sett "out of stock" hele tiden. Ellers er det nye Pan -Leica 14-150 med IS veldig spennende, ikke samme klasse selvsagt, men skal være meget bra, prisen er imidlertid drøy.

Lenke til kommentar
Jeg har nylig kjøpt ett Pan-Leica 25/1.4 fra B&H, det er et fantastisk objektiv, skarpere en 50/2 med en nydelig bokeh,

Må bare stoppe deg litt her, skarpere enn 50/2.0 vidåpent?! Det ville være meget imponerende.

 

prisen "ikke avskrekkende", tror jeg betalte rundt 5500 inkl. norsk MVA. Står til 9395 på Scandinavianphoto. De er vanskelige å få tak i. De hadde det inne en kort stund på B&H før alle var solgt. Er stort sett "out of stock" hele tiden. Ellers er det nye Pan -Leica 14-150 med IS veldig spennende, ikke samme klasse selvsagt, men skal være meget bra, prisen er imidlertid drøy.

Grunnen til at jeg sier prisen er litt stiv er at 50/2.0 koster 420USD på B&H, mens Pana-Leica 25 koster noe rundt 900 USD der.

 

De er alltid utilgjengelige, Leica produserer rett og slett alt for få for å dekke etterspørselen.

Lenke til kommentar
Jeg har nylig kjøpt ett Pan-Leica 25/1.4 fra B&H, det er et fantastisk objektiv, skarpere en 50/2 med en nydelig bokeh,

Må bare stoppe deg litt her, skarpere enn 50/2.0 vidåpent?! Det ville være meget imponerende.

 

Skarpere etter mening ved samme blenderåpning, men svært skarpt ved 1.4- et kjempeobjekstiv.

 

Grunnen til at jeg sier prisen er litt stiv er at 50/2.0 koster 420USD på B&H, mens Pana-Leica 25 koster noe rundt 900 USD der.

 

Prisen på B&H er 800 USD. Selvsagt er den dyr, men kvaliteten er en annen enn alternativene for 3/4.

 

De er alltid utilgjengelige, Leica produserer rett og slett alt for få for å dekke etterspørselen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke meningen å bumpe denne, men det kan jo hende noen har interesse av hvordan dette endte :)

Etter å ha tenkt mer gjennom egne behov kom jeg frem til at et lyssterkt normalobjektiv stod høyere på ønskelisten enn en dedikert makrolinse. 50mm f/2.0 er nok litt for trang for "daglig" bruk, spesielt da jeg ikke tar mye portretter.

 

Enden på visa er at jeg kjøpte Sigma 30mm f/1.4 tidligere idag. Har ikke fått prøvd det ut særlig grundig annet enn litt fotografering av nærmiljøet, i typisk gatelyktbelysning nattestid. Førsteinntrykket er bra, og det gav umiddelbar tilfredsstillelse å se at autofokus klarte å henge med i belysning der kit-objektivet ikke er særlig samarbeidsvillig :)

 

For ordens skyld kan det nevnes at herligheten endte på S$720, som i skrivende stund er snaut 2800NOK. Man kan sannsynligvis få det billigere om man oppsøker mindre forhandlere, men det er tross alt en viss trygghet i å handle i en "skikkelig" butikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...